شاخص برخورداری جمعیت روستایی سیستان وبلوچستان از آب 70.5درصد است


شاخص برخورداری جمعیت روستایی سیستان وبلوچستان  از آب 70.5درصد است

زاهدان- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: از پنج هزار و 594 روستای این استان سه هزار و 49 روستا به شبکه آب مجهز هستند و شاخص برخورداری جمعیت روستایی از آب آشامیدنی  70.5 درصد است. 

علیرضا قاسمی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بحران کم‌آبی واژه‌ای آشنا برای اکثر ایرانیان است ساکنان کشوری که بخش عمده‌ای از آن در تقسیمات جغرافیایی، جزو مناطق خشک و نیمه خشک طبقه‌بندی می‌شود.

وی افزود: با استمرار خشکسالی‌ها و کمبود منابع آبی، آنچه به عنوان تنها راه گریز از بحران کم آبی مد نظر قرار دارد اصل سازگاری با کم آبی و مدیریت مصرف آب است و باید توجه داشت که با مرگ یک سفره زیرزمینی حتی اگر در سال‎‎های بعد نیز نزولات مناسبی اتفاق بیافتد این سفره دیگر قادر به جذب آب نخواهد بود و خاصیت نفوذپذیری آب در سفره از بین خواهد رفت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: هرچند وضعیت منابع آبی به دلیل کاهش نزولات آسمانی و برداشت‌های بی رویه در اغلب نقاط جمعیتی کشور خوب نیست، اما شرایط جنوب شرق کشور با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی این خطه به مراتب بحرانی‌تر است.
وی ادامه داد: وضعیت فراخشک سیستان و بلوچستان تعداد قابل توجهی از شهرها و روستاهای استان را در معرض شرایط تنش آبی قرار داده به طوری که ۵۸ درصد برداشت‌های آب برای شهرها و روستاهای منطقه وابسته به منابع زیرزمینی است و این مساله بیش از ۱۸ شهر استان را با تنش آبی مواجه می‌کند.

قاسمی با بیان اینکه۴۲ درصد برداشت‌های آب در سیستان و بلوچستان وابسته به آب‌های سطحی است که عمده آن به هیرمند و آب‌های مرزی بر می‌گردد تصریح کرد: با توجه به بحران‌های موجود آبفا در قالب طرح‌های کوتاه مدت و میان‌مدت یک سری پروژه ها تعریف کرده و در دست اقدام دارد که در کنار طرح‌های تعریف شده برای تأمین منابع آبی پایدارتر نیاز است توجه ویژه تری به این مهم شود تا با تأمین اعتبار مورد نیاز طرح‌های ملی نیز به منظور گذر از بحران بی‌آبی اجرائی شود.

وی با اشاره به طرح‌های آبرسانی در سیستان و بلوچستان در حوزه شهر و روستا اذعان کرد: چهار طرح آبرسانی شامل آبرسانی به شهرهای سیستان، چابهار، کنارک و نوک‌آباد با جمعیت تحت پوشش ۹۷۳ هزار نفر و ۱۵ مجتمع آبرسانی روستایی در سطح استان با جمعیت تحت پوشش ۷۰۰ هزار نفر در برنامه اجرائی آبفا قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در حال حاضر طرح‌های مذکور به طور متوسط حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد خاطرنشان کرد: برای تکمیل طرح‌های شهری نیاز به یکهزار میلیارد تومان اعتبار و برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی۲هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به محدودیت‌های منابع آبی، مدیریت فاضلاب شامل جمع آوری، تصفیه و استفاده مجدد از پساب تولیدی به عنوان یک منبع آب پایدار برای بخش کشاورزی و آبیاری فضای سبز می تواند از درجه اهمیت بالایی برخوردار باشد بیان کرد: طرح‌های توسعه‌ای که پیامدهای آن طرح می‌تواند نتایج مثبتی را بدین شکل بر جای گذارد از اولویت های کاری شرکت آبفا بوده و در همین راستا پنج طرح مهم بخش فاضلاب در مرکز استان و شهرهای زابل، زهک، کنارک و چابهار در حال اجراست که برای تکمیل آن نیاز به یک هزار و ۹۰۰میلیارد تومان اعتبار است
قاسمی از رفع تنش آبی ۵۸ هزار و ۵۰۰ نفر از ساکنین شهر زاهدان به عنوان پرتنش‌ترین شهر استان خبر داد و گفت: در اردیبهشت ماه سالجاری با راه‌اندازی فاز چهارم آب شیرین کن زاهدان به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب در شبانه روز میزان کل شیرین سازی به ۳۸ هزار متر مکعب رسید.

وی حجم عملیات اجرایی این پروژه را حفر و تجهیز پنج حلقه چاه در حاشیه شمالی شهر زاهدان و اجرای ۱۲ کیلومتر خط انتقال چدن سایز ۴۰۰، ۵۰۰ و ۶۰۰ میلیمتر با اعتبار هزینه شده ۲۰۰ میلیارد ریال و احداث چهار واحد ۲هزار و ۵۰۰ متر مکعبی RO به حجم کلی ۱۰ هزار متر مکعب در شبانه روز با سرمایه گذاری ۶۲۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی به روش BOO عنوان کرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان تصریح کرد: علاوه بر آب شیرین کن، به منظور مدیریت و کاهش تنش آبی در تابستان سالجاری با حذف شبکه‌های قدیمی و اصلاح شبکه آب شور و حفر و تجهیز چاه جدید ظرفیت تأمین آب خام به میزان ۱۵۰ لیتر در ثانیه افزایش یافت که این میزان ظرفیت، کمکی در راستای مقابله با تنش آبی بوده.

وی یکی دیگر از اقدامات آبفا از ابتدای سال را بهره‌برداری از یک واحد آب شیرین کن با همکاری خیرین در بخش ایرندگان خاش عنوان کرد و افزود: یک واحد آب شیرین کن به ظرفیت ۵۰ متر مکعب در شبانه روز در شهر ده‌رئیس مرکز بخش ایرندگان خاش با اعتبار ۳۲۰ میلیون تومان برای رفع تنش آبی به بهره برداری رسید.
قاسمی با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون ۴۵ روستای فاقد آب با جمعیت بیش از ۱۲ هزار نفر آبرسانی شدند و با اجرای ۱۳۰۰ متر لوله گذاری تنش آبی تعدادی از روستای شهرستان نیمروز مرتفع شد گفت: ۲۳ روستای شهرستان دشتیاری نیز به شبکه آب متصل شده و امید است در آینده نزدیک با وارد مدار شدن دو روستای باقی‌مانده ،مجتمع ۲۵ روستایی دلگان‌ها تکمیل شود.

وی همچنین حفر و تجهیز چاه جدید را از دیگر اقدامات آبفا برای شهر و روستاهایی که منابع آبی آن به دلیل کاهش نزولات آسمانی خشک شده برای گذر از تابستان امسال عنوان و تصریح کرد: انعقاد ۲۸ قرارداد اجرایی به منظور آبرسانی به شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان، برگزاری ۳۳ مناقصه برای تأمین لوله، لوله گذاری و حفر چاه را دیگر اقدامات آبفا از ابتدای سال تاکنون بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس اعتبارات ابلاغ شده، در سالجاری برنامه ریزی شده که تعداد ۲۰۵ روستا با جمعیت ۵۳ هزار نفر از آبآشامیدنی پایدار برخوردار شوند که در صورت تحقق شاخص بهره مندی از آب روستایی استان به ۷۴ درصد ارتقا می‌یابد.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ باوجود عدم تخصیص کامل اعتبارات، ۳۰۸ روستای استان با جمعیت ۹۱ هزار نفر به شبکه آب متصل شدند و در سالی که با اعتبارات محدود مواجه بودیم بالغ بر ۶۰۰ کیلومتر لوله گذاری در سطح استان صورت گرفت و به منظور حفظ سلامت مردم تعداد ۴۰ تانکر ثابت برداشت آب در بیش از ۳۲ روستای فاقد شبکه یا دچار بحران حوزه جنوب استان نصب شده همچنین تنش آبی ۴۰۰ روستا مرتفع شد.
قاسمی همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه با خیران برای آبرسانی به ۷۰ روستای سطح سیستان وبلوچستان خبر داد و بیان کرد: تا کنون با استفاده از ظرفیت خیران ۲۵ روستا آبدار و مشکل ۳۰ روستا با خرید پمپ، لوبه، نصب تانکرهای موقت و خرید شیرآلات و اتصالات نیز رفع شده و در پروژه‌های خیرین تمامی خدمات مهندسی از جمله تهیه نقشه، نظارت بر اجرا و مشارکت در بحث اجرای توسط شرکت صورت می‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403