قربانی کردن دستور مستقیم الهی است


قربانی کردن دستور مستقیم الهی است

تهران-ایرنا- یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: راز اهمیت عید سعید قربان در همان ماجرایی است که برای حضرت ابراهیم(ع)، اتفاق افتاد و این پیامبر خدا به عنوان منادی توحید مامور به قربانی کردن شد، پس مناسکی که در روز عید قربان صورت می گیرد و قربانی کردن، دستور مستقیم الهی است.

مریم محمود زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا در باره اهمیت عید "قربان" اظهار داشت: تاکید در روایات بر قربانی کردن و اهمیت این عید اسلامی، یعنی میزان فراوانی روایاتی که ما در رابطه با اهمیت عید قربان و انجام قربانی داریم، اهمیت عید قربان را به ما نشان می دهد.

وی افزود: عید قربان و انجام مناسک ویژه این عید و قربانی کردن سبب بخشش گناهان است و بسیار اهمیت دارد.

وی گفت: مورد دیگر، کسب صواب بی شمار است، یعنی کسی که روز عید قربان را گرامی می دارد و کار قربانی کردن را انجام می دهد سبب می شود که صواب بیشماری را کسب کند.

محمودزاده با اشاره به اینکه عید قربان روزی است که راهی را برای کمک به فقرا و نیازمندان جامعه به ما نشان می دهد، افزود: خداوند متعال در عید قربان به انسان ها یاد می دهد که دیگران را در سرمایه خود شریک کنیم و عید سعید قربان از این جهت اهمیت بسیار دارد.

وی افزود: کمک به رفع نیازهای ضروری و اساسی جامعه که یکی از آنها سنت زیبای قربانی است تا دیگر افراد جامعه هم بتوانند از نعمات استفاده کنند، یک سنت نبوی است که در آیات وحیانی قرآن کریم و در روایات زیاد بر آن تاکید شده است.

وی افزود : همچنین مشارکت افراد مختلف در این سنت الهی و قربانی کردن مهم است، یعنی به طور مثال یک نفر ممکن است نتواند هزینه خرید یک گوسفند را بپردازد که عده ای می توانند با هم جمع شوند و یک گروه تشکیل بدهند و با قرار دادن سرمایه اندکی روی هم بتوانند با یک کار جمعی قشنگ و با تشریک مساعی که شکل می گیرد، کار قربانی را انجام دهند.

محمودزاده در این باره گفت: «خداوند در آیات قرآن کریم هم می فرمایند: تعاون در کار خیر داشته باشید، این تعاون در عید قربان شکل می گیرد و یک گروهی می توانند این سنت زیبا و پسندیده را با مشارکت جمعی انجام بدهند و از همه این موارد که اشاره کردیم استفاده کنند، بخشش گناهان، برکتی که در گوشت قربانی است، انفاق و خیراتی که در کمک به نیازمندان صورت می گیرد از جمله دستاوردهای قربانی کردن است. »

به گفته وی ، در روایات بر خوردن گوشت قربانی تاکید بسیار شده است به دلیل برکت و سلامتی که برای همه افراد دارد نه تنها برای اقشار نیازمند ، بلکه همه از این گوشت قربانی بهره مند می شوند، در روایات تاکید شده که سعی کنید در روز عید قربان چیزی نخورید و ابتدا از گوشت قربانی استفاده کنید و بخورید.

وی گفت: بزرگداشت اعیاد اسلامی و سنت های الهی که بر آن بسیار تاکید شده، یکی دیگر از الزامات گرامیداشت عید قربان است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت علی (ع) فرمودند اگر مردم می دانستند که در قربانی کردن و قربانی دادن چه آثار و برکاتی هست، تامل کرده و قربانی می کردند.

محمود زاده اظهار امیدواری کرد: خداوند متعال به همه ما توفیق بدهد تا بتوانیم سنت های زیبای الهی ، اسلامی و انسانی را هرچه بیشتر در جامعه اسلامی خودمان و جامعه بشری ترویج و گسترش بدهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا