خروجی سد زاینده رود کاهش یافت


خروجی سد زاینده رود کاهش یافت

اصفهان - ایرنا - خروجی سد زاینده‌رود از روز دوشنبه و در پی اتمام دوره تامین بخشی از نیاز آبی باغ‌های شرق استان اصفهان کاهش یافت.

سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: از امروز جریان زاینده رود تنها از محل خروجی سد تا تصفیه خانه اصفهان(باباشیخعلی) واقع در غرب استان و تنها برای تامین آب آشامیدنی خواهد بود و از این نقطه به بعد آبی در رودخانه جریان نخواهد یافت.

محمود چیتیان ادامه داد: با توجه به شرایط جوی و دمای هوا احتمال دارد که آب در بستر رودخانه از محل مذکور به بعد تا آخر هفته جاری جریان داشته باشد اما سرعت و شتاب گذشته را نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: هم اینک ذخیره آب در مخزن سد زاینده رود ۳۴۲ میلیون مترمکعب است و پیش از کاهش خروجی، ورودی ۱۳ و خروجی از آن ۷۰ مترمکعب بر ثانیه بود.

فرایند افزایش خروجی سد زاینده‌رود به‌منظور تامین بخشی از نیاز باغ‌های شرق استان و تبع آن جاری سازی رودخانه در شهر اصفهان ۱۹ تیر امسال و پس از حدود ۱۰ ماه خشکی این رود آغاز شده بود.

خشکی زاینده‌رود(حدفاصل تصفیه خانه باباشیخعلی تا تالاب گاوخونی) از مهر سال قبل تا هفته گذشته سبب نرسیدن آب به بسیاری از باغ‌های غرب و شرق استان شد که خطر نابودی هزاران درخت را در پی داشت.

زاینده‌رود به طول افزون بر۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که نقشی اصلی و مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تامین کننده آب شرب، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...