حج بهترین اجتماع مسلمان برای مقابله با استکبار جهانی است


حج بهترین اجتماع مسلمان برای مقابله با استکبار جهانی است

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: هم‌افزایی و همکاری که در حج وجود دارد، می‌تواند در مواجهه با دشمن مشترک اسلام، قرآن و کعبه به کار مسلمانان بیاید.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در کنگره بین‌المللی «حج؛ جهان اسلام، چالش‌ها و راهکارها» که عصر امروز ۳۰ تیر ماه به صورت مجازی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد، گفت: در حج، مسلمانان در محل واحد و زمان واحدی دور هم جمع می‌شوند تا مناسک و عبادتی را در راه خدا انجام دهند.

وی درباره اینکه چرا مسلمانان در زمان و مکانی واحد دور هم چنین اجتماعی را تشکیل می‌دهند اظهار داشت: قرآن کریم می‌فرماید در این اجتماع در زمان واحد منافعی وجود دارد؛ این منافع اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و منافعی مربوط به امت واحده اسلامی است.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، یکی از منافع موجود حج را هم‌شناسی عنوان کرد و ابراز داشت: مسلمانان در مناطق مختلف دنیا زندگی می‌کنند؛ وقتی کنار هم جمع می‌شوند، نزد یکدیگر حاضر می‌شوند، با سنن و عقاید مختلف، ویژگی‌ها و سبک زندگی مختلف، نوعی هم‌شناسی و تقارب بینشان ایجاد می‌شود و همدیگر را بیشتر می‌شناسند. این شناخت بیشتر موجب همکاری بیشتر بین مسلمانان خواهد شد؛ به طبع اگر انسان‌ها از هم شناخت بیشتری داشته باشند، بهتر می‌توانند به هم کمک کنند و همکاری داشته باشند.


وی هم‌افزایی مسلمانان در اجتماع عظیم حج را یکی از کارکردهای این مناسک ویژه مسلمانان عنوان کرد و گفت: این عظمت مسلمانان نشان می‌دهد که ما می‌توانیم کارهای بزرگی را به وسیله این امت واحده شکل دهیم؛ می‌توانیم با گرد آمدن دور هم و بهره‌مندی از این اجتماع عظیم، اثرات عمیقی را در جهان به عنوان امت رسول الله (ص) پیگیری کنیم و استقامت ببخشیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری افزود: این هم‌افزایی و همکاری می‌تواند در مواجهه با دشمن مشترک اسلام، قرآن و کعبه به کار مسلمانان بیاید؛ ما در کنار همدیگر قدرت‌ها و امکانات کوچک خود را گرد هم می‌آوریم و این همه مسلمان که در دنیا زندگی می‌کنند، در این گردهمایی بزرگ نشان می‌دهند که در مواجهه با دشمن مقتدر هستند، می‌توانند در مقابل استکبار جهانی ایستادگی کنند؛ در مقابل ظالمان مقاومت کنند.


وی ایستادگی مؤمنان در مقابل طاغوت و ظالمان را امر خداوند متعال در قرآن توصیف کرد و گفت: یکی از منافع حج آوردن ذکر الهی بر لب همه مسلمانان است که قوت دل مسلمانان است و ایمانشان به خداوند متعال قوی‌تر می‌شود؛ اتکایشان به ملکوت و زمین بیشتر می‌شود و مطمئن می‌شوند که غیر از ظواهر دنیا قدرت‌های ملکوتی در جریان هستند و اگر آن‌ها اراده کنند، تمام این قالب‌های ظاهری دنیا ظاهری بیش نیستند که این عالم ظاهر و ملکوتی دارد که خزائن آن در دست خداوند متعال هست و اگر او اراده کند، تمام این قدرت‌های ظاهری زائل خواهند شد.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، اعطای قربانی را نمونه‌ای از توجه مسلمانان به فقرا توصیف کرد و گفت: جامعه اسلامی جامعه‌ای نیست که تنها به خود توجه داشته باشد، بلکه به فقرا و مستمندان و یتیمان و خانه‌نشینان و در بندان هم توجه دارد.
وی به استثمار و استعمار جهانی اشاره کرد و اظهار داشت: حقوق بسیاری از مسلمانان را زیر پا گذاشته‌اند و در بسیاری از کشورهای اسلامی مردم مسلمان توانایی شرکت در تعیین سرنوشت خود نیستند و مردم‌سالاری بر این کشورها حاکم نیست؛ این یک مزیت جمهوری اسلامی ایران است که مردم محور حکومت هستند و مردم‌سالاری به جای تصاحب حقوق شهروندان تسلط دارد.


حجت الاسلام شهریاری با ابراز تأسف از وابستگی سیاسی برخی دولت‌های کشورهای اسلامی، اظهار داشت: این وابستگی به عقب افتادگی این کشورها دامن زده است؛ حاکمان برخی از این کشورها به استکبار جهانی آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی وابسته هستند و به این خاطر فقر و نابسامانی اقتصادی در این کشورها جریان دارد و این عقب‌افتادگی روز به روز اضافه می‌شود.
وی مقاومت شکل گرفته در فلسطین را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: شمشیر قدس بیرون آمده است و ظرف دوازده روز موفق شده است که سلطه رژیم صهیونیستی را بشکند و ابهت آن را از مناظر فرو بیاندازد و نشان دهد که با مقاومت می‌شود در برابر هر نظام سلطه‌ای ایستادگی کرد.


دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، اخراج آمریکا از افغانستان را مورد اشاره قرار داد و گفت: آمریکایی که با ابزار پنهان و پیدا به دنبال تسلط بر افغانستان بوده است، بار و بنه خود را بر می‌دارد و از افغانستان بیرون می‌رود؛ مقاومان افغانستان آمریکایی‌ها را از افغانستان اخراج کردند. البته که استکبار نقشه‌های خود را تغییر می‌دهد و حضور پنهانی در افغانستان خواهد داشت که باید مواظب آن باشیم.
وی به ایستادگی مردم یمن هم اشاره کرد که هفت سال در مقابل تمام استکبار جهانی ایستاده‌اند و اظهار داشت: شکست داعش نیز حاصل مقاومت مردم منطقه بود؛ تثبیت حکومت سوریه و شکست داعش یکی از نشانه‌های تأثیر مقاومت در پیروزی‌های مسلمانان است.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته