نت‌های موفقیت چهارساله نهادی در صحنه موسیقی کشور


نت‌های موفقیت چهارساله نهادی در صحنه موسیقی کشور

تهران- ایرنا- دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ به عنوان متولی سیاستگذاری‌های کلان این حوزه بویژه در چهار سال اخیر در راستای بهبود ساختارها و روش‌ها ماموریت هایی به انجام رسانده است که هوشمندسازی فرآیندها و همچینین شناسایی و استفاده از قابلیت‌های فناوری اطلاعات و فضای مجازی از اهم آنان است.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی سیاستگذاری‌های کلان حوزه موسیقی کشور دارای وظایف ستادی، هدایتی و حمایتی بوده که شاخص‌ترین آنها، تدوین سیاست‌های اجرایی، ‌هدایتی و حمایتی برای اعتلای موسیقی ایرانی، حمایت از پژوهش‌ها و مطالعات تخصصی و کاربردی برای شناخت امکانات و موانع رشد و توسعه موسیقی ایران، ارائه راهکارهای واقع بینانه برای شیوه تعامل با فرهنگ موسیقایی غیر ایرانی به گونه‌ای که ضمن آشنایی و برخورداری از امکانات این نوع موسیقی از احاطه و تسلط آن بر فرهنگ موسیقایی ایرانی پیشگیری شود، مطالعه و بررسی تکنولوژی‌های نوین در صنعت موسیقی جهان به منظور استفاده از آن برای اعتلای گسترش و روزآمدی موسیقی ایرانی است.

تلاش برای پالایش ذوق زیبایی شناسی و سلیقه موسیقایی عامه در جهت درک و استقبال از موسیقی‌های سنتی و کلاسیک، برخورد فعال با موسیقی‌های متداول و جاری در سطح جامعه به گونه‌ای که ضمن رعایت شاخص‌های موسیقایی حداکثری از قالب‌های رایج برای ترویج ارزش‌های ایرانی و اسلامی استفاده شود، حمایت از برگزاری جشنواره‌های تخصصی و تلاش برای افزایش وجهه هنری آنها، شناسایی و معرفی جشنواره‌های معتبر خارجی و حمایت از اعزام گروه‌های موجه به این جشنواره‌ها، انجام امور نظارتی بر اجرای آثار صحنه‌ای و تولیدات موسیقی برای صیانت از هویت فرهنگ ایران اسلامی و جلوگیری از انحطاط فرهنگی، تشکیل بانک اطلاعاتی گروه‌ها و هنرمندان حوزه موسیقی کشور از دیگر وظایف ستادی این دفتر عنوان شده است.

این دفتر همچنین مسولیت تدوین مقررات مشخص و شفاف برای اجرای آثار صحنه‌ای و تولیدات موسیقایی و صدور مجوزهای مورد نیاز، تلاش برای جذب اعتبار و اخذ مجوزهای لازم برای حمایت از تاسیس سالن،‌ تالار استودیوهای تخصصی، تشکیل کارگاه های تخصصی آموزشی به منظور بهره گیری از تخصص و توان صاحب نظران و پیشکسوتان و انتقال آن به هنرمندان جوان، حمایت از گروه‌های موسیقی با استفاده از امکانات نرم‌افزاری و سخت افزاری، حمایت از تشکل‌های صنفی و فراهم ساختن سازوکار لازم برای رفع موانع فعالیت بخش خصوصی در عرصه‌های گوناگون فعالیت های مرتبط موسیقی را عهده دار است.

با توجه به وظایف تعریف شده این معاونت و زیر مجموعه آن دفتر موسیقی فعالیت های شاخصی بویژه در زمینه بهبود ساختارها و روش ها در طول چهار سال گذشته همزمان با دولت دوازدهم صورت گرفته است که هوشمندسازی و راه اندازی سامانه ها را می توان از مهمترین آنها برشمرد.

نت‌های موفقیت چهارساله نهادی در صحنه موسیقی کشور

در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک و همچنین تسهیل و تسریع در انجام ماموریت های سازمان و انجام بهینه خدمات معاونت امور هنری و نیل به یکی از کلان برنامه های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هوشمند سازی در حوزه الکترونیکی شدن فرآیندها و همچینین شناسایی و استفاده از قابلیت های فناوری اطلاعات و فضای مجازی در برنامه کار معاونت امور هنری قرار گرفت. همچنین پروژه اصلاح فرآیندها نیز با جهت گیری حداکثری هوشمند سازی کلیه فرآیندها انجام گرفته است.

در این مسیر دفتر موسیقی در سال ۹۶ موفق به راه اندازی کامل سامانه صدور مجوز آثار صوتی و در دسترس قرار دادن این سامانه در کل کشور برای اخذ مجوز آلبوم­ های صوتی و جمع آوری و آماده سازی اطلس موسیقی نواحی ایران شد.

تکمیل فرآیندهای سامانه صدور مجوز شعر و ترانه، تبدیل آثار موسیقی آنالوگ انجمن موسیقی ایران به فایل های دیجیتال و راه­ اندازی و رونمایی از سامانۀ بامک (بانک اطلاعات موسیقی کشور) نیز از شاخص ترین اقدامات این دفتر در سال ۹۷ بوده است.

در ادامه این مسیر دفتر موسیقی توانست در سال ۹۸ موفق به تدوین بهینه فرایندهای صدور مجوز انتشار و اجرای آثار موسیقایی جهت راه ­اندازی سامانه جامع موسیقی، افزوده شدن امکان کارشناسی غیرحضوری در سامانه صدور مجوز شعر و ترانه و رونمایی سایت دو زبانه جشنواره موسیقی نواحی ایران شود.

در سال ۹۹ نیز این دفتر توانست سند تحلیل محتوای سامانه جامع موسیقی (شامل کلیه فرآیندهای صدور مجوز انتشار و اجرای آثار موسیقی جهت انتقال به سامانه) را تهیه کند.

راه ­اندازی سامانه جامع موسیقی و دسترسی کلیه ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ­ها و متقاضیان به این سامانه، برگزاری ۴۵ کنسرت آنلاین در خرداد، تیر و شهریور در گونه های موسیقی نواحی، ردیف دستگاهی و کلاسیک و فراهم آوری برگزاری کنسرت های موسیقی در فضای مجازی از اهم برنامه های تعریف شده این دفتر در سال جاری است.

نت‌های موفقیت چهارساله نهادی در صحنه موسیقی کشور

همچنین یکی از زیر مجموعه های دفتر موسیقی اداره کل موسیقی است که این نهاد نیز توانست در سال ۹۶ دستاوردهایی از جمله اقدام جهت تنظیم و تدوین آیین ­نامه­ ها و دستورالعمل­ های جدید با توجه به این که دستورالعمل ­های قبلی از دهه­ هفتاد به بعد ویرایش نگردیده بود، حذف شورای بررسی و کارشناسی صدور مجوز انتشار آثار موسیقایی ردیف دستگاهی، نواحی و کلاسیک و تفویض اختیار صدور مجوز تاسیس موسسات تک منظوره موسیقی به استان ها را برای خود ثبت نماید.

اداره کل موسیقی همچنین در سال ۹۷ موفق به ادغام تمام عناوین مجوزهای دفتر موسیقی (صدور مجوز آلبوم و تک آهنگ، صدور مجوز اجرای صحنه­ای، صدور مجوز آثار تصویری موسیقایی، تاییدیه شعر و ترانه و ...) و تصویب عنوان «صدور مجوز انتشار و اجرای آثار موسیقایی»، اقدام جهت تدوین دستورالعمل نحوه­ صدور مجوز «انتشار و اجرای آثار موسیقایی»، دائمی کردن پراونه ­های فعالیت استودیوهای صدابرداری با توجه به آیین ­نامه صدور مجوز تأسیس استودیوهای صدابرداری آثار صوتی و تدوین و تصویب آیین نامه جشنواره موسیقی فجر شد.

شناخت و اصلاح فرایندهای دفتر موسیقی و بازنگری در نحوه صدور مجوز رویدادها، جشنواره ها و ... در حوزه موسیقی و تجمیع آن در سامانه صدور مجوزها و نمایشگاه ها را می توان از شاخص ترین اقدامات و دستاوردهای این نهاد در سال ۹۸ برشمرد.

این اداره کل در سال ۹۹ نیز در ادامه جریان بهبود ساختارها توانست بازنگری نهایی در آیین ­نامه «نظارت بر انتشار و اجرای آثار موسیقایی» و ابلاغ آزمایشی آن، تدوین استانداردهای صادرات و واردات آثار فرهنگی وهنری در حوزه آثار موسیقایی، مشارکت در تدوین و استقرار فرایندهای بهینه، مشارکت در اصلاح اساسنامه انجمن موسیقی استان ها، یکسان سازی فرایندهای صدور مجوز در کل کشور و تدوین و تصویب ویراست دوم آیین نامه برگزاری جشواره موسیقی فجر به پیشنهاد شورای ارزیابی جشنواره را در کارنامه کاری خود به ثبت برساند.

تصویب و ابلاغ آیین نامه نظارت بر انتشار و اجرای آثار موسیقایی، تدوین و تصویب وابلاغ دستورالعمل آیین نامه نظارت بر انتشار و اجرای آثار موسیقایی، تدوین و تصویب آیین نامه جشنواره موسیقی نواحی و تدوین آیین نامه جشنواره موسیقی جوان از مهمترین برنامه های تعریف شده این اداره کل در سال جاری است. همچنین در تازه‌ترین اقدام در سال جاری با حمایت دفتر موسیقی، پروژه کنسرت‌های برخط ماه و نوا در زمینه کنسرت آنلاین برگزار شد. بخش اول «برخط ماه و نوا» در چهار شب از ۲۰ تا ۲۴ خرداد برگزار شد. بخش دوم این کنسرت‌ها نیز قرار است در روزهای پایانی تیرماه برگزار شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا