استخراج بیت کوین باعث گرم شدن دریاچه یخچالی سنکا نشده است


استخراج بیت کوین باعث گرم شدن دریاچه یخچالی سنکا نشده است

در گزارش‌های قبلی استخراج بیت کوین دلیل اصلی گرم شدن دریاچه یخچالی سنکا در نیویورک عنوان شده بود؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد که این عامل تأثیرگذاری اندکی دارد.

نیروگاه برق گرینیج با استخراج روزانه ۳٫۸ تا ۴ بیت کوین، تابه‌حال میلیون‌ها دلار درآمد داشته است. منتقدان ادعا می‌کنند این نیروگاه به محیط زیست منطقه صدمه می‌زند و حتی قوانین اقلیمی ایالت نیویورک را زیر پا می‌گذارد. بر همین اساس و طبق گزارشی که NBC منتشر کرده بود، رودخانه یخچالی سنکا که در مجاورت این نیروگاه قرار دارد، بر اثر فعالیت‌های مرتبط با استخراج بیت کوین گرم‌تر شده است.

پس از انتشار این خبر طرفداران بیت کوین به دفاع از نیروگاه گرینیج برخاسته و ادعا کرده‌اند که امکان ندارد یک نیروگاه به‌تنهایی دلیل گرم‌تر شدن دریاچه‌ای با مساحت ۱۷۳ کیلومتر مربع و عمق ۱۸۸ متر باشد.

گفته‌های یکی از ساکنان منطقه مبنی بر اینکه «دریاچه مثل یک وان آب ‌گرم‌ شده است» در خبرگزاری‌های مختلف دست به دست می‌چرخد؛ اما به نظر می‌رسد به‌درستی در رسانه‌ها نقل نشده است. در درجه اول، بر اساس داده‌های دمای آب که در وب‌سایت «شناوه‌ی کیفیت دمای آب سنکا» منتشر شده، کل رودخانه در حال گرم شدن نیست. داده‌های چهار سال اخیر (داده‌های سال ۲۰۲۰ در دست نیست) نشان می‌دهد که دمای آب دریاچه افزایش چشمگیری تجربه نکرده است. بیشینه و کمینه دمای آب در سال ۲۰۱۷ برابر با ۳۱ و ۶ درجه سانتی‌گراد بوده است و با رسیدن به سال ۲۰۲۱ نه‌تنها افزایش نداشته، بلکه کاهش به بیشینه ۲۷ و کمینه ۱ درجه سانتی‌گراد را تجربه کرده است.

شخص مذکور در گفتگو با Decrypt می‌گوید منظور او از گرم شدن، کل دریاچه نبوده است. او توضیح می‌دهد که منظورش گرم‌تر شدن مجرای آب Keuka بوده است که مستقیما به دریاچه می‌ریزد:

وقتی در تابستان سوار بر کایاک از مجرای آب Keuka می‌گذرید، با وارد کردن دستتان به داخل آب احساس گرمای غیر طبیعی خواهید کرد.

شناوه‌ای که آب دریاچه سنکا را اندازه می‌گیرد، در موقعیتی بسیار دورتر از این مجرای آب قرار گرفته است و برای اندازه‌گیری دمای Keuka به کار نمی‌آید. با این حال داده‌های منتشرشده توسط «کمیته حفاظت از مجموعه دریاچه‌های فینگر» نشان می‌دهد که آب جاری در Keuka واقعا با افزایش دما مواجه شده و از ابتدای امسال، از حدود ۱۰ درجه به حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد رسیده است.

سازمان حفاظت از محیط زیست نیویورک (DEC) بیشینه دمای آب مجاز برای جریان‌های آب مشابه Keuka را ۲۱ درجه سانتی‌گراد در نظر گرفته است؛ اما دمای آب Keuka در بسیاری از روزهای سال ۲۰۲۱ از این مقدار بالاتر بوده است.

استخراج بیت کوین باعث گرم شدن دریاچه یخچالی سنکا نشده است

ایوان تیلور، نایب رئیس سازمان مردم‌نهاد «محافظ دریاچه سنکا»، در گفتگو با Decrypt اشاره می‌کند که «افزایش دما به‌عنوان یک فاکتور مضر در روند شکوفایی جلبکی عمل می‌کند. این باکتری که برای هم برای انسان‌ها و هم حیوان‌ها مضر به شمار می‌آید، در حال رشد و افزایش در دریاچه سنکا است. این دریاچه به‌عنوان منبع آب آشامیدنی برای ۱۰۰ هزار نفر از ساکنان منطقه عمل می‌کند. وقتی که این باکتری وارد لوله‌ها شود، پخت و پز، تمیزکاری یا آب دادن به حیوانات غیر ممکن می‌شود. علاوه بر این، شکوفایی جلبکی در جریان Keuka به آبزیان کل منطقه آسیب می‌رساند.»

در مورد نقش نیروگاه گرینیج توجه به این نکته ضروری است که بر اساس مجوزهای صادرشده از سوی DEC، این نیروگاه مجاز است تا ۱۳۴ گالن آب با بیشینه دمای ۴۲ درجه سانتی‌گراد وارد دریاچه سنکا کند. تیلور می‌گوید با وجود ادعای این نیروگاه مبنی بر تخطی نکردن از این حد مجاز، شاید حتی این مسئله کمکی به اکوسیستم آبزی سنکا نکند؛ چرا که اگر مسئولان DEC کار خود را به‌درستی انجام می‌دادند این مشکل هرگز به وجود نمی‌آمد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار