چند خبر کوتاه از کردستان


چند خبر کوتاه از کردستان

سنندج - ایرنا - آغاز به‌کار سرای محله حسن‌آباد سنندج، چاپ مبانی نظری موسیقی کُردی به زبان فارسی، کاهش قیمت سیمان و 2هنرستان نمونه دولتی شبانه‌روزی در کردستان راه اندازی از جمله چند خبر کوتاه استان کردستان است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان روز سه‌شنبه در آیین افتتاح سرای محله حسن‌آباد سنندج گفت: در سرای محله کسانی که زیر چتر مراکز مختلف آموزشی از جمله آموزش و پروش و آموزش عالی نیستند تحت پوشش کارهای فرهنگی و آموزشی قرار داده شوند.

محمدابراهیم زارعی با بیان اینکه همه‌ شهروندان در هر جایگاه اجتماعی نیازمند آموزش در زمینه‌های مختلف مهارت‌های زندگی هستند، تاکید کرد: شایسته است سازمانهای مردم نهاد و سراهای محله از سیاست زدگی پرهیز کرده و به مسایل اجتماعی و فرهنگی بپردازند تا از اهداف اصلی خود فاصله نگیرد.

وی از راه‌اندازی سراهای محله در کانی‌کوزله و نایسر سنندج اظهار داشت: با توجه تغییرات اقلیمی و آب‌ و هوایی در کشور ضرورت دارد آموزش‌های حفظ محیط زیست و مصرف انرژی به شهروندان در اولویت قرار گیرد.

این سرا توسط اداره کل امور اجتماعی استانداری راه‌اندازی شده و در اختیار فعالان اجتماعی و فرهنگی خود محله به عنوان پایگاهی فرهنگی، اجتماعی و ورزشی قرار گرفته است.

سرای محله حسن‌آباد شامل کتابخانه، محل برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مرکزی برای فعالیت‌های تاب‌آوری زنان است.

مبانی نظری موسیقی کُردی به زبان فارسی چاپ شد

کتاب "مبانی نظری موسیقی کوردی" نوشته "صلاح رئوف" توسط "خالد پیشداد"، نویسنده سقزی به چاپ رسید.

خالد پیشداد مترجم اظهار داشت: چاپ اول کتاب "مبانی نظری موسیقی کُردی" در ۸۴ صفحه توسط انتشاراتی مس در تهران به چاپ رسید که یک هزار نسخه اول آن بفروش رفته است.

وی با بیان اینکه چاپ اول این کتاب تمام شده و بزودی چاپ دوم هم آغاز می شود، افزود: این کتاب اثر هنرمند کُرد اقلیم کردستان است که به زبان کُردی نوشته شده و از اصلاحات و کلمات خاصی استفاده کرده بود که با ترجمه و گردآوری بنده این کتاب به زبان فارسی ترجمه و مورد استفاده علاقمندان موسیقی قرار گرفته است.

پیشداد اضافه کرد: کتاب مبانی نظری موسیقی کوردی شامل موسیقی خاورمیانه، دسته بندی فرم موسیقی خاورمیانه، فرم موسیقی کُردی، نمونه آهنگ و فرهنگ کُردی است و با بررسی و تحلیل فرمول های موسیقی، این کتاب را دسته بندی و جمع آوری کردم.

این هنرمند سقزی که کارشناس موسیقی است و موسیقی را نیز در آموزشگاه زیر و بم سقز تدریس و آموزش می دهد، گفت: هنر موسیقی میان جوانان علاقمندان زیادی دارد بنابراین چاپ این کتاب ها و استفاده از منابع خوب می تواند استعدادهای هنری را شکوفا کند و هنرمندان با استعدادی را پرورش کند.

سیمان ارزان می‌شود

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سقز با بیان اینکه افزایش قیمت سیمان و میلگرد ناشی از قطع برق کارخانه ها بوده است، گفت: در هفته جاری با آغاز تولید مجدد کارخانه ها، قیمت سیمان بزودی کاهش پیدا می کند.

بهنام میرزایی اظهار داشت: کمبود سیمان ناشی از قطع برق در طول یک ماه گذشته است که فعالیت کارخانه های تولید سیمان را دچار مشکل کرده و در نهایت بازار مصالح ساختمانی را با کمبود مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پیک کار ساختمانی و فصل اجرای پروژه های عمرانی است و سیمان کالای اساسی این حوزه است، افزود: افزایش هزینه های تولید که باعث افزایش قیمت شده است (عرصه و تقاضا هم خوانی ندارد) در نتیجه باعث کمبود این کالای مهم شده است.

وی با اشاره به اینکه سیمان مصرفی شهرستان سقز توسط کارخانه سیمان بیجار، زنجان و بوکان تامین می شود، اضافه کرد: از روز پنج شنبه هفته گذشته کارخانه سیمان بیجار مجددا تولید سیمان را شروع کرده لذا با آغاز خط تولید این کارخانه ها در چند روز آینده قیمت ها کاهش پیدا می کند.

میرزایی قیمت مصوب سیمان در سقز را بین ۳۵۰ هزار تا ۳۷۰ هزار ریال عنوان کرد و گفت: هم اکنون مصالح فروشی ها متخلفی در سقز یک کیسه سیمان را به ۷۰۰ هزار ریال توزیع می کنند که این تخلف آشکار است و با افرادی که گران فروشی کنند برخورد جدی می شود.

وی از جریمه کردن بیش از ۱۵ واحد صنفی مصالح فروشی متخلف خبر داد و گفت: از روز پنج شنبه هفته گذشته بازرسان اداره صمت در قالب سه اکیپ از مصالح فروشی های سطح شهر بازدید کردند و واحدهای که افزایش قیمت داشتند با برخورد جدی این اداره مواجه شدند.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سقز تاکید کرد: هر مصالح فروشی بخواهد سیمان را به قیمت نا متعارف( خارج از قیمت مصوب اداره صمت) توزیع کند جریمه خواهد شد.

چند روزی است در سقز قیمت سیمان و میلگرد افزایش چشم گیری داشته و در بسیاری از مصالح فروشی ها این دو کالای مهم ساختمانی به ندرت پیدا می شود و مردم در این خصوص نگران این افزایش قیمت هستند.

در بعضی از مصالح فروشی های سطح شهر، قیمت یک کیسه سیمان به ۷۰۰ هزار ریال افزایش پیدا کرده در حالی که فیمت مصوبه آن بین ۳۵۰ هزار ریال تا ۳۷۰ هزار ریال است.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

۲هنرستان نمونه دولتی شبانه روزی در کردستان راه اندازی می شود

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان گفت: برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تعداد ۲ هنرستان نمونه دولتی شبانه روزی پسرانه و دخترانه برای نخستین بار در مرکز استان راه اندازی خواهد شد.

مهدی نامدار اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های انجام شده هنرستان های نمونه دولتی شبانه روزی پسرانه شهید شهریار نمکی و دخترانه خدیجه الکبری سنندج در رشته های مختلف هنری در سنندج راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه این ۲ مرکز قبلا در شهرستان های بیجار و قروه مجوز گرفته بود که بدلیل عدم استقبال دانش آموزان مجوز آن لغو و به مرکز استان منتقل شده است، افزود: براین اساس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ دانش آموزان پایه دهم نواحی یک و ۲سنندج، شهرستان‌ها و مناطق استان و روستاهای تابعه می توانند نسبت به ثبت نام در این هنرستان ها اقدام کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان با اشاره به اینکه در هنرستان شهید نمکی ناحیه یک سنندج هفت رشته و در هنرستان خدیجه الکبری ناحیه ۵ سنندج نیز ۵ رشته تدریس خواهد شد، گفت: در هنرستان نمکی هفت رشته شامل، الکتروتکنیک، تاسیسات، ماشین ابزار، مکانیک خودرو، صنایع چوب، ساختمان و در هنرستان خدیجه الکبری پنج رشته شامل شبکه و نرم افزار، تربیت بدنی، حسابداری، طراحی و دوخت و گرافیک ارائه می شود.

وی استفاده مطلوب از امکانات آموزشی همزمان، افزایش مهارت های زندگی دانش آموزان روستایی، گسترش و توسعه آموزش‌های فنی و مهارتی به مناطق روستایی استان، گسترش عدالت اجتماعی در ایجاد اشتغال مولد و پایدار، جهت دادن آموزش های فنی حرفه ای به سمت توسعه پایدار و فراهم کردن این آموزش ها برای همه را از اهداف تاسیس هنرستان های نمونه دولتی شبانه روزی اعلام کرد.

نامدار با بیان اینکه دانش آموزان روستایی بر اساس سهمیه تعیین شده دارای خوابگاه شبانه روزی خواهند بود؛ گفت: براساس مجوز وزارت آموزش و پرورش این ۲ هنرستان به عنوان نمونه دولتی شبانه روزی در سال جاری فعالیت می کنند.

وی یادآور شد: تاکنون حدود ۵۰۰ نفر دانش‌آموز برای تحصیل در هنرستان های نمونه دولتی ثبت نام کرده اند که پس از برگزاری آزمون ورودی و قبولی می توانند در این هنرستان ها تحصیل کنند ضمن اینکه در این هنرستان ها و در هر رشته به صورت میانگین ۱۵ دانش آموز پذیرش می شوند البته در صورت استقبال هر رشته تا ۲۰ نفر نیز ظرفیت داریم.

در حال حاضر ۱۲۰ هنرستان فنی و حرفه ای و کاردانش شهری و روستایی در رشته های مختلف هنری در کردستان وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی