شما نظر دادید/ بگذارید مردی که دوستش داریم فیلم بسازد


شما نظر دادید/ بگذارید مردی که دوستش داریم فیلم بسازد

از شما خواسته بودیم به بهانه 80 سالگی ناصر تقوایی، هنرمند شناخته‌شده جمله‌ای برای او بنویسید و شما در کنار خاطره‌بازی با دیالوگ برخی فیلم‌هایش از جمله «ناخدا خورشید» و «کاغذ بی‌خط» از حسرت مانده بر دلتان برای فیلم‌های ناتمام مانده او گفتید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ناصر تقوایی، کارگردان، عکاس و نویسنده پیشکسوت، متولد تیر ۱۳۲۰ در آبادان است. او اینک ۸۰ سال دارد و اگرچه بیش از نیم سده است که وارد عرصه فیلمسازی شده، ولی تنها شش اثر سینمایی بلند و یک سریال ساخته است.

«آرامش در حضور دیگران» (۱۳۴۹) براساس نوشته غلامحسین ساعدی از مجموعه داستان «واهمه‌های بی‌نام و نشان»، «صادق کرده» (۱۳۵۱) نوشته خود تقوایی، «نفرین» (۱۳۵۲) نوشته تقوایی براساس داستان «باتلاق» نوشته میکا والتاری، «ناخدا خورشید» (۱۳۶۵) اقتباسی از «داشتن و نداشتن» ارنست همینگوی، «ای ایران» (۱۳۶۸) نوشته تقوایی و «کاغذ بی‌خط» (۱۳۸۰) نوشته تقوایی و مینو فرشچی که آخرین فیلم تقوایی تا به امروز است، تنها آثار سینمایی بلند او به شمار می‌آیند. به این فهرست، باید فیلم کوتاه «رهایی» (۱۳۵۰) و اپیزود «کشتی یونانی» از فیلم «قصه‌های کیش» (۱۳۷۷) را هم افزود. اگر تعداد فیلم‌های بلند تقوایی به انگشتان دو دست نمی‌رسد، ولی مستندهای او، عدد ۱۰ را رد کرده است که از آن میان، «اربعین» (۱۳۴۹)، بیش از دیگر آثارش در این زمینه، دیده شده است. همچنین یکی از اصلی‌ترین و ارزشمندترین آثار هنری او سریال «دایی جان ناپلئون» به قلم ایرج پزشکزاد است.

از شما خواسته بودیم به بهانه تولد این هنرمند بزرگ برایش جمله‌ای در قالب نظرعکس بنویسد، کاری که شما با ۵۴ نظر منتشرشده و ۶ نظر غیرقابل انتشار انجامش دادید.

خاطره‌بازی با دیالوگ‌ها؛ از «ناخدا خورشید» تا «کاغذ بی‌خط»

بخشی از نظرات کاربران خبرگزاری خبرآنلاین در این خصوص ذکر دیالوگ‌هایی به‌یادماندنی از فیلم‌های سینمایی ناصر تقوایی از جمله «آرامش در حضور دیگران»، «صادق کُرده»، «ناخدا خورشید» و «کاغذ بی‌خط» و همچنین یادی از دیالوگ فراموش‌نشدنی شخصیت مش‌قاسم با بازی زنده‌یاد پرویز فنی‌زاده در سریال «دایی‌جان‌ناپلئون» بود.

از جمله «هی عامو تُونِه کی فرستاده سی ای مو؟ ناخدا خورشید... همون ناخدا که یه دست نداره؟ نه همون ناخدا که یه دست داره» از «ناخدا خورشید» و «می‌تونی سه بار پشت سر هم بگی می‌شورم، می‌پزم، می‌سابم؟! من روزی سه بار می‌شورم، می‌پزم، می‌سابم. می‌شورم، می‌پزم، می‌سابم. می‌شورم، می‌پزم، می‌سابم!» از «کاغذ بی‌خط».

مردی که علاقه‌مندانش حسرت کم‌کاری او را می‌خورند

تقوایی در کارنامه خود چندین کار سینمایی و تلویزیونی ناتمام دارد و مجموعه تلویزیونی «داستان‌سرایان» (۱۳۵۷) که به زندگی و آثار نویسندگان نام‌آور ادبیات معاصر می‌پرداخت، از آن جمله است. او پیش از انقلاب قرار بود، «شوهر آهو خانم» نوشته علی‌محمد افغانی را هم بسازد که نشد. تقوایی پس از انقلاب پروژه عظیم «کوچک جنگلی» نوشته خودش را در سال ۱۳۶۲ نیمه‌کاره گذاشت و دو پروژه مشهور «زنگی و رومی» (۱۳۸۱) و «چای تلخ» (۱۳۸۲) نیز همچنان ناتمام رها شده‌اند.

همین موضوع دست‌مایه تعدادی دیگر از کاربران شد و از جمله کاربری بی‌نام که نوشت: « کاش اجازه می‌دادند، کاش اجازه می‌دانند «چای تلخ» را تمام کنی، کاش کام‌مان را تلخ نمی‌کردند. کاش این همه کام‌مان تلخ نبود.»

آرزوی سلامتی و طول عمر

بخش دیگری از نظرات کاربران نیز، آرزوی سلامت و طول عمر برای این کارگردان، عکاس و نویسنده پیشکسوت در آستانه ۸۰ سالگی‌اش بود. از جمله کاربری که این آرزو را از زبان حافظ بیان کرد و نوشت: « دور باد آفتِ دُور فَلک از جان و تنش».

۵۸۲۵۹

کد خبر 1535810

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟