فواد حسین برای آماده سازی گفتگوی راهبردی عراق و آمریکا به واشنگتن رفت


فواد حسین برای آماده سازی گفتگوی راهبردی عراق و آمریکا به واشنگتن رفت

بغداد-ایرنا- هیات مذاکره کننده عراقی به ریاست «فواد حسین» وزیر خارجه عراق امروز سه شنبه در حالی وارد واشنگتن شد که قرار است 6 روز دیگر مصطفی الکاظمی نیز در سفر به آمریکا سکان گفت و گوهای راهبردی هیات را به دست گیرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام وزارت خارجه عراق سفر فواد حسین با هدف آماده سازی زمینه های گفت و گوی راهبردی صورت می گیرد؛ گفت و گوهایی که اکنون در آستانه دور چهارم قرار دارد.

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه ای اعلام کرد که روز دوشنبه ۲۳ جولای ۲۰۲۱ (جمعه، اول مرداد ۱۴۰۰) شروع دور چهارم گفت و گوهای راهبردی بین آمریکا و عراق درباره نحوه خروج نیروهای واشنگتن از این کشور خواهد بود.

در طرف آمریکایی نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا ریاست هیات مذاکراتی را بر عهده خواهد داشت.

قرار است مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و جو بایدن ۲۶ جولای (۴ مرداد۱۴۰۰) مذاکرات را آغاز کنند.

در حالی که طرف عراقی می گوید این مذاکرات با تمرکز بر خروج آمریکایی ها از عراق ادامه می یابد بیانیه کاخ سفید هدف این دیدار و گفت و گوها را «تاکید بر شراکت راهبردی» دانسته است.

نقطه ثفل و دستاویز طرف آمریکایی برای تاکید بر شراکت راهبردی با عراق آن گونه که در بیانیه کاخ سفید آمده است بر عبارت کلیدی استوار است: «تلاش های مشترک برای ضمانت شکست دائمی داعش».

شاید یکی از تازه ترین توجیه ها برای اصرار آمریکایی ها برای ماندن نیروهای بیگانه در عراق جدیدترین دستاورد داعش برای اشغالگران یعنی حمله اخیر به شهرک صدر بغداد و کشته شدن بیش از ۳۰ نفر (عمدتا زن و کودک) در بازار شلوغ «الحویلات» شرق بغداد باشد؛ رخدادی که برخی نیروهای امنیتی عراقی می گویند یک روز پیش تر درباره احتمال عملیات داعش در آن هشدار داده بودند.

روز یکشنبه در شبکه های اجتماعی با انتشار متن نامه امنیتی هشدار داده بودند که گروه تروریستی داعش احتمالا در روزهای عید قربان به نقاط مختلفی از بغداد از جمله شهرک صدر، کاظمیه، الشعب و الشعله حمله می کند؛ امری که انتقاد برخی کاربران شبکه های اجتماعی از تدابیر دیرهنگام را با وجود علم به احتمال وقوع حملات برانگیخته است.

به این ترتیب، گفت و گوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن احتمالا به جدولی زمانبندی شده با شرط ریشه کنی کامل داعش از عراق و سپس خروج اشغالگران از آن، منجر خواهد شد.

منابع آگاه می گویند که این گفت و گو ها و جدول زمانبندی خروج آمریکایی ها از خاک عراق، خود توجیه کننده حضور آمریکایی ها یا دستکم اعطای فرصت چند ساله به بهانه جدول زمانبندی برای خروج آنان، آن هم به صورت محدود و ادامه کار نظامیان آمریکایی در قالب ماموریت های مستشاری خواهد بود.

آمار دقیقی از تعداد نظامیان بیگانه حاضر در عراق وجود ندارد هر چند برخی رقم های اعلامی از سوی ائتلاف به ۳ هزار و ۵۰۰ تن اشاره دارد که ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها آمریکایی هستند و منابع کارشناسی عراق می گویند خروج همین تعداد نیز سال ها به طول می انجامد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خانم بازیگر نقش سلطان بانو بعد از گذشت 40 سال / چقدر تغییر؟!