عراق و عربستان راه های تقویت مبادلات تجاری دوجانبه را بررسی کردند


عراق و عربستان راه های تقویت مبادلات تجاری دوجانبه را بررسی کردند

تهران – ایرنا – مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق امروز دوشنبه در دیدار با ماجد القصبی و هیات همراه وی راه های تقویت مبادلات تجاری میان دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد.

به گزارش رسانه های گروهی عراق، دفتر نخست وزیری این کشور با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در این دیدار رشد و توسعه روابط دوجانبه میان بغداد و ریاض و راه های تقویت همکاری در زمینه های اقتصادی و سرمایه گذاری و تلاش در جهت افزایش مناسبات تجاری و پیشبرد آن و پشت سر گذاشتن موانع موجود و گسترش همکاری های دوجانبه در تمامی زمینه ها مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

الکاظمی در این دیدار سطح روابط دوجانبه را ستود و بر گسترش و پیشبرد آنها تاکید و ابراز امیدواری کرد افق های همکاری مشترک بیشتری در چارچوب شورای هماهنگی عراق و عربستان به سود ملت های دو کشور گشوده شود.

عربستان سعودی که بعد از سرنگونی رژیم صدام تشکیل یک دولت نوپای دمکراتیک در عراق و خروج مردم این کشور از زیر سلطه استبداد و دیکتاتوری بعثی و قدرت‌گیری اکثریت شیعه این کشور را بر نمی‌تابید، از همان آغاز کمر دشمنی با عراق و نظام جدید این کشور بست و تا دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی از گشودن سفارت خود در بغداد خودداری کرد و حتی اعزام اولین سفیرش به عراق به نام «ثامر السبهان» نیز با دخالت‌های گسترده او در امور داخلی عراق روبرو شد و کار را به جایی رساند که بعد از چند بار یادداشت‌های اعتراض آمیز دولت بغداد، در نهایت عراق رسما در ۲۵ اوت سال ۲۰۱۶ میلادی از همتای سعودی خود خواست تا السبهان را به خاطر اظهاراتش در تشدید طائفه‌گری و دخالت در امور عراق و نقض عرف دیپلماتیک، تغییر دهد.

تداوم قطع روابط دیپلماتیک با عراق بعد از صدام و دخالت‌های سیاسی در امور داخلی این کشور حتی با بازگشایی سفارت سعودی بعد از ۱۵ سال از سرنگونی صدام تنها رویکردی نبود که ریاض در قبال نظام جدید عراق اتخاذ کرد، بلکه آنها همزمان با ارسال هزاران تروریست در طول این سالها به جان مردم عراق افتاده و نگذاشتند که آنها که بعد از سالها رنج کشیدن زیر سلطه صدام، روی آرامش به خود ببینند و دوره‌ای دیگر از کشتار و آوارگی و ناامنی برای آنها را بویژه در سایه اشغالگری آمریکا و گروه تروریستی «داعش» که از حمایت عربی و غربی برخوردار بود، به همراه آوردند.

عراق در طول سال‌های بعد از جنگ آمریکا از سال ۲۰۰۳ میلادی به بعد قربانی هزاران عملیات تروریست‌های سعودی شد که با ورود به عراق دست به کشتار مردم این کشور زدند.

برخی کارشناسان امنیتی عراق ‌گفتند که دستکم ۱۵ هزار تروریست سعودی انواع جنایت تروریستی را در عراق مرتکب شدند و ۵ هزار نفر از آنها خود را در عملیات انتحاری در این کشور منفجر کردند.

مردم عراق این سالهای تاریک و پیشینه سیاه برخورد عربستان با کشورشان را هنوز به خوبی به یاد دارند و به گفته کارشناسان عراقی، عربستان سعودی تروریست‌ها را اعزام و یا دستکم چشم خود را به روی گسیل شدن آنها به عراق بست و تاکنون نیز از خانواده‌های قربانیان عراقی حملات تروریست‌های سعودی عذرخواهی نکرده و غرامت نپرداخته است.

در سایه این وضعیت، گروهی از سیاستمداران و شخصیت‌های مختلف عراق این پرسش را مطرح کردند که چه شده است که حالا عربستان دلسوز عراق شده و می‌خواهد به این کشور برای سرمایه‌گذاری و توسعه و آبادانی کمک کند؟

این پیشینه بد عربستان در برخورد با عراق باعث شده تا این سیاستمداران نسبت به آینده حضور سعودیها در کشورشان نگران شوند و درباره نوع روابط ریاض با بغداد در آینده به دیده تردید بنگرند، زیرا نگران هستند که حضور عربستان در عراق باعث بروز دوباره ناامنی به سبک گذشته شود و حکومت سعودی در روابط خود با عراق احتمالا از نیاز این کشور به سرمایه‌گذاری، توسعه و بازسازی در سایه بحران اقتصادی و مالی سوء استفاده کرده و از آن به عنوان نقطه ضعفی برای فشار آوردن بر نظام سیاسی این کشور جهت امتیازگیری و مصادره تصمیم‌گیری مستقل عراقی‌ها بهره‌برداری و این کشور را عرصه‌ای برای رقابت‌های منطقه‌ای خود تبدیل کند.

۱۴۸۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس