جهانگیری: هیچ مسئولی نمی‌تواند نسبت به خوزستان بی‌تفاوت باشد


جهانگیری: هیچ مسئولی نمی‌تواند نسبت به خوزستان بی‌تفاوت باشد

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه هر مسوولی در هر مسوولیتی که قرار گیرد نمی‌تواند نسبت به خوزستان بی‌تفاوت باشد؛ درخصوص مساله تنش آبی در خوزستان خطاب به مردم استان، گفت: حتما به خواسته‌های شما توجه داریم و کاری خواهیم کرد که شما در خوزستان بهترین بهره‌برداری را داشته باشید.

اسحاق جهانگیری امروز (یکم مرداد) در نشست رسیدگی به مشکلات استان خوزستان که با حضور عشایر و نخبگان در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: من جلسات سخت زیاد شرکت کرده‌ام، مطالب مختلف زیاد شنیده‌ام، خودم از همین قشر مردم هستم و سختی را با جان خود حس کرده‌ام. لذا وقتی که می‌بینم مردمی که به مهمان‌نوازی شهره هستند، صدای‌شان را بلند می‌کنند؛ یعنی درد و مطالب زیادی دارند. بنده هم با نهایت علاقه صحبت‌های شما را شنیدم. من به دو دلیل به استان خوزستان علاقه دارم؛ یکی اینکه خوزستان استانی مهم، استراتژیک، تعیین کننده و قلب تپنده ایران است. هر مسوولی در هر مسوولیتی که قرار گیرد نمی‌تواند نسبت به خوزستان بی تفاوت باشد. دلیل دیگر عاطفی و شخصی است، دو برادر من در این دشت خفته‌اند، یکی در روزهای نخستین اشغال سوسنگرد و دیگری در عملیات بدر شهید شدند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: من در دوران مسئولیت، به استان خوزستان خیلی سفر کرده‌ام و آخرین سفر حدود پنج ماه پیش بود. در بین چند سفری که به استان داشتم، سه سفر، مهم و کاربردی بود. یکی از این جلسات در سال ۹۵ در اوج بحران ریزگردها، قطعی برق و آب بود. در آن جلسه تصمیم گرفته شد که جنگل‌کاری و آبرسانی شود و کانون‌های گردوغبار شناسایی شدند و البته بلافاصله مصوبه مهمی در ابتدای سال ۹۶ در این زمینه انجام شد. لذا خواهش می‌کنم که نخبگان استان این مصوبه را به عنوان مطالبه قانونی در دست بگیرند چراکه در آن مصوبه پیش‌بینی شده که چه اقداماتی باید انجام شود.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: همه دولت‌ها متعهد هستند که مصوبات دولت‌های قبل را انجام دهند. سفر دوم من در فروردین سال ۹۸ بود، از استان‌های گلستان، مازندران، لرستان و سدهای کرخه و دز خوزستان بازدید داشتم. در سیلاب ۹۸ تصمیماتی گرفته شد. دغدغه ما در سیل ۹۸ نگهداری آب و رها نکردن آن بود اما اطلاع داده شد که سیلی در بالادست سد به اندازه ۸ هزار متر مکعب در ثانیه در حال حرکت است. یک لحظه تصور کنید که سد وجود نداشت.

جهانگیری افزود: امروز در استان هستیم و مطالب را شنیدیم. اینجا مهد تشیع است وابستگی به ولایت اینجا آموزش داده شد. ما می‌دانیم شما مشکلات دارید.

وی با بیان اینکه ما نفت داریم و خوزستان روی نفت نشسته است، گفت: اما شما هیچ کدام از من سوال کردید که در این جنگ اقتصادی که آمریکا علیه ما شروع کرده، چقدر نفت صادر کرده‌اید؟ چگونه توانستید با تحریم‌ها گندم و دارو بخرید؟ شما فکر می‌کنید که ما واقعا نمی‌دانیم که مردم از چه چیزی رنج می‌برند؟ در عین حالی که باید چهار چشمی مواظب باشیم که در خوزستان و سیستان اتفاق بدی نیفتد و آمریکا جشن نگیرد که در جنگ اقتصادی پیروز شده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه باید با تمام ظرفیت کار کنیم تا نیازهای اولیه مردم را تامین کنیم، تصریح کرد: ایران کشوری ثروتمند است، حق ایران است که کشوری توسعه یافته باشد، حق ایران است که مردم در بهترین امکانات زندگی کنند اما مگر دشمنان می‌گذارند آب خوشی از گلوی ما پایین برود؟ ما تا اکنون با همدیگر توانسته ایم جنگ صدام را به شکست برسانیم و بر مشکلات غلبه کنیم و با همدیگر می‌توانیم بر این مشکلات غلبه کنیم.

وی با بیان اینکه با آقای رئیسی درباره خوزستان صحبت کرده‌ام، ادامه داد: ما از خدا می‌خواهیم و دعا می‌کنیم که آقای رئیسی بر همه مشکلات غلبه کند و ان‌شاالله غلبه خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، جهانگیری افزود: در خصوص مسائل آب خوزستان هم آنچه که امروز می‌بینیم، پشت سد کارون، کرخه، دز و مارون آب هست و دارد وارد می‌شود. اگر دغدغه ای وجود داشته باشد، عموما در این زمینه بوده که آیا برای فصل پاییزی که ممکن است خشکسالی باشد، اگر آب بیشتر رها شود، خسارت وارد خواهد شد یا خیر؟ این تنها دغدغه است، وگرنه کسی نمی‌خواهد به این آب دست بزند. این آب برای خوزستان است.

وی گفت: من می‌دانم امسال خشکسالی است و فشار زیاد است. حتما به خواسته‌های شما توجه داریم و آمده‌ام تا کاری کنم تا خواسته‌های شما محقق شود. حتما کاری خواهیم کرد که شما در خوزستان بهترین بهره‌برداری را داشته باشید.

وی ادامه داد: کسی در این مملکت نمی‌تواند دستور مقام معظم رهبری را اجرا نکند. سال ۱۳۷۴، رهبر فرمودند که اراضی خوزستان را کانال کشی کنید. تا سال ۹۲ کل اراضی که بر آن‌ها اقدام صورت گرفته، ۷۵ هزار هکتار بود. در سفر اول رئیس جمهور روحانی، حدود یک و نیم میلیارد دلار پول گذاشتیم و در این هشت سال ۳۰۰ هزار هکتار تمام شده و برای ۲۵۰ هزار هکتار بعدی کار مطالعات فاز یک و دو نهایی شده است و در بودجه ۱۴۰۰، اعتباری در نظر گرفته شد. گزارش شده که طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری رهبری، در شمال استان نسبت به جنوب کمتر کار شده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ما می‌خواهیم کشاورزی برای مردم استان اقتصادی باشد، گفت: اگر مطلبی بیان می‌شود به این دلیل است که پیش بینی می‌شود ممکن است آب کم باشد و در نتیجه محصولی کاشته شود که آب کمتری نیاز داشته باشد. از نخبگان و صاحب نظران استان می‌خواهم در این زمینه به مسئولان کمک کنند.

جهانگیری در خصوص پرداخت خسارت کشاورزان عنوان کرد: در خصوص خسارت کشاورزان در سال ۹۸ در مناطق حضور پیدا کردیم که کشاورزان گفتند از سال ۹۶ یا ۹۷ خسارتی مانده که پرداخت نشده بود. بلافاصله پیگیری کردیم و پرداخت شد. اکنون هم اولین بند مصوبه دولت این است که ۲۳۰ میلیارد تومان خسارت کشاورزان از سال ۹۸ پرداخت شود. باید این مساله پیگیری شود.

وی افزود: پیش از پیروزی انقلاب، مطالعه شده بود که برای جلوگیری از ورود آب دریا به بهمن‌شیرو کارون، سد مارد و چوئبده اجرا شود. ما پای اجرای این دو سد بودیم. به این دلیل باید همراهی کنید و اگر قرار است کاری جایز انجام شود، آثار مخرب آن نیز دیده شود.

معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: من با اطمینان به جوانان عزیز خوزستانی می‌گویم که این کشور شما است، شما صاحب این کشور هستید، بزرگان خوزستان، شما صاحب‌نظران هستید. همه ما یک ملت هستیم.

جهانگیری با بیان اینکه توسعه ای که در آن رضایت مردم نباشد توسعه نیست، گفت: توسعه وقتی معنا پیدا می‌کند که مردم از آن تبعیض، نابرابری و بی‌عدالتی متوجه نشوند. ماهشهر مهم‌ترین منطقه سرمایه گذاری است اما در سال ۹۸ بیشترین مشکل را داشتیم. آنچه که بیش از همه مردم را رنج داده، تبعیض است. ما می‌توانیم به کمک هم این مسایل را پیش ببریم. نگذارید دشمنان کاری کنند که این اتفاق نیفتد.

وی در پایان با تاکید بر سیاست انتقال آب از دریا، تصریح کرد: در خصوص انتقال آب، هیچ انتقال آبی در دولت ما انجام نشد. در شورای عالی آب مصوب شده که اگر آب قرار است بین حوضه‌ای منتقل شود فقط و فقط برای شرب باشد. لذا به سمت انتقال آب از خلیج فارس رفتیم و آن را اجرا کردیم و آب به کرمان و یزد رسید.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!