عبور آمارهای کرونایی مازندران از پیک‌های سوم و چهارم


عبور آمارهای کرونایی مازندران از پیک‌های سوم و چهارم

ساری - ایرنا - افزایش 218 نفری تعداد بستری‌شدگان مبتلا به کووید 19 در بیمارستان‌های مازندران طی دو روز گذشته سبب شد تا کرونای هندی از نقطه پیک کرونای انگلیسی در این استان عبور کند و نگرانی‌ها در باره سرعت بالای همه‌گیری این سویه را به طرز قابل توجهی افزایش دهد.

به گزارش ایرنا، بررسی آمارهای رسمی منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می دهد که کرونای هندی در این استان از نقطه پیک موج سوم هم طولانی ترین موج کرونایی مازندران به شمار می رود ، فراتر برود و اکنون در تعقیب رسیدن به پیک موج دوم است .

نقطه شروع موج پنجم کرونا در مازندران با سویه دلتا یا هندی ۳۰ خرداد ماه بود و یک هفته بعد مسئولان بهداشت و درمان به صورت رسمی ورود استان به موج جدید را اعلام و هشدار داده بودند که کرونای هندی به داشتن علائم مشابه با سرماخوردگی به صورت چراغ خاموش در حال چرخش است و احتمال دارد استان را به سنگین ترین موج کرونایی مبتلا کند.

هشدار مسئولان چندان بی‌راه نبود چون ؛ روند افزایشی آمار روزانه بستری و مراجعان سرپایی نشان می دهد قدرت مبتلا سازی کرونای هندی خیلی بیشتر از گونه انگلیسی است که مازندران در موج چهارم تجربه کرده بود. همچنین اکنون مشخص شده است کرونای هندی نه تنها از سرعت انتشار بالا با ماندگاری بیشتر برخوردار است ، بلکه قدرت کشندگی آن هم اگر بیشتر از کرونای انگلیسی نباشد ، در همان حد است.

بنا به آمارهای اعلام شده از سوی دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل تعداد بستری‌شدگان مبتلا به کرونای هندی در بیمارستان‌های سراسر استان امروز دوشنبه به یکهزار و ۷۷۹ نفر رسید. این آمار هم از تعداد بستری شدگان موج‌ چهارم که بهار امسال رخ داد و هم موج سوم که پاییز پارسال شروع شد و تا نیمه زمستان ادامه داشت ، بیشتر است ضمن این که ۲۶۱ نفر از کل بستری شدگان در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

بیشترین تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران در موج سوم این بیماری یکهزار و ۴۱۶ نفر بود که ۲۵ دی ماه ثبت شد. در موج چهارم کرونا نیز ۲۸ فروردین بالاترین رقم تعداد بستری‌شدگان کرونایی برای مازندران ثبت شد که یکهزار و ۶۴۴ نفر بود ، اما در حال حاضر تعداد افراد مبتلا به کرونا که در بیمارستان‌های مازندران بستری شده‌اند ۱۳۴ نفر از پیک موج چهارم و ۳۶۳ نفر از پیک موج سوم بیشتر است.

این در حالی است که مازندران هنوز به نقطه پیک یا قله موج پنجم نرسیده و آمارها با شتاب در حال افزایش است. در چنین وضعیتی می‌توان پیش‌بینی کرد که مازندران طی روزهای آتی از پیک موج دوم کرونا در این استان که یکهزار و ۹۱۳ نفر بود و ۸ مرداد پارسال ثبت شد نیز به سادگی عبور کند و در آستانه شکستن رکورد مجموع بستری‌شدگان کرونایی قرار بگیرد.

بحرانی‌تر از موج‌های قبل

البته به اعتقاد برخی پزشکان و کارشناسان ، مازندران در حال حاضر شرایطی بحرانی‌تری نسبت به موج دوم کرونا و حتی موج اول آن که پرفشارترین موج کرونا در این استان بود ، دارد ؛ چرا که در شرایط کنونی با توجه به در اختیار بودن کیت‌های تست و انجام تست سریع در مراکز درمانی مختلف، امکان شناسایی مبتلایان بیشتر از گذشته فراهم است و همه افرادی که بستری می‌شوند قطعا مبتلا به کرونا هستند ، در حالی که در موج نخست این بیماری در مازندران بخش عمده‌ای از افراد با علائم مشکوک به کرونا بستری می‌شدند و مبتلا نبودند.

تعداد مرگ‌های کرونایی نیز در مازندران طی روزهای اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است و در حالی که تا ۲۰ تیر بین صفر تا چهار نفر در نوسان بود، در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دوشنبه ۲۸ تیر به ۱۸ نفر در روز رسید و تعداد فوتی‌کرونایی در استان را از یکم تا ۲۸ تیر به ۱۲۱ نفر رساند.

روند افزایشی شیوع کرونا در مازندران را می‌توان از آمار مرگ‌های کرونایی در این استان نیز دریافت ، چرا که ۷۷ نفر از این جان‌باختگان فقط طی هشت روز جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند. به عبارتی دیگر از یکم تا ۲۰ تیر تعداد مرگ‌های کرونایی در مازندران ۴۴ نفر بود که میانگین ۲.۲ مرگ در هر روز را نشان می‌دهد ، اما طی هشت روز اخیر با مرگ ۷۷ نفر این عدد میانگین به ۹.۶ نفر در روز افزایش یافت.

عبور آمارهای کرونایی مازندران از پیک‌های سوم و چهارم

افزایش مرگ‌های کرونایی

آن‌چه که شرایط را در مازندران نگران‌کننده‌تر از گذشته می‌کند، سرعت بالای شیوع کرونا و افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی استان در هر شبانه‌روز است. روند رو به افزایش شیوع کرونا در مازندران و سرعت بالای رشد آمارهای کرونایی سبب شده تا در برخی مناطق استان وضعیت از مرز وضعیت حاد نیز عبور کند ، به طوری که در محمودآباد به گفته مدیر شبکه بهداشت این شهرستان ظرفیت تخت‌های بیمارستانی تکمیل شده، در بابل تعداد بستری روزانه پس از چندین ماه سه رقمی شد و به ۱۱۸ نفر در روز رسید و در سایر شهرستان‌های مازندران نیز ضریب اِشغال تخت‌های بیمارستانی توسط مبتلایان به کرونا در حال افزایش است.

کارشناسان و مسئولان حوزه بهداشت و پزشکان مازندران پیش‌بینی می‌کنند که وضعیت این استان طبق شواهد موجود وخیم‌تر از گذشته شود و احتمالا این استان تا یک ماه دیگر همچنان درگیر وضعیت حاد کرونایی باشد ، چرا که تعداد تست‌های مثبت کرونا در این استان بسیار بیشتر شده و به مرز ۵۰ درصد تست‌های سریع نیز رسیده است. این درحالی استکه گفته می‌شود تا چند روز پیش کمتر از ۳۰ درصد تست‌های سریع انجام شده در استان مثبت می‌شد.

نکته مهم دیگر افزایش مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی مازندران طی هر شبانه‌روز است. به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران طی روزهای اخیر آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی زیر پوشش این دانشگاه برای بررسی وضعیت کرونایی به بیش از چهار هزار نفر رسیده است. همچنین طی روزهای ۲۶ و ۲۷ تیر تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی شهرستان بابل برای نخستین بار از مرز یکهزار نفر گذشت.

قله ناپیدا

این شواهد و آمارها نشان می‌دهند که مازندران با وجود عبور از رکورد موج‌های سوم و چهارم هنوز به قله موج پنجم نزدیک نشده و روی دامنه این موج قرار دارد ، اما در همین شرایط اعلام تعطیلی ۶ روزه دستگاه‌ها و نهادهای اداری و دولتی و بانک‌های دو استان تهران و البرز موجی از مسافران را به سمت این استان بحرانی روانه کرد که حضورشان می‌تواند بر شرایط بحرانی مازندران دامن بزند. تجربه چهار موج قبلی ثابت کرد هر زمانی که مسافران برای تعطیلاتی چند روزه وارد مازندران شدند، حدود دو هفته بعد آمارهای کرونایی این استان افزایش یافته و مدتی بعد هم تعداد مرگ‌های کرونایی بیشتر شد.

در نخستین روز ماه جاری مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران ۳۱۵ نفر بود و اکنون پس از ۲۷ روز این آمار با رشد ۵.۷ برابری به یکهزار و ۷۷۹ نفر رسیده است. تعداد بستری‌شدگان در بخش مراقبت‌های ویژه نیز از ۷۴ نفر در یکم تیر اکنون به ۲۶۱ نفر افزایش یافت.

در حال حاضر شهرستان‌های رامسر، تنکابن، چالوس، نوشهر، نور، محمودآباد، فریدونکنار، بابلسر، بابل، آمل، قائمشهر، جویبار، ساری، سوادکوه و بهشهر در وضعیت قرمز قرار دارند و هفت شهرستان نکا، گلوگاه، میاندورود، سیمرغ، سوادکوه شمالی، کلاردشت و عباس‌آباد نارنجی هستند.

موج پنجم کرونا در مازندران مانند سراسر کشور ناشی از شیوع ویروس هندی کرونا یا سویه دلتا است که سرعت سرایت بسیار بیشتری دارد و گروه‌های سنی کودک و نوجوان را نیز درگیر می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سکانس خنده دار از سلمان نون خ که بویی از رمانتیک بودن نبرده / همه از خنده روده بر شدند!