ضرورت توجه به نیروگاه‌های خورشیدی و تامین مقرون به صرفه برق در سبزوار


ضرورت توجه به نیروگاه‌های خورشیدی و تامین مقرون به صرفه برق در سبزوار

سبزوار- ایرنا- اقلیم کویری و نواحی پرتابش آفتاب شهرستان سبزوار و اطراف آن از مناطق مستعد برای استحصال انرژی رایگان خورشید و تبدیل آن به الکتریسیته است که این ظرفیت توجه بیشتر متولیان امر را می‌طلبد.

انرژی خورشیدی به عنوان جایگزین مطمئن برای سوخت های فسیلی مورد توجه جهانی قرار گرفته و ایران نیز با توجه به شرایط خاص آب و هوایی یکی از مناطق مستعد از نظر استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق به شمار می‌رود.

با توجه به وضعیت کم آبی در کشور و آلودگی زیست محیطی و خاموشی های مکرر برق به خاطر کمبود تولید ناشی از خشکسالی و گرمای بیش‌ از حد، استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق و حفظ انرژیهای فسیلی برای آیندگان و ذخیره منابع ملی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

در همین راستا منطقه سبزوار و داورزن با داشتن روزهای آفتابی بسیار، مستعد احداث نیروگاه های خورشیدی است که باید با برنامه‌ریزی مناسب و ایجاد زیرساخت‌های لازم از این ظرفیت استفاده مطلوب نمود.

سبزوار مستعد احداث نیروگاه‌های خورشیدی

یک مهندس برق با بیان اینکه اقلیم سبزوار مستعد احداث نیروگاه‌های خورشیدی است گفت: این شهرستان از ۳۶۵ روز سال، ۳۲۰ روز هوای آفتابی دارد به طوری که سه هزار و ۴۴ ساعت از هوای آفتابی بهره مند است.

علی اکبر ملکی با اشاره به افزایش هزینه تجهیزات مورد نیاز راه اندازی یک نیروگاه برق نسبت به گذشته افزود: برای احداث یک نیروگاه خانگی تولید برق خورشیدی با ظرفیت پنج کیلو وات، حدود یک میلیارد ریال سرمایه و ۵۰ مترمربع فضای روباز مورد نیاز است.

وی ادامه داد: پس از بهره‌برداری نیروگاه‌های خانگی و اتصال به شبکه برق سراسری ماهانه ۶ تا هشت میلیون ریال درآمد نصیب بهره برداران می شود.

این مهندس برق گفت: همچنین برق خورشیدی که توسط پنل‌ها تولید می‌شود در کاهش هزینه‌ها تاثیری چشمگیر دارد زیرا با نصب پنل، میزان مصرف انرژی برای گرم کردن منزل و مصارف خانگی یا روشنایی به حداقل می رسد.

وی افزود: انرژی خورشیدی این امکان را فراهم می‌کند که از آن برای کاربردهای مختلف استفاده شود، انرژی خورشیدی در تولید برق فتوولتائیک و تولید گرما در مناطقی که به شبکه‌های معمول انرژی دسترسی ندارند و همچنین در تقطیر آب برای تولید آب آشامیدنی در روستاهای کویری و پروژه های کشاورزی نیز نقش کاربردی دارد.

ملکی ادامه داد: سیستم‌های خورشیدی در اغلب شرایط نیاز به نگهداری خاص ندارند و فقط با تمیز کردن چند بار پنلها در سال همچنان عملکردهای مفید داشته و شرکت‌های تولیدی پنل نیز ضمانت های طولانی مدت برای محصولات خود دارند.

وی گفت: همچنین نصب پنل‌های خورشیدی بر ارزش ملک اثر می‌گذارد و یکی از مزایای این پنلها، افزایش ارزش واحدهایی است که در زمان فروش مجهز به این صفحات هستند به طوری که هرچه میزان تولید انرژی آنها بیشتر باشد ارزش و بهای آن واحد نیز بیشتر خواهد شد.

وزارت نیرو حامی سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه‌های خورشیدی

مدیر شرکت برق سبزوار نیز گفت: این شهرستان کویری با توجه به تابش مداوم و شدت تابش آفتاب از مناطق مستعد برای سرمایه گذاری در حوزه احداث نیروگاه‌های خورشیدی است و وزارت نیرو حامی بخش خصوصی در این زمینه است.

سیدحمید شهرآیینی افزود: طرح احداث نیروگاههای خورشیدی به صورت یک طرح ملی در کشور تصویب شده و وزارت نیرو بر اساس تفاهمنامه مدت ۲۰ سال برق تولید شده را به صورت تضمینی خریداری می کند.

وی با اشاره به مزایای سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه‌های خورشیدی ادامه داد: این صنعت علاوه بر بازدهی مناسب از نظر درآمدزایی منجر به افزایش تولید برق کشور شده و آینده روشن در انتظار آن است.

فعالیت ۲۰۸ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در سبزوار

مدیر شرکت برق سبزوار با اشاره به اقدامات مناسب برای جذب سرمایه گذاران و احداث نیروگاه‌های خورشیدی در این شهرستان گفت: تاکنون ۲۰۰ نیروگاه خورشیدی پنج کیلو وات در منازل مسکونی و هشت نیروگاه خورشیدی ۲۰ کیلو وات و بالاتر در شهرستان سبزوار به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه توسعه نیروگاههای خورشیدی مانع اسراف در مصرف انرژیهای تجدیدناپذیر و افزایش تولید ملی می‌شود افزود: پرداخت تسهیلات بانکی برای خرید تجهیزات و فرهنگ سازی آن منجر به ترغیب شهروندان به سرمایه گذاری در این حوزه می شود.

اداره اوقاف داورزن پیشگام در استفاده از انرژی خورشیدی

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان داورزن نیز گفت: ۲ نیروگاه خورشیدی ۳۰ کیلوواتی در بقاع متبرکه شهرستان داورزن راه اندازی و به شبکه برق سراسری متصل شده است.

حجت الاسلام حسین خانی افزود: این ۲ نیروگاه با ارائه تسهیلاتی از سوی سازمان اوقاف کشور در بقاع امامزاده سید علی اصغر(ع) روستای ریوند و امامزاده سید علی اکبر (ع) روستای علی آباد این شهرستان احداث شده که هم اکنون با اتصال به شبکه برق فعال هستند.

وی ادامه داد: این نیروگاه‌های ۳۰ کیلوواتی در مکانی به مساحت ۳۰۰ مترمربع نصب شده و برای ساخت هر یک از آنها ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه داورزن با بیان اینکه تولید برق این نیروگاهها طبق قرارداد به شرکت برق منطقه‌ای فروخته می‌شود گفت: درآمد حاصل شده نیز ابتدا صرف بازپرداخت تسهیلات و سپس صرف هزینه های جاری و عمرانی بقاع متبرکه می‌شود.

وی افزود: در این نیروگاه‌ها هیچ گونه سوختی مصرف نمی‌شود و نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی و آلودگی محیط زیست منطقه دارند.

شهرستان ۲۸۵ هزار نفری سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا