تلاش برای مهار آتش در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل پاوه ادامه دارد 


تلاش برای مهار آتش در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل پاوه ادامه دارد 

کرمانشاه- ایرنا- سرپرست فرمانداری شهرستان پاوه اعلام کرد که تلاش‌های نیروهای مردمی، نظامی، منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر و آتش نشانی برای مهار آتش سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل همچنان ادامه دارد. 

جلیل بالایی چهارشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روز گذشته آن طرف نوار مرزی در استان حلبچه عراق شاهده آتش سوزی گسترده در مراتع بودیم که این آتش از ظهر امروز به منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل در شهرستان پاوه نیز رسید.

وی توضیح داد: اکنون نیروهای مردمی نیروهای نظامی حاضر در منطقه، هلال احمر، منابع طبیعی، محیط زیست و آتش نشانی در منطقه حضور دارند و با ابزارهایی همچون دمنده در حال مهار آتش هستند.

سرپرست فرمانداری شهرستان پاوه عنوان کرد: خودروهای راهداری اکنون در حال عزیمت به منطقه هستند تا با احداث آتش بر از طریق یک جاده مرزی از گسترش و پیشروی آتش جلوگیری شود.

بالایی با تاکید بر اینکه نسبت به خاموش شدن آتش تا صبح روز پنجشنبه امیدوار هستیم گفت: پس از خاموش شدن آتش نیروها کماکان در منطقه حضور خواهند داشت تا از شعله ور شدن مجدد کنده های در آتش سوخته جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه برآورد دقیقی از میزان منطقه آتش گرفته وجود ندارد گفت: بر اساس مشاهدات این آتش سوزی در سطح مراتع گسترش بیشتری دارد و جنگل ها تاکنون درگیری زیادی با آتش نداشتند.

اعزام نیرو از شهرستان‌های اطراف به بوزین و مرخیل

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه نیز در رابطه با این آتش سوزی به ایرنا، گفت: در پی گزارش واصله مبنی بر آتش سوزی منطقه، بلافاصله محیط بانان باینگان و شهرستان های پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر به منطقه جهت عملیات اطفاء حریق اعزام شدند.

فریدون یاوری افزود: باوجود تلاش گسترده محیط بانان و نیروهای حاضر در منطقه، متأسفانه شعله های آتش همچنان در حال پیشروی است.

وی ادامه داد: در اطلاعیه ای تمامی همکاران محیط زیست استان را در حالت آماده باش قرار دادیم و در صورت لزوم از سایر شهرستان های استان، به منطقه اعزام خواهند شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه گفت: متأسفانه سخت گذر بودن منطقه و شیب های تند عملیات اطفاء را با کندی مواجه کرده است.

منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل با هدف حمایت از گونه با ارزش شوکا و ارزش‌های رویشگاهی با مساحت ۲۳ هزار و ۷۲۴ هکتار در پاییز ۱۳۷۴ به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد.

شهرستان پاوه در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در منطقه ای کوهستانی واقع شده که بیش از ۷۷ هزار هکتار منابع ملی شامل جنگل و مرتع دارد، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل حدود ۲۳ هزار ۷۲۴ هکتار مساحت دارد و در منطقه صفر مرزی در بخش باینگان واقع شده است.

سال گذشته براثر آتش سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل متاسفانه چهار تن از جمله یک نیروی عضو بسیج و سه تن از نیروهای مردمی که برای مهار آتش به منطقه رفته بودند، جان خود را از دست دادند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!