سید رضا صالحی امیری درمورد آخرین وضعیت کاروان ورزش کشورمان برای حضور در المپیک توکیو 2020 اظهار داشت: مردم باید بدانند در پشت صحنه چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. قطعاً صدها نفر در پشت صحنه قهرمانان حضور دارند. در نخستین گام همه فدراسیون‌های المپیکی بعد از جاکارتا برای المپیک آماده شدند. اردوهای داخل، اعزام به اردوهای خارجی و حضور در مسابقات انتخابی و سپس شوک کرونا وجود داشت، اما ما متوقف نشدیم.

وی ادامه داد: یک ستاد عالی را به اتفاق وزارت ورزش تشکیل دادیم تا همه امور کاروان در چارچوب یک ستاد عالی به صورت منسجم هدایت شود و از حاشیه‌ها جلوگیری شود. یک ستاد عملیاتی هم به ریاست سجادی تشکیل شد. تلاش کردیم قوی‌ترین مدیر فنی را شناسایی کنیم و به سجادی رسیدیم و با یک تیم جوان در کنار وی پیش رفتیم. نسل جوانی را پرورش دادیم تا در آینده هم دچار مشکل نشویم.

صالحی‌امیری خاطرنشان کرد: سال گذشته 50 میلیارد و امسال نیز تاکنون 52 میلیارد به فدراسیون‌ها کمک شده است. این مبالغ کافی نیست، اما در شرایط سخت کشور توانستیم این هزینه را تامین کنیم. 36 قلم به هر ورزشکار تحویل داده خواهد شد تا در دهکده دچار مشکل نشود. حدود 10 قلم لباس ورزشی و لوازم بهداشتی و حتی آجیل هم در بسته‌ها گذاشته شده است تا هر فرد حداقل یک ماه بتواند با این اقلام سر کند.

صالحی‌امیری با تشکر از سازمان برنامه، گفت: آنها یک میلیون یورو کمک کردند. حدود 40 میلیارد تومان هزینه اعزام کردیم. فقط هزینه بلیت 18 میلیارد تومان شد. برخی فدراسیون‌ها حمایت ویژه شدند، برای مثال به کشتی 27.5 میلیارد تومان کمک شد، چون این رشته امید ما برای مدال‌آوری است. دبیر و مجموعه قهرمانان کشتی تمام توان خود را گذاشتند تا در توکیو کام مردم را شاد کنند.

رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه از 18 ماه پیش تاکنون هرکسی کسب سهمیه کرد؛ 90 میلیون تومان پاداش گرفت، افزود: در برخی رشته‌های تیمی 11 نفر جابجا شدند که ما به نفرات جدید هم پاداش پرداخت کردیم. به مربیان 50 درصد و به سرمربیان نیز به اندازه ورزشکاران پاداش دادیم. همچنین به 10 نفر مبلغ 500 دلار بورسیه کمیته بین‌المللی المپیک را دادیم. تغییراتی هم در پاداش پای سکو ایجاد کردیم. واقعاً کرونا فشار سنگینی به کاروان ایران تحمیل کرد. همه ورزشکاران در قرنطینه بودند و برخی رشته‌ها یک ماه هم از اردو خارج نشدند. به هر حال وزارت بهداشت همه اعضای کاروان را واکسینه کرد تا امروز کاروان ایران، کاروان پاکی باشد و هیچ مورد مثبتی وجود نداشته باشد.

صالحی‌امیری درمورد اعزام تیم‌ها و برگزاری مراسم بدرقه و رونمایی از لباس کاروان کشورمان خاطرنشان کرد: سجادی راهی توکیو شده است. همه اتاق‌ها تحویل گرفته شد، ضمن اینکه مراسم بدرقه و رونمایی از لباس عصر شنبه در فرودگاه امام خمینی(ره) به صورت محدود برگزار خواهد شد. ما در بحث لباس‌ها دخالت نکردیم و از ظرفیت کشور استفاده کرده و در نهایت به این نتیجه رسیدیم. عصر روز شنبه از لباس کاروان ایران رونمایی خواهد شد. در مراسم بدرقه هم از ملت بزرگ ایران تقدیر خواهیم کرد.

صالحی‌امیری عنوان کرد: در هر اعزامی حوادثی رخ می‌دهد، اما ما کام مردم را تلخ نکردیم. اتفاقی که برای سهراب مرادی رخ داد برای ما خیلی سنگین بود. ما دو بار او را به آلمان اعزام کردیم و تلاش کردیم تا او برگردد و در توکیو بدرخشد، اما نشد. بهمن عسگری قهرمان با اخلاق ما است و نباید او را دوپینگی بنامیم. غفلتی اتفاق افتاد و این شرایط رقم خورد. ما روی وی و گنج‌زاده حساب کرده بودیم، اما با این اتفاقات کاروان کشورمان دچار چالش شد، چون ما خلاء وزنه‌برداری را با کاراته پر کرده بودیم. اینها بخشی از تلخ‌های کاروان است که نمی‌خواهیم برجسته کنیم. کاروان ایران با امید به المپیک می‌رود.

وی گفت: 300 هزار نفر طی دو سال گذشته رقابت کردند و در نهایت 11 هزار نفر به توکیو راه پیدا کردند. از این تعداد حدود 10درصد روی سکو می‌روند، بنابراین ظرفیت ورزش قهرمانی ایران همین 66 نفر بود که به توکیو می‌روند. کل بودجه ورزش ما حدود 2 هزار میلیارد تومان است، یعنی نزدیک به 100 هزار دلار، اما برخی تیم‌ها در کشورهای دیگر به این اندازه هزینه می‌کنند؛ اما نباید وضعیت خودمان را با سایر کشورها مقایسه کنیم. حداکثر توان ما همینقدر بود و نمی‌توانستیم بیشتر از این هزینه کنیم، چون در توان‌مان نیست. این کاروان برای پول نمی‌جنگند و برای ملت تلاش می‌کند و به همین خاطر شعار ما همه برای ایران است یعنی همه باید خود را برای ایران فدا کنند. همچنین ستارگان ایران زمین را هم برگزیدیم، چون این ورزشکاران در کنار شهدا واقعاً ستاره‌های کشور هستند. ما جام ارجان را به عنوان نماد کاروان ایران و نمادی از سرزمین کهن ایران داریم و آن را به روسای کمیته المپیک جهان اهدا خواهیم کرد.

رئیس کمیته ملی المپیک درمورد تبادلات فرهنگی گفت: من وقت بیشتر خود را صرف مسائل فرهنگیِ ورزش کردم و سجادی نیز پیگیر مسائل فنی بود. برای اولین بار قصد داشتیم در المپیک یک کاروان فرهنگی در کنار کاروان ورزشی داشته باشیم. 25 نفر قرار بود در آن طرح اعزام شوند. 20 برنامه در توکیو و 25 برنامه را در تهران برنامه‌ریزی کردیم. در تهران و در مجموعه عباس‌آباد مراسمی را برگزار کردیم که در نهایت به جشنواره موسیقی ورزشی ایران هم ختم شد. می‌خواهیم ورزش را به خانه مردم ببریم تا آنها از فشار اقتصادی، فشار کرونا و مسائل دیگر فاصله بگیرند و فضای بانشاطی داشته باشند.

وی افزود: به دلیل شرایط کرونایی کاروان 25 نفره فرهنگی را تبدیل کردیم به یک نفر و 4 برنامه در آنجا خواهیم داشت. برنامه فرهنگی ما پیام انتقال کاروان ایران از سکوی قهرمانی به پهلوانی را منتقل خواهد کرد. انشاءالله کل کارکنان سفارت و شخص سفیر در خدمت کاروان خواهند بود تا برنامه‌ها به خوبی پیش برود.

صالحی‌امیری درمورد حضور افراد غیرمرتبط و سیاسی در کاروان اعزامی کشورمان به توکیو، تصریح کرد: 181 نفر بر اساس یک منطق فنی انتخاب شده‌اند و جایگاه همه مشخص است. 18 مرداد که کاروان بازگردد اسامی را روی سایت خواهیم گذاشت. بسکتبال روز گذشته هم 2 تغییر داشت، اما وقتی کاروان برگشت اسامی تمام اعضا را روی سایت خواهیم گذاشت. ژاپن هم محدودیت‌های خود را علام کرده است. در پایان المپیک و با قرار دادن اسامی روی سایت، مردم و رسانه‌ها متوجه خواهند شد که یک نفر غیرمرتبط با کاروان فنی نداریم.

رئیس کمیته ملی المپیک درمورد حواشی پیرامون لباس کاروان کشورمان و اهدای کت و شلوار به افراد متفرقه، اظهار داشت: شوخی می‌کنند! کاروان در بهترین وضعیت قرار دارد و بالای 90درصد از اعضا نسبت به شرایط ابراز رضایت کرده‌اند. برخی‌ها دوست دارند در این شرایط حاشیه درست کنند، اما ما به حاشیه نمی رویم. با اسپانسر کت و شلوار قرارداد تهیه200 دست کت و شلوار را بستیم. با حذف عسگری و جهانفکریان تعداد نفرات اعزامی به 181 رسید. ما هم کت و شلوارهای باقی مانده را به رؤسای فدراسیون‌های المپیکی دادیم.

صالحی‌امیری درمورد اظهارات اخیر احسان حدادی و گلایه‌هایی که مطرح کرده بود، گفت: احسان قهرمان نامدار ایران زمین است و استراتژی ما در کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و فدراسیون حمایت کامل از او است. او دچار چند سانحه و مصدومیت‌هایی شد، اما زیر نظر مربی آمریکایی تمرین کرد. احسان را چند روز پیش دیدم و با وی صحبت کردم؛ مشکل دیسک هنوز او را اذیت می‌کند. ما دخالتی در عدم اعزام مربی‌اش نداشتیم. نام سرمربی وی در لیست بود، اما ژاپنی‌ها اعلام کردند نام مک‌ویلکینز، سرمربی او در لیست چینی‌ها است و نمی‌تواند در دو کشور باشد؛ با این شرایط او در توکیو در کنار احسان خواهد بود. برای مربی یا دوست ایرانی او هم مشکلی وجود نداشت؛ ما نام او را رد کردیم، اما محدودیت‌هایی وجود داشت. نام مربی وی از سوی فدراسیون حذف شد، اما لیست دوومیدانی شامل رئیس فدراسیون و مربی است و آنها در کنارش هستند. ضمن اینکه مک هم در کنار احسان حضور دارد. کمیته ملی المپیک دخالتی در حذف نام کسی ندارد و فدراسیون نظری روی نام حسین توکلی، دوست یا مربی حدادی نداشت. ما دخالتی در این موضوع نداشتیم و اگر فدراسیون نظر مثبتش را اعلام می‌کرد او قطعاً همراه کاروان اعزام می‌شد.

وی با اشاره به موضوع دیپلماسی ورزشی عنوان کرد: دیپلماسی یک رکن ورزش است. در سه سال گذشته بیش از 120 ملاقات با مقامات ارشد ورزش جهان از جمله مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک، مسئولان شورای آسیا و مقامات فدراسیون جهانی داشتم. حتی در شرایط کرونا جلسات مجازی داشتیم. اخیر در یونان حاضر شدم و با مدیران ارشد کمیته بین‌المللی المپیک در خصوص مسائل مختلف کاروان از جمله انتقال ارز و سایر موضوعات صحبت کردم. تولید فرصت و کسب کرسی‌های بین‌المللی و رفع تهدید‌ها در دستور کار ما قرار دارد.

رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: درمورد بحث فدراسیون‌های ورزشی و دخالت دولت و وزارت ورزش باید بگویم که اینگونه نیست. ما داری یک ساختار هستیم که چارچوب مشخص دارد. ما نمی‌توانیم در این ساختار قوانین کشور را زیر پا بگذاریم و هر آنچه به ما دیکته می‌شود را بپذیریم. کمیته بین‌الملی المپیک و شورای المپیک آسیا باید با درک واقعیت قانونی و شرایط مستقر در ایران تصمیم بگیرند. اگر دولت از ورزش کنار برود چه کسی می‌خواهد این حجم حمایت از ورزش را انجام دهد؟ اگر کمک‌های دولت نباشد ورزش متضرر خواهد شد. دولت و وزارت ورزش از ورزش حمایت می‌کند و اصلاً دنبال دخالت نیستند. باید تعامل سه جانبه بین کمیته المپیک، وزات ورزش و کمیته بین‌المللی المپیک برقرار شود. طی یک ماه اخیر بیش از 320 مورد تماس و مکاتبه برای حل مشکل ژیمناستیک، دوچرخه سواری و سایر فدراسیون‌ها داشتم.

وی درمورد پیش‌بینی‌اش از تعداد مدال کاروان ایران در المپیک توکیو 2020، تصریح کرد: آنقدر که زحمت کشیده شد باید به نتیجه برسیم؛ اما عوامل مهمی همچون عنایت خداوند هم در کسب مدال بسیار تاثیرگذار است. ملت عزیزمان دعا کند تا نمایندگان ایران در توکیو بدرخشند و کام ملت را شیرین کند. در خصوص تعداد مدال‌ها در المپیک از پیمان فخری سوال کنید و من نمی‌توانم به شما بگویم. امیدوارم کشتی، کاراته، تکواندو و شمشیربازی بدرخشند، اما وعده‌ای نمی‌توان داد، چون همه سرآمدان جهان در توکیو حاضر هستند. توان پیش‌بینی ندارم.