مدیرکل بهزیستی کرمان: معتادان را ترک می‌دهیم اما معتاد برمی‌گردند


مدیرکل بهزیستی کرمان: معتادان را ترک می‌دهیم اما معتاد برمی‌گردند

کرمان-ایرنا- مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: سال گذشته با 55 میلیارد ریال اعتبار افزون بر 3 هزار معتاد متجاهر را ترک دادیم و ساماندهی کردیم اما به علت نبود برنامه و چرخه کامل بهبود مجدد بیشتر آنان دوباره معتاد شدند و به کمپ‌ها بازگشتند.

به گزارش ایرنا، عباس صادق‌زاده روز یکشنبه در نشست خبری ضمن تبریک هفته بهزیستی با تاکید بر ضرورت تکمیل چرخه ساماندهی معتادان متجاهر گفت: چرخه پس از درمان معیوب است و شاهد بازگشت دوباره این افراد در سال های اخیر بوده ایم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان ادامه داد: معتقدیم بیش از هزار و ۸۰۰ و در نهایت ۲ هزار معتاد متجاهر در کرمان نداریم اما دستگاه قضا به ۳ هزار نفر اشاره می کند، حال آنکه خدماتی که ارائه داده ایم بیش از ۳ هزار و چند صد نفر بوده و نشان می دهد که این افراد دوباره به کمپ ها باز می گردند و خدمات می گیرند.

وی در تشریح مشکلات معتادان پس از درمان و ساماندهی اظهارداشت: به طور مثال اشتغال این افراد با مشکل مواجه است یا اینکه مثلا وقتی می خواهندبرای آغاز کسب و کار تسهیلاتی از سیستم بانکی بگیرند، ضامن اضافه تر از سایر شهروندان به علت سابقه شان مطالبه می کنند و نمی توانند تسهیلات را دریافت کنند.

به گفته صادق زاده اخیرا مدت درمان این دسته از افراد طولانی تر شده و با تصمیم تیم ترخیص انجام می گیرد اما این موضوع نیازمند تکمیل چرخه درمان است تا شاهد بازگشت مجدد این افراد به اعتیاد نباشیم.

مسئولانی که فکر می کنند نقش اجتماعی ندارند

مدیرکل بهزیستی استان کرمان در ادامه با بیان اینکه مسائل اجتماعی، مسائل مردم است و اگر در این موضوع مردم همراهی کنند ما نیز موفق خواهیم شد گفت: بزرگ‌ترین خلاء ما در سازمان و سایر دستگاه های حمایت کننده نداشتن برنامه جامع و سیاست گذاری اجتماعی است که در این عرصه باید دغدغه مند بودن اجتماعی را باب کنیم.

وی افزود: کم توجهی به مسائل اجتماعی از سوی مسئولانی که فکر می کنند نقش اجتماعی ندارند معضل دیگر ماست که چنین چیزی ممکن نیست؛ هر کس که در این جامعه زندگی می‌کند مسئولیت اجتماعی دارد.

صادق زاده با بیان اینکه دانشگاه ها باید برنامه های مدونی برای مسائل و مطالعات اجتماعی داشته باشند، تاکید کرد: همه مجموعه ها باید در زمینه اجتماعی فعال باشند تا مسائل اجتماعی بدرستی حل شود، دانشگاه‌ها در مسائل اجتماعی نباید بی مسئولیت باشند و همکاری نکنند؛ دانشگاه ها و نخبگان علمی به کمک ما بیایند تا بتوانیم نسخه ای تهیه کنیم تا تحولات مثبتی صورت گیرد.

مدیرکل بهزیستی کرمان در ادامه با تشریح اقدامات این سازمان گفت: با تلاش های دولت در سال جاری مستمری تا ۵۲ درصد و واریزی یارانه تا ۸۲ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به استقرار دولت جدید در آینده نزدیک تاکید کرد: به طور قطع در دوره جدید به موضوعات اجتماعی بیشتر توجه خواهد شد و شاهد رخدادهای نوتر و اثربخش تری خواهیم بود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان همچنین با اشاره به تلاش ها در تسهیل تامین مسکن گفت: امروزه تا ۲۵۰ میلیون کمک هزینه ساخت خانه می دهیم و اخیرا بسیاری از گروه های ما مشمول این خدمات و تسهیلات هستند که خوشبختانه می توانند بخشی از مشکل مسکن را حل کنند.

مشکل ساختمان های قدیمی برای معلولان

وی با بیان اینکه مناسب سازی برای معلولان یک وظیفه اجتماعی است اذعان کرد: شورای مناسب سازی استان عملکرد درستی دارد و خوشبختانه مشکلی در زمینه ساختمان های جدید دولتی نداریم اما مشکل ما در ساختمان های قدیمی است.

این مسئول با اشاره به اینکه وقتی در جامعه آموزش مهارت های زندگی نداشته باشیم، ثمره ای جز خشونت ندارد یادآور شد: ما در بهزیستی چند مرکز آموزش مهارت های زندگی در کرمان افتتاح کردیم و هیچ بودجه و دستوری نداشتیم؛ بر اساس احساس نیاز این کار را انجام دادیم.

به گفته وی، بیشتر خشونت ها از خانه نشات می‌گیرد و والدین علاوه بر پدر مادر بودن باید دوست و امین فرزند باشند که متاسفانه شاهد خشونت های رو به رشد هستیم.

به کودکان کار پول ندهید

مدیرکل بهزیستی استان همچنین به کودکان کار اشاره کرد و ضمن درخواست همکاری از مردم گفت: ترحم و پول دادن به بچه ها سرچهارراه آنها را به این کار بیشتر تشویق می کند.

وی افزود: کودکانی که ما می بینیم می خواهند به هر نحو مجددا به کار سابقشان در خیابان ها بازگردند زیرا کودکی که مثلا روزی ۲۰۰ هزار تومان سر چهارراه پول در می آورد، به روزی ۱۰ هزار تومان که بهزیستی می گیرد راضی نمی شود.

صادق زاده افزود: شیوه نامه ساماندهی کودکان کار را تهیه و ابلاغ کردیم اما اجرایی نشده است ولی قدم اول این است که مردم ترحم نکنند و به آنها پول ندهند، زیرا مجموع ارقام بسیار بالاخواهد شد.

این مسئول به افزایش رشد سالمندی نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس سر شماری ها سالمندی بشدت در حال افرایش و نرخ فرزند آوری کم شده است، همین امروز هزار و ۸۰۰ نفر در نوبت هستند تا به آنها فرزند واگذار شود درحالی که ما در مراکزمان بیش از ۸۰ کودک نداریم و تعداد زیادی از این بچه ها شرایط واگذاری را ندارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس