فریاد مردم خوزستان از زخم‌های انباشته است


فریاد مردم خوزستان از زخم‌های انباشته است

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در مورد مشکلات اخیری که به عنوان تنش آبی در خوزستان ایجاد شده، مردم خیلی ناراحت شدند و فریاد کشیدند. این فریاد از زخم‌های انباشته‌ای است که از قبل داشتند.

آیت‌الله محسن حیدری شامگاه یکم مرداد در نشست رسیدگی به مشکلات استان خوزستان که با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر نیرو و عشایر و نخبگان استان در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امروز مقام معظم رهبری فرمودند که در این هشت روز اخیر، یکی از نگرانی‌های ما مساله خوزستان و مشکلات مردم است. اگر توصیه‌هایی که نسبت به آب و فاضلاب خوزستان شده بود، مورد توجه قرار می‌گرفت، حالا مسلما این اشکالات وجود نداشت. مردم ناراحتی خود را بروز دادند و هیچ گله‌ای نمی‌توان از آن‌ها داشت. مشکل آب، مشکل کوچکی نیست آن هم در هوای خوزستان و واقعا دردآور است که در خوزستان با این مردم وفادار و با این همه امکانات و استعدادهای طبیعی و کارخانجات، وضع مردم به جایی برسد که آن‌ها را ناراحت و ناراضی کند. در دوران هشت سال دفاع مقدس آن‌هایی که در خط مقدم مشکلات بودند، مردم خوزستان بودند. اگر رسیدگی‌های دائم و لازم در وقت خود انجام می‌گرفت، مسلما این وضعیت برای مردم صورت نمی‌گرفت. مسوولان و دولت بعدی، حل مشکلات خوزستان را به صورت جدی دنبال کنند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: بنده به عنوان نماینده مردم خوزستان به همراه آیت‌الله فرحانی، از اینجا از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنیم. لُب مطالبات برحق مردم خوزستان را آوردند. ما چیزی فراتر از این مطالبات نمی‌خواهیم. امکان دارد چیزهای دیگری مطرح شود اما مربوط به مردم نیست و مربوط به جریان‌های معلوم الحالی است که ربطی به مردم ندارد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در مورد مشکلات اخیری که به عنوان تنش آبی ایجاد شده، مردم خیلی ناراحت شدند و فریاد کشیدند. این فریاد از زخم‌های انباشته‌ای است که از قبل داشتند. آب بهانه است، مشکلات دیرینه‌ای وجود دارد که اگر به آن‌ها توجه نشود، زمینه بحران همچنان برقرار است.

وی با قدردانی از اقدامات دولت در هفته‌های اخیر، گفت: استاندار و دولت شب و روز زحمت می‌کشند و نهادهای انقلابی نیز پا به پای مردم کمک می‌کنند. همه می‌خواهند مشکلات حل شوند اما این کارها همه مُسکن هستند و ریشه‌ای نیست. البته مسوولان استانی بیش از این دست‌شان نمی‌رسد و آنچه که توانایی دارند این است‌، اما حل مشکل به صورت ریشه‌ای چیز دیگری است.

حیدری بیان کرد: خیلی صادق و فشرده عرض می‌کنم ریشه مشکلات خوزستان در دو جنگ نهفته است، جنگ تحمیلی اول، جنگ صدام است که حدود ۱۰ درصد از شهدای کل کشور از خوزستان بود. در مقابل این همه فداکاری چه چیزی به مردم داده شد؟ قبل از جنگ رتبه برخورداری خوزستان در کشور ۳ بود، بعد از جنگ به ۱۷ تنزل پیدا کرد و همچنان تنزل یافت تا اینکه الان نزدیک به رتبه ۳۰ است. این شایسته خوزستان نبود. جنگ سال ۶۷ تمام شد الان سال ۱۴۰۰ است؛ ۳۳ سال گذشته اما هنوز بار سنگین مشکلات و آثار باقی مانده از جنگ، بر دوش مردم سنگینی می‌کند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه قبل از جنگ پدیده حاشیه نشینی وجود نداشت، یادآورد شد: مناطق حاشیه، یک‌سوم اهواز را در بر دارد که همراه با چالش‌های اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و... هستند. آیا پس از جنگ بازسازی حقیقی صورت گرفت؟ به هیچ عنوان. ماله‌کشی بود. سدهایی درست شد و اجرای طرح کشاورزی رهبری در دولت فعلی انجام شد. اما باید بدانیم آنچه که اجرا شد، ۱۰ تا ۱۲ درصد ایده رهبری است. دولت اصلاحات یک درصد و دولت‌های نهم و دهم ۱۶ درصد از این طرح را اجرا کردند، درحالی که انتظار می‌رفت تا ۸۳ درصد آن اجرایی شود. البته ممنونیم اما این کافی نیست. باید زندگی مردم متحول شود، این خواسته اصلی ما است.

وی با بیان اینکه بیکاری باید حل شود، گفت: سزاوار نیست که مردم دیگر از نفت و گاز و دیگر منافع خوزستان بهره ببرند و نصیب مردم خوزستان فقط دود نفت باشد. رهبری درک کرده‌اند و فرمودند گله‌ای بر مردم خوزستان نیست اما در عین حال از آنجایی که مردم عاقل هستند، بزرگان و نخبگان در قضایای اخیر برای جلوگیری از سو استفاده دشمن، صف‌های‌شان را از مردم جدا کردند، باید به این مردم کریم و متعهد آفرین گفت.

حیدری ادامه داد: اما جنگ دوم، جنگ آب است. خوزستان یک سوم آب کشور را داشت اما الان رودخانه‌ها بی‌رمق و بلکه خشکیده شده اند. مطلب این است و ریشه آن، بحث انتقال آب است. طبق عقل و قانون، آب شرب فلات مرکزی را با دست خودمان می‌بریم اما نه اینکه به بهانه آب شرب برای صنعت فولاد، باغات و فضای سبز آب منتقل کنند. این خلاف قانون است. رئیس جمهور در دی ماه سال ۹۲ در خوزستان گفت طبق مصوبه شورای عالی آب، هرگونه برداشت از سرشاخه‌های کارون ممنوع است، به جز برای مصارف شرب، اما آیا اجرایی شد؟ در خصوص سدهایی که در بالادست کرخه ایجاد شده اند به وزیر سابق، آقای چیت‌چیان گفتم که آیا می‌دانید این سدها چه بلایی بر سر خوزستان می‌آورند؟ گفت بله، فاجعه ایجاد خواهد شد، فاجعه ایجاد شد. چه بر سر کرخه آمد؟

وی با ارایه دو پیشنهاد به وزیر نیرو، بیان کرد: بنده پیشنهادی خدمت وزرای نیرو و کشاورزی دارم که در ۱۰ روز آخر دولت دو مصوبه در شورای عالی آب بگذارند، من نمی‌گویم همه دریچه‌های انتقال آب منتقل شود اما بعضی‌ها را متوقف کنند تا کارون و دز جان بگیرند. دوم سدهای ساخته شده را تبدیل به برق آبی کنند تا مشکل حل شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در پایان عنوان کرد: برای فلات مرکزی مصوب شد از دریا آب انتقال دهند و با حضور رئیس جمهور استارت این کار زده شد و زمینه برای دولت بعدی وجود دارد. اگر این دو مصوبه انجام شود ممکن است برای دنیای شما فایده نداشته باشد اما برای عاقبت بخیری مفید است زیرا مشکلات خوزستان اینگونه حل خواهند شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟