امکان کیش و مات کرونا در کیش با تغییر نگاه وزرات بهداشت


امکان کیش و مات کرونا در کیش با تغییر نگاه وزرات بهداشت

جزیره مرجانی کیش با داشتن حدود 40000 نفر جمعیت، این روز‌ها حال خوبی ندارد. کرونا نفس آن را مانند بقیه نقاط ایران و جهان گرفته است. رنگ کرونایی آن قرمز تلخ کرونایی شده است و راهکارش فعلا و متاسفانه تشدید محدودیت‌های اعمالی شورای سلامت جزیره، برای حفظ جان ساکنان آن می‌باشد. اما موضوع این است که می‌شد و هنوز هم امکان آن وجود دارد با اتخاذ تصمیمات...

امکان کیش و مات کرونا در کیش با تغییر نگاه وزرات بهداشت
به گزارش پول نیوز، مجوز واردات واکسن توسط بخش خصوصی از سوی رییس‌جمهوری کشورمان داده شد، اما با اعمال برخی سیلیقه‌های تنگ نظرانه در وزارت بهداشت تا هم اکنون به نتیجه نرسیده است. این در حالی است که بخش خصوصی سرمایه‌گذار در این جزیره می‌توانست با ورود میلیونی واکسن و تزریق رایگان آن به ساکنان این جزیره و شهر‌های پیرامونی‌اش ضمن مهار کرونا در بخش مهمی از کشور، موضوع تزریق واکسن رایگان به گردشگران را پیگیری کند و موجب ارتقای صنعت گردشگری و کنترل تبعات منفی اقتصادی آن در جنوب ایران شود.

طرحی که هم اکنون در برخی کشور‌های منطقه با سرعت بالا در حال اجراست و آنان با جذب گردشگران ایرانی موجب خروج قابل توجه ارز ازکشورمان آن هم در شرایط تحریم شده‌اند.

وزارت بهداشت مخالف تزریق واکسن توسط بخش خصوصی است

رییس مرکز توسعه سلامت کیش ضمن بیان وضعیت قرمز در جزیره کیش گفت: لازم است با اعمال محدودیت‌های بیشتر جذابیت‌های گردگشگری برای این جزیره کاهش یابد.

محمد‌رضا رضانیا در ادامه افزود: خود گردشگران نیزلازم است در نظر بگیرند شرایط برای سفر مناسب نیست و ممکن است در سفر خود به ویروس کرونا مبتلا شوند لذا از سفر‌های غیر ضروری اجتناب کنند.

وی در خصوص مشکلات بوجود آمده در واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی اظهار داشت: وزرات بهداشت با واردات واکسن توسط بخش خصوصی مخالفتی ندارد، اما معتقد است این واکسن‌ها باید به سازمان غذا و دارو تحویل داده شود تا بر اساس اولویت‌های سند ملی واکسیناسیون کشور و زیر نظر وزارت بهداشت در هر نقطه‌ایی از کشور که لازم است زده شود لذا بخش خصوصی اجازه تزریق واکسن از سوی خود در جزیره کیش یا هر جای دیگر مد نظر خود را ندارد.

حاضریم به اهالی کیش و گردشگران واکسن رایگان تزریق کنیم

رییس هیأت مدیره جامعه هتل‌داران کیش گفت: اولویت اول ما حفظ سلامت ساکنان جزیره کیش و حفظ جان ۶۰۰۰ نفری پرسنل هتل‌های موجود در این جزیره است تا کسب پول و منفعت.
مسیح الله صفا افزود: در حال حاضر تنها ۴۰ درصد از تخت‌های هتل‌های موجود در کیش در مصرف مسافران است واین رویه به معنای ضرر کامل برای هتل‌ها است و چنانچه تعطیل شوند اتفاقا بهتر است.

وی در خصوص طرح گردشگری سلامت خاطر نشان ساخت: بخش خصوصی در کیش و در پی اجازه ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرد حاضر است واکسن رایگان برای تزریق اهالی کیش، چارک، بشاگرد، بندر لنگه و حتی جزیره قشم وارد کند تا این مناطق به نوعی ایزوله شوند. از طرفی برای گردشگران واکسن رایگان تزریق کند تا آنان جهت زدن واکسن به کشور‌های اطراف مانند ارمنستان، گرجستان و ترکیه نروند. اما متاسفانه طرح خوب ما در کیش تا هم اکنون به اجرا در نیامده است، ولی کشور‌های همسایه آن را اجرایی کرده و از منافع گردشگری آن بهره‌مند شده‌اند.

کاهش بار دولت از اهداف طرح واردات واکسن است

حدود دوماه پیش نیز محسن قریب مدیرعامل انجمن کار آفرینان و سرمایه گذاران‌کیش در اظهاراتی خاطر نشان ساخت: با توجه به اینکه در کشور زمانبندی تزریق واکسن به نسبت برخی کشور‌ها کمی با تاخیر همراه بوده است، موجب شد برخی از هموطنان برای انجام واکسیناسیون به خارج از کشور سفر کنند که همیًن امر انگیزه واردات واکسن در کیش را فراهم کرد؛ لذا این طرح سلامت گردشگری با سه هدف کاهش بار دولت با تامین بخشی از واکسن، جلوگیری از خروج ارز از کشور و رونق گردشگری و تور‌های سلامت در کیش پیگیری می‌شود. شرکت مدیفارم کیش به لحاظ صلاحیت حرفه‌ای در این کار انتخاب و در گام اول مجوز تهیه یک میلیون دوز واکسن آستارزنکا از کشور ترکیه گرفته شده است.

واکسن در کیش پولی نخواهد بود

همچنین دبیر شورای سلامت کیش نیز چندی پیش موضوع فروش واکسن‌های وارداتی کرونا به گردشگران جزیره کیش را سوء برداشت عنوان و تاکید کرد: هدف از واردات این واکسن‌ها، کمک به وزارت بهداشت و درمان و توزیع درقالب سند ملی واکسیناسیون کشور است و واکسن در کیش پولی نخواهد بود.

علی سعید پور اعلام داشت: پس از اعلام ریاست جمهوری کشورمان مبنی بر ورود بخش خصوصی به فرآیند واردات واکسن به کشور، به دنبال واردات واکسن با هدف تسریع روند واکسیناسیون هموطنان هستیم.
همچنین با اعلام ستاد ملی کرونا و فراخوان مقامات مسئول برای کمک گرفتن از بخش‌های فعال اقتصادی ذیصلاح، جهت واردات و توزیع آن در چارچوب سند ملی واکسیناسیون و همچنین اعلام بانک مرکزی مبنی بر فراهم شدن امکان تخصیص ارز جهت واردات واکسن با ارز نیمایی، شاهد اعلام همکاری بنگاه‌های بزرگ و توانمند با محوریت شرکت‌های بزرگ دارویی معتبر و علاقمند به ایفای نقش در راستای مسئولیت اجتماعی هستیم.

فرصت سهیم شدن کیش در برگزاری جام جهانی قطر از دست نرود

از سویی دیگر تا حدود یک سال و نیم دیگر شاهد برگزاری رویداد مهم جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در فاصله کمتر از ۲۰۰ کیلومتری جزیره کیش و در همسایگی قطر خواهیم بود؛ لذا لازم است جزیره کیش به نمایندگی از ایران، با داشتن ظرفیت‌های عظیم طبیعی و گردشگری هر چه زودتر برای سهیم شدن در برگزاری این رویداد بزرگ جهانی، آنهم درخلیج همیشه فارس، آماده شود. موضوعی که به دلیل وجود محدودیت‌های طبیعی در کشور کوچک قطر و علاقمندی آنان برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در جزیره کیش، می‌تواند مورد توجه و استفاده جدی در کشورمان قرار بگیرد. این در حالی است که فرصت‌ها در حال از دست رفتن است و همسایگان دیگر قطر با زدن بیش از ۱۰۰ درصدی واکسن در کمین کشورمان هستند تا جای جزیره کیش در برگزاری جام‌جهانی را بگیرند.

در نتیجه باید با نگاه خاص به کیش، آنرا هر چه زودتر برای سهیم شدن در میزبانی جام جهانی فوتبال آماده کرد و خدای نکرده عدم واکیسناسیون به موقع موجب فرار این موقعیت مهم ورزشی، اقتصادی، گردگشری، سیاسی و تبلیغاتی برای کشورمان نشود.

هرچند نوع نگاه اهالی تصمیم‌گیر در وزارت بهداشت برای استثنا نکردن همه مردم ایران جهت واکیسناسیون را درک کرد، اما باید پذیرفت این روش در مسیر عدالت واقعی نیست. همچنان که در زدن واکسن اولویت‌های کادر درمان، پرسنل آزمایشگاهی و نیز افراد مسن به درستی اعمال شده است لازم است با نگاهی منعطف، شرایط خاص این جزیره را در آستانه برگزاری جام جهانی بهتر درک کرد.

ازسویی واقعیت خروج گردگشران ایرانی به کشور‌های اطراف جهت زدن واکسن را پذیرفت و امکان جایگزینی کیش را به جای آن کشور‌ها فراهم کرد. در غیر این صورت باید فریاد بزنیم که دیدگاه حاکم بر وزارت بهداشت نه تنها کمکی به ایجاد عدالت نمی‌کند که اتفاقا اصرار بر توزیع فقر نبود واکسن، بر مشکلات می‌افزاید و جلوی رشد اقتصادی کشور و بهره‌برداری از موقعیت‌های مهم را می‌گیرد.

طلایی‌ترین فرصت را از جزیره کیش برای مشارکت در برگزاری جام جهانی می‌رباید. مشارکتی که بجز مواهب عظیم تبلیغاتی برای کشور در تحریم ما موجب ورود دستکم ۳۰۰ میلیون دلار ارز ناشی از جهانگردی خواهد شد و نگاه جهانیان را به ایران و زیبایی‌ها و توان مندی‌هایش افزایش خواهد داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا