اجرای طرح گلخانه های کوچک کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد را شتاب می بخشد


اجرای طرح گلخانه های کوچک کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد را شتاب می بخشد

یاسوج - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به آغاز طرح مطالعات توسعه خوشه گلخانه‌ای گلخانه های کوچک در این استان گفت: با اجرای این طرح، کشاورزی استان که دارای ظرفیت های خوبی است توسعه خواهد یافت.

حشمت اله صمیمی دوست روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با توسعه کشت گلخانه‌ای و توسعه محصولات خوشه گلخانه‌ای در تمام فصول سال شاهد رشد چشمگیر تولید محصولات و درآمدزایی کشاورزی استان خواهیم بود.

وی بر پیاده سازی و توسعه طرح خوشه گلخانه‌ها با مشارکت جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های اقتصادی و مرتبط تاکید کرد.

صمیمی دوست بیان کرد: تاکنون۱۳ خوشه کسب و کار بین دستگاه‌های اجرایی شناسایی و مطالعات امکان سنجی پنج خوشه نیز انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: فرآیند پیاده سازی و توسعه خوشه محصولات گلخانه‌ای در استان با راهبری مشاور و یا عامل توسعه CDA بین سه تا پنج سال انجام می‌شود.
صمیمی دوست اظهارکرد: برنامه‌های پشتیبانی و حمایتی برای عملیاتی و اجرای این طرح بعد از تصویب در شورای راهبری خوشه، مرکب از نمایندگان ناظر فنی، کارگزار و نهادهای متولی و تشکل‌های بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی وسعت ۹۷ طرح گلخانه‌ای استان را ۳۵ هکتار اعلام کرد و گفت: با اجرای این طرح زمینه سازی برای ایجاد اشتغال، فرآوری محصولات، ارزش افزوده و صادرات فراهم می‌شود.
صمیمی دوست افزود: با وجود ظرفیت‌های موجود در حوزه گلخانه‌ای استان، باید برنامه‌های توسعه‌ای برای بهبود کیفیت و کمیت محصولات به نحو احسن اجرایی شود.

رشد ۴۴درصدی سطح زیرکشت آبیاری های نوین مهمترین دستاورد حوزه کشاورزی استان در سال های اخیر بوده که مدیریت مصرف آب،افزایش کاهش فرسایش خاک و بهبود کیفیت محصولات از حداقل مزایای آن است.

افزایش حدود ۲ برابری ضریب بهره گیری از تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی از دیگر دستاوردهای حوزه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در سال های اخیر بوده است که کاهش قیمت تمام شده محصول از مهمترین مزایای آن است.

رشد سه برابری زیرساخت هایی مانند سردخانه های نگهداری محصولات کشاورزی،۱.۵برابری سطح گلخانه ها در این سال های منجر به بالا رفتن میزان تولید و امید اهالی برای ماندگاری در روستاها در دولت تدبیر وامید شده است.

تلاش برای تنوع بخشی به کشت با ترویج تولید محصولاتی چون گیاهان دارویی،گل رز،آبزیان وکلزا از راهبردهای جهاد کشاورزی استان برای جهش تولید در سال های اخیر بوده است.

به طوری که سطح زیرکشت گیاهان دارویی ۶.۵ و تولید گل رز هلندی۳.۵ برابر در استان رسیده است.

افزایش ۲۰۰ هزار تنی تولید محصولات کشاورزی استان نسبت به سال ۱۳۹۳ دستاورد همین تلاش بوده است.

میزان تولید محصولات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد که در سال ۱۳۹۳ به میزان ۷۱۲هزار تن بود هم اکنون به ۹۱۰ هزار تن رسیده است.

براساس آمار رسمی هم اکنون ۵۰ هزار خانوار کهگیلویه و بویراحمد در ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به فعالیت مشغولند که حاصل دسترنج این بهره برداران سالیانه ۹۱۰ هزار تن محصول است.

سالیانه ۴۵۰ هزار تن محصولات زراعی، ۱۸ هزار تن ماهیان سردآبی،۲۰ میلیون گل رز شاخه بریده و ۲۸۰ هزار تن محصول باغی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد یک درصد مساحت ایران را در اختیار دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت و اقلیمی چهار فصل نقش مهمی در تأمین نیازهای ضروری بازار محصولات کشاورزی استان‌های جنوبی کشور دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا