75 درصد شبکه توزیع آب شرب آزادشهر فرسوده است


75 درصد شبکه توزیع آب شرب آزادشهر فرسوده است

مدیر امور آب و فاضلاب آزادشهر از فرسوده بودن 75 درصد از 160 کیلومتر شبکه توزیع آب شرب این شهر خبر داد و گفت که با پیگیری‌های انجام شده، اصلاح و بازسازی 2 هزار و 50 متر از این شبکه با اعتبار 20 میلیارد ریال از منابع ملی آغاز شده است.

به گزارش گلستان 24، ابوالقاسم صابری فرسودگی شبکه توزیع و هدر رفت آب، افزایش تعداد شکستگی‌ لوله‌ها به‌ویژه در نقاط غیر قابل رویت و کاهش دبی آب چاه‌های شرب را از مهمترین دلایل کمبود آب در آزادشهر برشمرد و خواستار تخصیص اعتبارات ویژه برای اصلاح شبکه آب این شهر شد.

وی، مصرف آب شرب شهروندان آزادشهر را ۲۰۰ تا ۲۲۰ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و افزود: هم اکنون ۶۰ تا ۷۰ لیتر برثانیه کمبود آب شُرب برای مشترکان این شهر وجود دارد که برای حل آن مجوز حفر سه حلقه چاه با دبی ۴۵ لیتر برثانیه اخذ شده است.

صابری اضافه کرد: تاکنون ۲ حلقه از چاه‌های مجوز گرفته شده با دبی تقریبی ۳۰ لیتر برثانیه حفر شدند که بعد از تجهیز تا ۲ ماه آینده راه‌اندازی و وارد مدار می‌شوند.

مدیر امور آب و فاضلاب آزادشهر بابیان اینکه هم اکنون تامین آب شرب ۱۶ هزار و ۵۰۰ مشترک این شهر توسط ۱۳ حلقه چاه با دبی ۱۵۰ لیتر برثانیه انجام می‌شود، ادامه داد که آب ۶ حلقه چاه مستقیم وارد شبکه آب و بقیه نیز در ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب مخزن ذخیره سازی و سپس وارد شبکه می‌شود.

وی همچنین گفت که آب شرب مورد نیاز مردم شهرهای "نگین شهر" با ۲ هزار و ۵۰۰ مشترک و نوده "خاندوز" با هزار و ۵۰۰ مشترک از شهرهای تابعه شهرستان آزادشهر توسط تعدادی چاه و یک چشمه تامین می‌شود که به سبب خشک شدن یکی از چاه‌ها، باید حفر چاه‌ جدید در دستورکار قرار گیرد.

صابری با اشاره به وجود ۱۰ هزار مشترک در ۴۱ روستای آزادشهر نیز افزود: هیچ کدام از مناطق روستایی این شهرستان نیاز به آبرسانی سیار ندارند.

وی، گرمای هوا، کاهش بارندگی و برداشت بی‌رویه از چاه‌های مجاز و غیرمجاز با آغاز فصل کشاورزی و ایجاد انشعابات غیرمجاز در مناطق روستایی برای تامین آب مورد نیاز دام‌ و درختان را از عوامل کاهش سطح دبی چاه‌های شرب و خشک شدن رودخانه‌های شهرستان آزادشهر اعلام کرد.

صابری اضافه کرد: دامداران به ویژه در روستاهای "قورچای و پشمک طوق تمیش" در تابستان با خشک شدن رودخانه‌ها، از آب شرب لوله کشی برای تامین نیاز آبی دام‌های خود استفاده می‌کنند که نتیجه آن افزایش مصرف و کمبود آب در این فصل است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس