پایش دقیق رزمایش آمریکا واسترالیا از سوی ناوهای تجسسی چین


پایش دقیق رزمایش آمریکا واسترالیا از سوی ناوهای تجسسی چین

نیروی دریایی چین با اعزام دو فروند کشتی تجسسی به منطقه، تحرکات نظامی تازه آمریکا و استرالیا را زیر نظر دارد.

به گزارش مشرق، رسانه‌ها از اشراف نیروی دریایی چین بر رزمایش در حال برگزاری آمریکا و استرالیا در منطقه خبر دادند.

به گزارش شبکه خبری «بلومبرگ» دومین کشتی تجسسی چین نیز در حالی وارد آب‌های نزدیک به ساحل شمالی شرقی استرالیا شده که آمریکا و استرالیا در حال برگزاری رزمایش مشترک در منطقه هستند. کشتی تجسسی دوم چین از طریق دریای سلیمان نزدیک گینه به کشتی اول پیوسته است.

این کشتی‌ها قصد دارند رزمایش هر دو سال یکبار آمریکا و استرالیا تحت عنوان «شمشیر تالیسمان» را رصد کنند. این نخستین بار است که چین به دلیل حساسیت موضوع دو فرود کشتی تجسسی به آب‌های منطقه اعزام کرده است.

چین و استرالیا از زمان شیوع کرونا دچار اختلاف باهم شده‌اند. نخست وزیر استرالیا خواستار انجام تحقیقات کامل در زمینه منشا کرونا شده و به طور غیر مستقیم چین را منشا این بیماری می‌داند.

دولت استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای نظارت بر رزمایش آتی خود با آمریکا یک کشتی چینی که به سمت «کوئینزلند» در حرکت است را از نزدیک رصد می‌کند.

در حال حاضر که تنش‌ها با چین افزایش یافته است، دولت استرالیا در این بیانیه حضور کشتی را مدرکی بر این دانست که استرالیا و متحدانش باید آزادی دریانوردی و نظارت بر دریای جنوبی چین برسند.

«اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا، در سخنانی نسبت به حضور این کشتی‌های چینی ابراز نگرانی کرد، اما گفت: «دولت ما مخالفتی برای حضور این کشتی در آب‌های بین‌المللی ندارد.»

او گفت: «ما نظر خاصی درباره عبور این کشتی‌ها نداریم، درست مثل این است که یک کشتی فرانسوی، انگلیسی یا آمریکایی از دریای جنوبی چین عبور می‌کند.»

ارتش آمریکا در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که در چارچوب این رزمایش برای نخستین بار در استرالیا سامانه دفاع هوایی «پاتریوت» را شلیک کرده است. در این بیانیه مطبوعاتی آمده است که یگان‌های دفاع موشکی و هوایی اقیانوسیه ارتش آمریکا با همکاری با همتایانشان در ارتش استرالیا به تکمیل نخستین مانور شلیک موشک زمین به هوای پاتریوت در خاک استرالیا پرداختند.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)