راه اندازی کوله های کتاب در روستاهای صعب العبور و فاقد کتابخانه


راه اندازی کوله های کتاب در روستاهای صعب العبور و فاقد کتابخانه

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، با بیان اینکه راه اندازی کوله های کتاب در روستاهای فاقد کتابخانه به یکی از اصلی ترین وظایف مجموعه کتابخانه های عمومی تبدیل شده است، ادامه داد: این کوله ها به صورت هفتگی و ماهیانه به مناطق روستایی و نقاط صعب العبور منتقل می شود.

پریسا کرمی در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان تالش، با تسلیت سالروز شهادت پنجمین نور هدایت، حضرت امام محمدباقر(ع)، سیره و سبک زندگی آن حضرت را الگوی بسیار مناسب و ارزشمندی برای جویندگان راه علم و آگاهی عنوان کرد.

وی با اشاره به وجود علما و فرهیختگان بزرگ در شهرستان تالش این منطقه از استان گیلان را دارای پیشینه غنی فرهنگی و علمی دانست و گفت: مردم علاقمند به کتاب و کتابخوانی در شهرستان تالش همواره در جشنواره های مختلف کتابخوانی خوش درخشیده و از کتابخانه های عمومی بهره برده اند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، به تعدد روستاهای فاقد کتابخانه در این شهرستان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه راه اندازی کوله های کتاب در این روستاها به یکی از اصلی ترین وظایف مجموعه کتابخانه های عمومی تبدیل شده است، ادامه داد: این کوله های کتاب توسط کتابداران و برخی گروه های مردم نهاد به صورت هفتگی و ماهیانه به مناطق روستایی فاقد کتابخانه و نقاط صعب العبور منتقل می شود و در اختیار کودکان، نوجوانان و زنان و مردان قرار می گیرد.

کرمی، با بیان اینکه نهاد کتابخانه ها تسهیلگر دسترسی مردم به کتاب است، اقدامات فرهنگی کتابخانه های عمومی را نیازمند حمایت های مادی و معنوی از سوی شهرداری ها، علما و روحانیون و همه مدیران و مسئولان دانست و خاطرنشان کرد: هزینه کرد در مجموعه کتابخانه ها نوعی سرمایه گذاری برای رشد آگاهی های فردی و اجتماعی است و نتایج مثبت و سازنده آن در جامعه به وضوح نمایان می شود.

وی با تشریح برخی از اقدامات استانی این مجموعه، برگزاری یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی از منابع شش گانه جشنواره در سه حوزه کودک، نوجوان و بزرگسال را از مهمترین برنامه های فرهنگی برشمرد که تا آبان ماه سال جاری در جریان است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، امکان استفاده از نرم افزار طاقچه برای دسترسی اعضای فعال کتابخانه ها به هزاران جلد کتاب به صورت الکترونیکی، راه اندازی طرح های «الو کتاب»، «کتاب دوخان» و «لک لک کتاب» برای ارسال کتاب به درب منازل اعضای کتابخانه ها در شرایط فراگیری بیماری کرونا متناسب با رنگبندی ها در سطوح مختلف و ایجاد ۷۵ صفحه مجازی در شبکه های اجتماعی پرکاربرد با عضویت ۶۰ هزار نفر از علاقمندان به کتاب و کتابخوانی را بخش دیگری از این اقدامات عنوان کرد.

کرمی، مشکلات موجود در کتابخانه های عمومی شهرستان تالش را نیز برشمرد و گفت: شاداب سازی محیط پیرامونی کتابخانه عمومی ۱۷ شهریور تالش به عنوان تنها مرکز فرهنگی این منطقه و برچیدن دیوار مهربانی و ساماندهی حضور برخی افراد بزهکار در اطراف کتابخانه جزو وظایف اصلی شهرداری است.

وی اظهار امیدواری کرد با همدلی و هم افزایی میان مجموعه کتابخانه های عمومی تالش، مسئولان و گروه های مختلف مردمی و علمای فرهیخته در شهرستان، شاهد رشد و بالندگی بیش از پیش فرهنگ مطالعه در این منطقه باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته