حدود هشت میلیارد ریال صرف اجرای 2 طرح‌ آبخیزداری در سبزوار شد


حدود هشت میلیارد ریال صرف اجرای 2 طرح‌ آبخیزداری در سبزوار شد

سبزوار- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار گفت: با صرف هفت میلیارد و 800 میلیون ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی، 2 طرح آبخیزداری در این شهرستان خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید.

عباسعلی کیانی‌فرد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این ۲ طرح شامل ساخت بند گابیونی حوزه شهری و اصلاح بند خاکی روستای «سدید» سبزوار است که اجرای آنها به مدیریت خشکسالی و سازگاری با کم آبی در اقلیم خشک سبزوار کمک می کند.

وی تصریح کرد: آبخیزداری از جمله فعالیت‌های چندمنظوره‌ای است که با هدف حفظ و تقویت منابع سفره آبهای زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش و حفاظت از خاک، پایداری منابع زیستی و افزایش توان محیطی در مواجهه با مخاطرات طبیعی و خشکسالی اجرا می شود.

کیانی فرد با اشاره به شرایط حاد خشکسالی در سبزوار گفت: کاهش میزان و نوسانات بارندگی، وقوع خشکسالی‌های درازمدت، بهره برداری بیش از ظرفیت از منابع آب زیرزمینی در دهه‌های گذشته، شرایط سختی را در مسیر توسعه، استمرار تولید و حفظ توازن اکوسیستم های طبیعی ایجاد کرده است.

وی افزود: در این شرایط رسیدن به راهبرد اصولی سازگاری با کم آبی، مستلزم توجه به طرح‌های آبخیزداری با هدف ارتقای سهم مهار نزولات جوی، جلوگیری از هدررفت منابع ناشی از بارندگی و بهره گیری حداکثری از ظرفیت بارش در کنار مدیریت مصرف آب است.

کیانی فرد با اشاره به برنامه های آبخیزداری سال جاری گفت: علاوه بر اجرای دو طرح آبخیزداری، مطالعات مرحله ۲ شهری به مساحت ۱۲ هزار هکتار و منطقه روداب با مساحت ۱۶ هزار هکتار انجام شده است.

وی همچنین بر اجرای طرح‌های اولویت دار شهرستان شامل طرح آبخیزداری و آبخوانداری حوزه آبخیز شهری مشرف به شهر سبزوار، بخش روداب و همچنین پروژه های مشارکتی با بهره برداران در بالادست قنوات تاکید کرد.

شهرستان سبزوار با ۹۰۰ هزار هکتار عرصه‌ منابع طبیعی، در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت