کدام واکسن کرونا بهتره؟


کدام واکسن کرونا بهتره؟

حدودا دو سالی شده که بیماری کرونا در جهان جولان می دهد و جان عده زیادی را گرفته است. اماکن عمومی بسته شده اند و همه مردم موظف اند با ماسک در خارج از منزل تردد کنند. بعد از گذشت مدتی نسبتا طولانی کشور های جهان یکی یکی...

حدودا دو سالی شده که بیماری کرونا در جهان جولان می دهد و جان عده زیادی را گرفته است. اماکن عمومی بسته شده اند و همه مردم موظف اند با ماسک در خارج از منزل تردد کنند. بعد از گذشت مدتی نسبتا طولانی کشور های جهان یکی یکی موفق به ساخت واکسن کرونا شدند. ارزش واکسن برای مردم به قدری است که بعضی ها سفر به ارمنستان برای واکسن کرونا را انتخاب می کنند. برای مقایسه چند واکسن موجود با ما همراه باشید.

کدام واکسن کرونا بهتره؟

مقایسه انواع واکسن های کرونا

واکسن ایرانی کوو ایران برکت

تاکنون ۲ واکسن کرونا در ایران که یکی ساخت شرکت داروسازی شفا با نام «کُووایران برکت» و دیگری که نتیجه همکاری انستیتو پاستور ایران با انستیتوی فینلای واکسن کوبا است، به مرحله سوم آزمایش انسانی رسیده‌اند و تا شهریور ماه تزریق همگانی آن‌ها شروع می‌شود. در حال حاضر نام ۵ شرکت ایرانی در فهرست سازمان جهانی بهداشت برای ساخت واکسن ثبت شده؛ ولی تنها نتایج تحقیقات واکسن کُووایران برکت برای مطالعه و دریافت مجوز به این سازمان ارسال شده است. اولین فاز آزمایش بالینی این واکسن کرونا ایرانی با ۳ داوطلب انجام شد و در مراحل ساخت آن همانند واکسن‌های چینی سینوفارم و سینوواک، از ویروس غیرفعال‌شده استفاده شده است. در این روش با ورود ویروس غیرفعال‌شده به بدن، سیستم ایمنی بدن پادتن لازم برای مقابله با ویروس را تولید می‌کند؛ بنابراین اگر بعدها ویروس وارد بدن شود با ترشح آنتی‌بادی از بین می‌رود.

کدام واکسن کرونا بهتره؟

واکسن روسی اسپوتنیک-۵

واکسن روسی اسپوتنیک-۵، اولین واکسن کرونا کشور روسیه و اولین واکسنی بود که با ۹۲ درصد مقابله در برابر ویروس کووید-۱۹ در جهان تولید شد. در این واکسن، ویروس کرونا به همراه ۲ نوع آدنوویروس (ویروس سرماخوردگی) دستکاری‌شده وجود دارد؛ این واکسن بعد از ورود به بدن پروتئین شاخی‌شکل ویروس را در سلول‌ها کپی می‌کند تا سیستم ایمنی بدن، پادتن‌ مبارزه با ویروس را بسازد. یکی از دلایل اصلی همه‌گیری کووید-۱۹ در جهان، آشنا نبودن بدن انسان‌ها با این ویروس است؛ به همین دلیل دستگاه ایمنی بدن با آن آشنا نیست. واکسن‌ها این امکان را برای بدن فراهم می‌کنند تا بتواند آنتی‌بادی‌های لازم برای مقابله با آن را بسازد.

واکسن فایزر بیوان تک

واکسن فایزر بیواِن‌تک محصول همکاری شرکت آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بیواِن‌تک است و تنها واکسنی است که تاکنون توانسته مجوز رسمی سازمان جهانی بهداشت را اخذ کند. این واکسن با تکنولوژی جدید اِم‌آراِن‌اِی (MRNA) ساخته شده است که در آن RNA خبررسان ویروس، شبیه‌سازی شده و با تزریق وارد سلول انسان می‌شود. با تولید پادتن توسط سیستم ایمنی، بدن در برابر ویروس ایمن می‌شود؛ ولی درصد این ایمنی در واکسن‌های مختلف فرق دارد. بر اساس گفته‌های شرکت فایزر، این واکسن تا ۹۵ درصد می‌تواند احتمال ابتلا به کووید-۱۹ را کاهش دهد. واکسن فایزر باید در دمای منفی ۷۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری و منتقل شود؛ به همین دلیل نیاز به یخچال‌های خاصی برای حمل آن است. همین موضوع تهیه این واکسن را برای برخی کشورها مشکل کرده؛ ولی تاکنون به‌طور گسترده در آمریکا و بریتانیا و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا استفاده شده است. تزریق این واکسن باید در ۲ نوبت با فاصله زمانی ۲۱ روز انجام شود. بر اساس اطلاعات سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA)، میزان اثربخشی واکسن کرونا فایزر در گروه سنی ۶۵ سال به بالا بسیار نتیجه‌بخش بوده و همچنین در برابر جهش کووید-۱۹ نیز نتایج خوبی داشته است.

واکسن کرونا مدرنا

واکسن کرونا مدرنا نیز مانند واکسن فایزر به وسیله فناوری اِم‌آراِن‌اِی (MRNA) ساخته شده و بر اساس گفته‌های شرکت مدرنا و آزمایش‌های انسانی، ۳۰ هزار نفر این واکسن را امتحان کرده و تاکنون ۹۴ درصد اثربخشی داشته است. این واکسن باید در دمای منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری و در ۲ نوبت با فاصله زمانی 28 روز تزریق شود. مجوز اضطراری استفاده از واکسن مدرنا از طرف سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) صادر شده است.

کدام واکسن کرونا بهتره؟

واکسن استرازنکا-دانشگاه آکسفورد

میزان تاثیرگذاری واکسن کرونا این شرکت بین ۶۲ تا ۹۰ درصد و بسته به دوز تزریق آن است. تا به حال عوارض جانبی محسوسی روی آزمایش‌شوندگان نداشته است. این واکسن قابل تزریق به افراد در هر رده سنی است و روی مسن‌ترها همانقدر موثر بوده که افراد جوان. نکته مهم این که می‌تواند میزان انتقال بیماری و گسترش پاندمی را کاهش دهد. این واکسن برخلاف واکسن دو شرکت داروسازی دیگر به گروه واکسن‌های mRNA تعلق ندارد. ماده فعال AZD1222 بر پایه ویروس ضعیف شده سرماخوردگی شامپانزه‌ها کشت داده شده و حاوی مواد ژنتیکی پروتئینی است که با آن پاتوژن سارس کوو – ۲ به سلول‌های انسانی متصل می‌شود. این ماده می‌تواند عامل ایجاد آنتی‌بادی‌های خاص و سلول‌های T باشد که برای سیستم ایمنی بدن انسان مهم هستند. آلمان از هم‌اکنون ۵۰ میلیون واکسن را رزور کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مصدومیت عالیشاه تا چه حد جدی است؟