بهترین روش‌ ها برای مراقبت از وسایل چرمی در خانه


بهترین روش‌ ها برای مراقبت از وسایل چرمی در خانه

چرم یکی از موادی است که از آن لوازم بسیاری ساخته می‌شود. این ماده اولیه همواره گران بوده و دوخت آن نیز نیازمند مهارت زیادی است. به همین دلیل هم محصولات چرمی همیشه گران هستند اما عمر مفید بسیاری دارند.

چرم یکی از موادی است که از آن لوازم بسیاری ساخته می‌شود. این ماده اولیه همواره گران بوده و دوخت آن نیز نیازمند مهارت زیادی است. به همین دلیل هم محصولات چرمی همیشه گران هستند اما عمر مفید بسیاری دارند. در این میان چرم طبیعی گران قیمت‌تر از چرم مصنوعی است و استحکام و زیبایی بیشتری هم دارد.

روش نگهداری و شستشوی چرم هم با دیگر پارچه‌ها متفاوت است و در صورت ناآگاهی از آن چرم دچار آسیب‌های جبران ناپذیری مانند ترک خوردگی و چروک دائمی خواهد شد. بنابراین برای مراقبت از وسایل چرمی در خانه باید به چند نکته توجه داشته باشید که ما در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم. پس ما را همراهی کنید.

گاهی اوقات بر روی مبل راحتی یا مبل کلاسیک چرم که نمای بسیار شیکی هم دارند، لکه‌هایی عمیقی ایجاد می‌شود. برای پاک کردن این لکه‌ها نباید سعی کنید که هر طور شده آن را از بین ببرید زیرا این کار ممکن است به بافت خود چرم آسیب برساند. اگر مبل چرم شما از انواع جدید باشد احتمالا با یک شوینده ملایم مانند صابون یا مایع ظرفشویی، کمی آب گرم و یک دستمال نانو یا حوله‌ای به راحتی پاک می‌شود. تمیز کردن لکه‌های با این روش از رنگ و رو رفتگی چرم هم جلوگیری می‌کند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که نباید اجازه دهید هیچ لکه‌ای بر روی مبل عمیق و یا کهنه شود. بهتر است وسایل چرمی خانه با یک واکس چرم و هر چند ماه یک بار چرب شوند. واکس چرم در واقع ماده مخصوصی است که برای این نوع محصولات ساخته شده است و شما می‌توانید آن را از فروشگاه‌هایی که محصولات چرمی دارند؛ تهیه کنید. دقت داشته باشید که استفاده از واکس معمولی به بافت چرم آسیب وارد کرده و در طولانی مدت موجب خورده شدن سطح آن می‌شود. گردگیری نکته مهمی است که در ارتباط با وسایل چرمی همیشه باید در نظر داشته باشید. نشستن گرد و خاک برای مدت طولانی بر روی محصولات چرمی به مرور آنها را خراب می‌کند. برای بهتر ماندن وسایل چرمی مانند مبلمان یا صندلی‌های چرمی می‌توانید از کاور لوازم خانگی استفاده کنید، کاور مبل استیل یا کاور مبل راحتی در انواع ژله‌ای و پارچه‌ای و با قیمت‌های متنوعی در بازار موجود هستند که از طریق این لینک قابل خریداری هستند، این کاورها از کثیف شدن مبلمان چرمی شما جلوگیری کرده و به راحتی هم می‌توانید آنها را بشویید. کاورهای آماده برای صندلی‌های چرمی هم گزینه خوب و ارزان و بی‌دردسری برای مراقبت بهتر از محصولات چرمی هستند. چرم جنسی است که در رطوبت زیاد دچار آسیب می‌شود. بنابراین بهتر است لوازم چرمی در معرض رطوبت نباشند. بهتر است وسایل چرمی در کنار سرویس‌های بهداشتی که رطوبت زیادی دارند، قرار نگیرند و حتی الامکان از کاورهای پارچه‌ای برای نگهداری آنها استفاده کنید تا عرق نکنند.

بهترین روش‌ ها برای مراقبت از وسایل چرمی در خانه

آفتاب هم می‌تواند چرم و لوازم چرمی را دچار رنگ و رو پریدگی کند و محصول چرمی شما کیفیت و رنگ اولیه خود را از دست بدهد. به همین دلیل بهتر است در خانه و به دور از تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرند. برای پاک کردن لکه‌های چرب از روی چرم مانند لکه کره، روغن و یا هر گونه چربی می‌توانید مقدار اضافی آن را با یک پارچه نرم از روی چرم خشک کنید و سپس از یک شوینده ملایم و پارچه سفید برای پاک کردن باقیمانده استفاده کنید. استفاده از کرم نرم کننده چرم یکی از ضروریاتی است که برای مراقبت از لوازم چربی نیاز دارید. کرم‌های نرم کننده چرم دقیقا مانند لوسیون و کرم نرم کننده پوست عمل می‌کنند. این کرم‌ها با حفظ ظاهر و طراوت محصولات چرمی تاثیرات منفی محیط را بر روی چرم از بین می‌برند. گاهی اوقات چرم آنقدر خشک می‌شود تا کوچک می‌شود، بنابراین این نرم کننده‌ها برای حفظ ظاهر آنها لازم است. گاهی اوقات برای تمیز کردن چرم از مواد آلوده هم می‌توانید روی پاک کنند‌ه‌های چرم حساب باز کنید. چربی‌های جمع شده از طریق گرد و غبار، لاک، روغن و غیره را که بر روی چرم ایجاد می‌شوند، می‌توان با استفاده از پاک کننده چرم که حاوی مواد جذب کننده است از روی سطح آن پاک کرد. اگر این آلودگی‌ها بر روی سطوح چرمی باقی بمانند، از رسیدن هوا به چرم جلوگیری کرده و در طولانی مدت موجب ترک خوردن آنها می‌شوند. این پاک کننده‌ها فاقد الکل و مواد ساینده است و از آسیب به چرم و تغییر رنگ آن جلوگیری می‌کند.

بهترین روش‌ ها برای مراقبت از وسایل چرمی در خانه

استفاده از روغن مینک بر روی انواع چرم، مانعی ضد آب بر روی آن ایجاد می‌کند و چرم را مطبوع نگه می‌دارد. این ماده درخشش چرم را بیشتر می‌کند. اما بهتر است قبل از استفاده از این روغن درباره آن بیشتر بخوانید. اگر مبلمان چرمی دارید، جارو کشیدن روی آن را فراموش نکنید. جنس چرم مبلمان به دلیل طراحی و جنسی که دارد، گرد و خاک و کثیفی را سریعتر نشان می‌دهد. برای مراقبت بهتر از آنها می‌توانید درزهای مبل چرم را با استفاده از سری جاروبرقی تمیز کنید. برای این کار باید دقت داشته باشید که قدرت جاروبرقی در ضعیف‌ترین حالت باشد زیرا مکش زیاد جارو برقی می‌تواند به چرم آسیب وارد کند. لوازم چرمی بهتر است علاوه بر دوری از تابش مستقیم خورشید، از وزش باد کولر هم به دور باشند. کولرهای آبی و گازی هر دو با توجه به رطوبتی که به فضا می‌دهند در صورت نزدیکی به لوازم چرمی، آنها را آسیب پذیر کرده و موجب ایجاد ترک در بافت آنها می‌شوند. برای این کار بهتر است مبل چرمی شما در معرض وزش باد قرار نگیرد و آن را با فاصله بیشتری از کولر گازی و آبی قرار دهید. اگر چه ماده چرم بسیار مقاوم به نظر می‌رسد، اما بهتر است برای سالم ماندن آنها، به دور از اجسام تیز و آسیب زا قرار بگیرند تا دچار خراش و ترک نشوند. برای مثال اگر حیوان خانگی مانند گربه یا پرنده دارید، بیشتر مراقب مبلمان چرمی خود باشید یا از چرم محافظت شده استفاده کنید که مقاومت آنها از چرم معمولی بیشتر است. در نهایت آنکه اگر لوازم یا مبلمان چرمی شما دچار پارگی شد، نگران نباشید. شما خودتان به راحتی می‌توانید آن را تعمیر کنید. با استفاده از یک پارچه جین یا پارچه‌ای از این جنس و برش آن به اندازه پارگی مبل می‌توانید این پارچه را در زیر پارگی قرار داده و قسمت پاره شده را به به هم بچسبانید. اگر فقط لبه‌های چرم به هم چسبیده شوند، احتمالا در قسمت مبل چاله ایجاد خواهد شد اما قرار دادن لایه جین زیر چرم آن را صاف نگه خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403