نماینده بجنورد:مبادلات اقتصادی با ترکمنستان مورد توجه قرار گیرد


نماینده بجنورد:مبادلات اقتصادی با ترکمنستان مورد توجه قرار گیرد

تهران- ایرنا-نایب نماینده مردم بجنورد گفت: با توجه به هم مرز بودن خراسان شمالی با کشور ترکمنستان زمینه تقویت مبادلات اقتصادی و افزایش بازارچه‌های مرزی در دستور کار مسوولان قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، محمد وحیدی در نشست علنی امروز- یکشنبه- در نطق میان دستور خود گفت: مردم خراسان شمالی از اقوام مختلف و با گنجینه ای از فرهنگ ها و معرفت ها اعم از فارس، ترک، کرد و ترکمن با مشارکت ۶۴ درصدی رتبه دوم استان های کشور در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی را داشتند که مایه مباهات است، اگرچه این استان از نظر اقتصادی با بالاترین نرخ تورم و کمترین درآمد سرانه، مظلوم ترین استان کشور است و این مشارکت نیز به دلیل ولایت پذیری مردم است که بارها آن را اثبات کردند، حال نوبت دولتمردان است.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: آیت الله رییسی در انتخابات ریاست جمهوری که ۷۵ درصد آرای مشارکت کنندگان این استان را کسب کرد باید به این لبیک عمومی پاسخ داده و به این استان توجه کند و با اولین سفر استانی به منطقه و توجه به مطالبات مردم، پاسخ این اعتماد مردم را بدهند.

وحیدی خطاب به دولت گفت: استان خراسان شمالی کم آب بوده و مردم نیاز به توجه دارند؛ یا سهمی از انتقال آب دریای عمان، خزر یا ارس بدهید و یا مجوز برداشت از مناطق پرآب استان از نقاط مرزی دهید؛ تا کی دام های دامدار و عشایر علاوه بر گرسنگی با نرخ بالای نهاده‌های دامی، تشنه هم باشند و تا کی خسارت خشکسالی کشاورز در شرایطی که تاب‌آوری اش به حداقل رسیده ادامه یابد .

وی ادامه داد: اگر دولت ها طی ۲۰ سال گذشته به ندای رهبری جهت تأمین انرژی صلح آمیز هسته ای برای تأمین برق و تأمین انرژی های تجدیدپذیر نظیر بادی و خورشیدی در دشت هایی مانند جاجرم، گرمه و سملقان توجه می کردند و چشم انداز مصرف آب را درست مدیریت می کردند، گرفتاری های امروز جامعه بسیار کمتر بود.

وحیدی بیان داشت: خراسان شمالی دارای معادن سرشار از ثروت بوده و ثروت آن برابر یکی از کشورهای مهم اروپا است، اما به دلیل نبود زیرساخت در حوزه حمل و نقل و آب، امکان لازم برای توسعه و استخراج را نداشته و حال آن که این منفعت نه تنها برای استان بلکه برای کل کشور است.

وحیدی خطاب به وزیر کشور و رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: در زلزله شدید ۲ ماه گذشته و سیل های پیاپی که خسارات زیادی را به روستاییان و زیرساخت ها و تولیدکنندگان وارد کرد، مردم بسیار مورد بی مهری مسوولان قرار گرفتند و تاخیر در جبران خسارات، شرایط زندگی را برای مردم در مناطق آسیب دیده بسیار سخت کرده است پس مدیریت بحران چه نقشی دارد؟

وی خطاب به وزرای امور خارجه و کشور و دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: استانی که هم‌مرز کشور همسایه ترکمنستان بوده، ۳۰۰ کیلومتر مرز آرام داشته و مردم دو کشور در نقاط مرزی دارای اشتراکات فرهنگی فراوانی بوده که می توانند زمینه برقراری اشتراکات اقتصادی را ایجاد کنند، وجود بازارچه مرزی، منطقه ویژه اقتصادی، جاده های مرزی، توجه به مرزبانی و هنگ مرزی از بدیهی ترین مطالبات آن بوده که بر جای مانده از گذشته است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دورهمی ترلان پروانه با دوستانش + عکس