صف سلام سلطان صاحبقران


صف سلام سلطان صاحبقران

تابلوها و دیوارنگاره‌های «صف سلام» از معروف‌ترین آثار هنری به جا مانده از دوره قاجار است که مراسم نوروز در دربار قاجار را به نمایش می‌گذارد.

همشهری آنلاین_مرضیه موسوی: نمونه‌ای از این تابلو نقاشی در کاخ صاحبقرانیه وجود دارد که فتحعلیشاه و شاهزاده‌های قاجار را به تصویر کشیده است. صف سلام در مناسبت‌های مختلفی مثل نوروز برگزار می‌شد. شاهزاده‌ها و اعیان در این مراسم برای دست بوسی به ملاقات شاه می‌رفتند و هرکدام صله‌ای از شاه دریافت می‌کردند. صف سلام قبل از قاجار هم در دوران عباسیان و صفویان رواج داشته است.

امروز تصاویری از این صف‌های سلام روی تابلوهای نقاشی در کاخ صاحبقرانیه نیاوران به چشم می‌خورد یا روی دیوارنگاره‌ای که در عمارت باغ نگارستان نصب شده است. این مراسم در دوره قاجار اغلب در ایوان مرمر کاخ گلستان انجام می‌شد. شاه تاج کیانی بر سر می‌گذاشت و بازوبند دریای نور و تاج ماه را به بازو می‌بست. سلام نوروزی 2مراسم سلام خاص و سلام عام داشت؛ اولی با حضور شاهزاده‌ها و وزرا انجام می‌شد و دومی بعد از استراحت شاه، با حضور منصب‌داران دیگر اجرا می‌شد. این روزها گرچه به دلیل شیوع کرونا درهای موزه‌ها به روی مردم بسته شده است اما با مراجعه به سایت این کاخ‌موزه می‌توانید بازدید مجازی‌ از کاخ صاحبقرانیه و تابلوی صف سلام داشته باشید.

کد خبر 615721

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک