341 کودک دارای آسیب شنوایی در گناباد شناسایی شدند


341 کودک دارای آسیب شنوایی در گناباد شناسایی شدند

گناباد- ایرنا- رییس بهزیستی‌ شهرستان گناباد گفت: 17 هزار کودک از ابتدای طرح غربالگری شنوایی کودکان از سال 1378 تاکنون در شهرستان گناباد معاینه و 341 کودک دارای انواع آسیبهای شنوایی از قبیل عفونت گوش و یا افت شنوایی در این شهرستان شناسایی شده‌اند.

علی آراسته روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در صورتی که کودکان و نوزادان کم شنوا با اجرای طرحهای غربالگری شنوایی به موقع شناسایی و تشخیص داده نشوند زمان طلایی برای یادگیری زبان و گفتار برای آنان از دست می رود و علاوه بر مشکل شنیداری تنگناهای گفتاری و یادگیری نیز گریبانگیر آنها می‌شود.

وی ادامه داد: این کودکان چون صدای اطراف را به خوبی نمی‌شنوند مشکل تکلم داشته و نمی تواند به راحتی با جامعه و اطرافیان ارتباط برقرار کنند و تشخیص به موقع و انجام اقدام موثر درمانی برای کم شنوایان باعث خواهد شد تا از مشکلات گفتاری و تکلم آنها جلوگیری شده و این بار روانی و اجتماعی از دوش خانواده ها برداشته شود.

رییس اداره بهزیستی گناباد گفت: این طرح موجب کاهش آسیب‌های شنوایی کودکان می شود و کودکان کم شنوا به مراکز درمانی استان خراسان رضوی برای جهت کاشت حلزون معرفی می‌ شوند.

آراسته افزود: غربالگری شنوایی موجب ارتقای سلامت عمومی جامعه و کاهش هزینه های بهداشتی و درمانی می شود و هدف غربالگری شنوایی، تشخیص و مداخله درست و به موقع شنوایی نوزادان و شیر خواران به منظور کشف نقایص شنیداری و انجام مداخله زود هنگام و طراحی شده است و اگر شناسایی کم شنوایان از سنین پایین آغاز شود امکان درمان و برگشت شنوایی آنان وجود خواهد داشت و چنانچه فرایند زمانی غربالگری و شناسایی طولانی شود امکان درمان وجود ندارد.

وی ادامه داد:در سال ۱۳۹۵ از هر هزار و ۵۰۶ نفر کودک معاینه شده در این شهرستان ۱۱ نفر مشکل کم شنوایی داشتند اما در سال ۱۳۹۶ با غربالگری از هزار و ۶۱۱ نفر تنها ۱۸ کودک و در سال گذشته با غربالگری از هزار و ۱۷۳ نفر فقط ۹ کودک دارای کاهش شنوایی بودند.

رییس اداره بهزیستی گناباد گفت: متخصصان مراکز توانبخشی تحت پوشش اداره بهزیستی گناباد بعد از معاینه و شناسایی کودکان کم شنوا کار درمان این افراد را برعهده می‌گیرند.

آراسته افزود: در سالهای اخیر روز به روز توجه بیشتری به غربالگری شنوایی معطوف شده و از غربالگری های مهم دوران نوزادی تلقی می‌شود.

وی اضافه کرد: از هر هزار کودک در کشور یک کودک کم شنوا و یک کودک نیز ناشنوای عمیق است.

پنج هزار و ۵۰۰ مددجو زیرپوشش خدمات بهزیستی گناباد قرار دارند و ۱۳ مرکز خیریه برای جلب مشارکتهای مردمی تحت نظارت این اداره فعالیت دارند.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...