دمای کیسه خواب و محتوای آن


دمای کیسه خواب و محتوای آن ، مواردی هستند که در زمان خرید کیسه خواب باید به آن توجه کرد و جزء اصلی ترین شاخصه های خرید آن می باشد .هر کیسه خواب فارغ از جنس و مدل آن قادر به ایجاد یک دمای مشخص است. حدود 17 سال پیش اتحادیه اروپا استانداردی را برای […]

دمای کیسه خواب و محتوای آن ، مواردی هستند که در زمان خرید کیسه خواب باید به آن توجه کرد و جزء اصلی ترین شاخصه های خرید آن می باشد .هر کیسه خواب فارغ از جنس و مدل آن قادر به ایجاد یک دمای مشخص است. حدود ۱۷ سال پیش اتحادیه اروپا استانداردی را برای کیسه خواب تعیین کرد. استاندارد دمای کیسه خواب که با نام EN13537 از آن یاد می شود، گویای برخی آزمایشات است.

دمای کیسه خواب و محتوای آن

دمای کیسه خواب و محتوای آن

معنای اعداد و ارقام دمای کیسه خواب

در طی این آزمایشات برخی شبیه سازی هایی صورت گرفت. این شبیه سازی ها کمک کردند تا بتوان به یک سری اعداد مشخص رسید. این اعداد که برای سرما و گرمای کیسه خواب به ثبت رسیده اند، یک فرض کلی محسوب می شوند. چراکه این موضوع به مسائلی مانند بدن شخص و دمای محیط نیز بستگی دارد.

در زیر مفهوم اعداد و ارقامی را توضیح می دهیم که گویای دمای کیسه خواب هستند. پیش از مطالعه این نکات را در نظر داشته باشید. مرد استاندار، یک فرد ۲۵ ساله ۷۳ کیلویی با قد ۱.۷۳ محسوب می شود. در مقابل زن استاندارد یک فرد ۲۵ ساله ۶۰ کیلویی با قد ۱.۶۰ است.

دمای کیسه خواب و محتوای آن

دمای کیسه خواب

Maxium comfort یا Upper limit

ممکن است این مورد برای همه کیسه خواب ها درج نشود. Maxium comfort به معنای خواب راحت یک مرد استاندارد بدون تعریق خیلی زیاد است. این مورد در حالی شبیه سازی شده که زیپ کیسه خواب باز بوده و دست های شخص بیرون باشند.

دمای Comfort کیسه خواب

Comfort دمایی متعادل را برای یک خواب راحت و آسوده به زن استاندارد هدیه می دهد.

Lowset comfort – Comfort limit – Lower limit

یک مرد استاندارد می تواند ۸ ساعت در این دما بخوابد. Lower limit پایین ترین دمایی است که بدن می تواند یک خواب بدون بیدار شدن را تجربه کند.

دمای کیسه خواب و محتوای آن

Extreme

این مورد کمترین دمایی است که یک زن استاندارد می تواند تحمل کند. در این دما خوابیدن دشوار است و صرفا مسئله تحمل مطرح است. این آخرین دمایی است که کیسه خواب می تواند از بدن در برابر پدیده ای مانند هیپوترمی محافظت کند.

کیسه خواب پر یا الیاف

پیش از آغاز مقایسه بگذارید ابتدا کمی درخصوص کیسه خواب صحبت کنیم. در سفر های طبیعت گردی و کمپینگ، بعد از چادر کیسه خواب حرف اول را می­ زند. یک کیسه خواب باید بتواند کاری کند که خواب راحتی را تجربه کنید. کیسه خوابی می­ تواند مرغوب و مناسب باشد که قوای بدنی از دست رفته شما را برگرداند و حس نشاط را به شما القا کند. لازم به ذکر است بگوییم که علاوه بر جنس کیسه خواب بر اساس دو مدل مستطیلی و مومیایی نیز دسته بندی می­ شوند.

دمای کیسه خواب و محتوای آن

کیسه خواب های پر

یک کیسه خواب گران و راحت که محبوب دل بسیاری از کوهنوردان است. کیسه خواب هایی که از جنس پر هستند رطوبت را به خوبی جذب می ­کنند. متاسفانه این جذب رطوبت سبب می ­شود تا پر های درون کیسه خواب به حالت گوله گوله دربیایند. همچنین خشک شدن کیسه خواب پر زمان بیشتری می­ برد. اما کیسه خواب پر از مرغوبیت بالاتری برخوردار بوده و همزمان نگهداری سخت تری دارد.

کیسه خواب الیاف

برخلاف مدل های از جنس پر، کیسه خواب های از جنس الیاف قیمت پایین تری داشته و به سختی رطوبت را جذب می ­کنند. از این رو نباید انتظار گوله گوله شدن محتویات داخلی آن را داشت. همچنین کیسه خواب الیاف در مدت زمان کوتاه تری خشک می ­شود.

مقایسه کیسه خواب پر با کیسه خواب الیاف

در جواب سوال کدام کیسه خواب را انتخاب کنیم، به راستی نمی­ توان پاسخ قطعی داد. در اینجا تنها می ­توانیم شما را را راهنمایی کنیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

کیسه خواب های از جنس پر به سرعت شما را گرم می­ کند در حالیکه این پروسه در مدل با الیاف مصنوعی طولانی تر است.
کیسه خواب های از جنس پر نسبت به الیاف عمر بیشتری دارد اما نگهداری مدل الیاف مصنوعی راحت تر است.
کیسه خواب های از جنس پر وزن کمتری داشته و حمل آن آسان تر است.
مدل الیاف مصنوعی تا ۷۰ درصد عایق رطوبت بوده و مانند نوع پر گوله گوله نمی­ شود.

دمای کیسه خواب و محتوای آن

کدام کیسه خواب

اگر هنوز هم بین انتخاب کیسه خواب مورد نظر مانده ­اید، به هیچ عنوان نگران نباشید. اکنون با چند مثال ساده از کاربرد این دو مدل کار شما را آسان تر می ­کنیم. اگر مقصدتان رطوبت کمی دارد و یا به کوه نوردی و یا دوچرخه سواری می­روید که وزن تاثیر گذار است، کیسه خواب های از جنس پر را انتخاب کنید. کیسه خواب الیاف برای مقاصد با رطوبت بالا و نه چندان سرد، علی الخصوص سفر تابستانی انتخاب مناسبی است. همچنین اگر می ­خواهید کیسه خواب خود را مدام بشوئید نیز از نوع الیاف استفاده کنید.

دمای کیسه خواب و محتوای آن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...