همکاری علمای اهل سنت مشهد در ذبح بهداشتی دامهای قربانی


همکاری علمای اهل سنت مشهد در ذبح بهداشتی دامهای قربانی

مشهد- ایرنا- رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خراسان رضوی از همکاری مولوی ها و علمای اهل سنت در مشهد برای پیشگیری از ذبح غیر مجاز دام در روز عید قربان خبر داد.

دکتر محمود قربان‌زاده روز چهارشنبه همزمان با عید سعید قربان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این راستا در روزهای اخیر افزون بر ۱۰ نفر از مولوی ها و علمای اهل سنت به مجتمع صنعتی گوشت مشهد دعوت و از نزدیک با روند ذبح بهداشتی دامهای قربانی آشنا شدند و آمادگی خود را برای پیشگیری از ذبح غیر مجاز دام در مناطق سنی نشین مشهد اعلام کردند.
وی ادامه داد: به دنبال همکاریهای انجام شده در هفته اخیر دامپزشکان در نمازهای جماعت و جمعه مناطق سنی نشین در مشهد مانند اسماعیل آباد، شهرک شهید رجایی و باهنر، توس و روستاهای اطراف مشهد حضور یافته و مخاطرات ذبح غیر بهداشتی دامهای قربانی در ایجاد تب کریمه به ویژه در شرایط کرونایی را گوشزد کردند.
رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خراسان رضوی گفت: اسماعیل آباد یکی از مناطق حاشیه شهر مشهد است که در این منطقه به دلیل اعتقادات خاص، ذبح خارج از کشتارگاه بیشتر مشهود است.
قربان زاده افزود: ۱۶۰ گروه دامپزشکی ثابت و سیار در این استان روز عید قربان بر ذبح بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی نظارت دارند.
وی با اشاره به افزایش سالانه ذبح بهداشتی دامهای قربانی در روز عید قربان افزود: به دنبال اقدامات انجام شده هم اکنون ۷۵ درصد دام‌های قربانی در کشتارگاههای خراسان رضوی ذبح می‌شوند و این میزان در شهر مشهد به ۸۰ درصد رسیده است.
رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به خطر شیوع بیماریهای مشترک بین انسان و دام افزود: بیش از ۸۰۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام شناخته شده که یکی از آنها تب کریمه کنگو است و این در حالی است که این بیماری در دام هیچ علائمی ندارد اما ابتلای آن در انسان با خطر مرگ همراه است.
اجرای طرح ذبح بهداشتی دام همزمان با عید سعید قربان از سال ۱۳۸۶ در خراسان رضوی آغاز شد و طی این مدت این استان در اجرای آن در کشور پیشتاز بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی