مازندرانی‌های المپیک توکیو


مازندرانی‌های المپیک توکیو

ساری – ایرنا – 9 ورزشکار مازندرانی المپیک توکیو حضور دارند که سهم بیش از 13 درصدی مازندران در کاروان 66 نفره المپیکی ایران را نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، مهم‌ترین رقابت‌های ورزشی دنیا دیروز –جمعه- با روشن شدن مشعل المپیک و رژه ورزشکاران افتتاح و امروز نیز با برگزاری مسابقات در رشته‌های مختلف ادامه یافت. از چند روز پیش نخستین گروه اعزامی کاروان المپیکی ایران نیز با حضور در محل برگزاری مسابقات برای برگزاری حساس‌ترین رقابت‌های ورزشی خود در محل برگزاری مسابقات حاضر شدند.

امسال کاروان المپیکی ایران ۶۶ نفره است که در بین آن‌ها ۹ ورزشکار از مازندران نیز حضور دارند تا مانند ادوار گذشته مازندران یکی از استان‌های شاخص ایران در مهم‌ترین رقابت‌های ورزشی جهان باشد. مازندرانی‌ها سهم بسیار پررنگی در کسب افتخارات المپیکی ایران دارند. به طوری که از ۲۱ مدال طلای کسب شده توسط ورزشکاران ایرانی در ادوار مختلف المپیک، هفت مدال طلا توسط ورزشکاران مازندرانی کسب شده است.

در این دوره از مسابقات المپیک نیز مازندرانی‌ها از شانس‌های کسب مدال محسوب می‌شوند. امسال از ۱۷ استان ورزشکارانی در کاروان المپیک حضور دارند و حضور ۹ ورزشکار مازندرانی در کاروان المپیک ایران در حالی که ۱۴ استان هیچ نماینده‌ای در این کاروان ملی ندارند، سرآمدی ورزش مازندران در کشور را نشان می‌دهد. از ۹ ورزشکار مازندرانی در المپیک توکیو پنج ورزشکار کشتی‌گیر هستند. یک نفر نیز در شمشیربازی، یک نفر تیراندازی،

به بهانه آغاز رقابت‌های المپیک توکیو که به دلیل شیوع کرونا با یک سال تأخیر و بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود، نگاهی به پیشینه و عملکرد ۹ ورزشکار مازندرانی حاضر در المپیک توکیو داریم:

مجتبی عابدینی

مازندرانی‌های المپیک توکیو

نخستین ورزشکار مازندرانی که در المپیک توکیو به میدان رفت مجتبی عابدینی است. شمشیرباز اهل روستای شورمست شهرستان سوادکوه که ساعت ۸:۳۰ امروز – شنبه- نخستین مسابقه خود را مقابل حریف کانادایی‌اش برگزار کرد و موفق شد در گام نخست رقیبش را با نتیجه ۱۵ بر ۱۰ شکست دهد و به مرحله بعد صعود کند. عابدینی در دومین گام باید مقابل حریفی سرسخت قرار بگیرد. ژیلاگی از مجارستان دو بار در رقابت‌های المپیک قهرمان شده و حریف سرسختی برای عابدینی محسوب می‌شود.

کاپیتان تیم ملی شمشیربازی ایران نخستین تجربه المپیکی‌اش را سال ۲۰۱۲ و در المپیک لندن ثبت کرد که حضور موفقی نداشت و در نخستین رقابت با شکست مقابل حریف اهل رومانی حذف شد. اما دو سال بعد در المپیک بازی‌های آسیایی توانست به فینال راه یابد و در رتبه دوم را کسب کند. او پس از این موفقیت و همچنین حضوری موفق در مسابقات ۲۰۱۵ لهستان، این بار با آمادگی بیشتری خود را به المپیک ۲۰۱۶ رساند و توانست با عملکردی خیره‌کننده رقیبان مطرحی از اوکراین، کره جنوبی و فرانسه را شکست دهد و به نیمه‌نهایی صعود کند. اما مسابقه نیمه‌نهایی را در رقابتی نفسگیر و بسیار نزدیک با نتیجه ۱۵ ب ۱۴ واگذار کرد و در مسابقه رده‌بندی هم به حریفی از کره جنوبی باخت و با کسب مقام چهارم از رسیدن به مدال المپیک باز ماند.

عابدینی پس از این رقابت‌ها در جام جهانی ۲۰۱۷ ایتالیا مدال نقره و در جام جهانی ۲۰۱۹ مجارستان مدال برنز را کسب کرد. او حالا با تجربه‌تر از سال‌های قبل وارد رقابت‌های المپیک شده تا احتمالا در آخرین شانس کسب مدال المپیک این بار با دست پر به کشور بازگردد.

نیما عالمیان

مازندرانی‌های المپیک توکیو

دومین ورزشکار مازندرانی که در مسابقات المپیک توکیو مقابل حریف قرار می‌گیرد نیما عالمیان تنیس‌باز شناخته شده اهل بابل است. نیما و برادر بزرگترش نوشاد طی سال‌های اخیر در مسابقات معتبر زیادی حضور یافتند و چهره‌های کاملا شناخته‌ شده‌ای برای ورزش ایران هستند. او تنها نماینده ایران در مسابقات تنیس روی میز المپیک توکیو است. عالمیان در همه رده‌های سنی تیم ملی تنیس روی میز حضور داشته و سابقه بازی با لباس باشگاه‌های فرانسوی را نیز دارد.

عالمیان سابقه حضور در المپیک را هم دارد. او یکی از سه تنیس‌باز ایرانی حاضر در المپیک ۲۰۱۶ برزیل بود. او در نخستین دیدار خود حریفی از امریکا را شکست داده بود و در دومین رقابت مقابل حریفی از رومانی قرار گرفت که بازی راواگذار کرد و از رقابت‌ها کنار رفت. تنیس‌باز مازندرانی باید ساعت ۱۲ امروز نخستین رقابت خود را مقابل دینکهال از انگلیس برگزار کند.

جواد کریمی

مازندرانی‌های المپیک توکیو

تیم ملی والیبال ایران که امسال با ترکیبی جوان وارد المپیک شده، یک والیبالیست مازندرانی را نیز همراه خود دارد. ولادیمیر آلکنو سرمربی تیم ملی والیبال در فهرست ۱۲ نفره خود برای حضور در المپیک، جواد کریمی والیبالیست ۲۴ سال اهل روستای سوچلما از توابع شهرستان ساری را نیز انتخاب کرد. پاسور ۲۰۲ سانتیمتری تیم ملی والیبال و تیم نولیکو مازک بلژیک هر چند که در پست تخصصی خود سعید معروف پاسور مطرح والیبال را همراه خود می‌بیند، اما این شانس را دارد که در معتبرترین مسابقات والبیال جهان از تجارب این بازیکن باتجربه و کاربلد استفاده کند و برای سال‌های آتی خود تجارب ارزشمندی به دست بیاورد. کریمی همراه با تیم ملی والیبال امروز باید از ساعت ۱۵:۱۰ دقیقه در نخستین دیدار مقابل تیم قدرتمند و مدعی لهستان قرار خواهد گرفت.

هانیه رستمیان

مازندرانی‌های المپیک توکیو

تیرانداز ۲۳ ساله تیم ملی تیراندازی زنان ایران متولد و بزرگ شده تهران است، اما با توجه به اصالت مازندرانی‌اش از او به عنوان یک ورزشکار مازندرانی یاد می‌شود. رستمیان در مسابقات قهرمانی جهان سال ۲۰۱۹ هند توانست مدال برنز را کسب کند و با به دست آوردن نخستین مدال تاریخ بانوان در بخش تپانچه نام خود را در تاریخ ورزش تیراندازی بانوان ایران ثبت کند. او در چهاردهمین دوره مسابقات تیراندازی قهرمانی آسیا که به میزبانی دوحه قطر برگزار شد در رشته تپانچه بادی ۱۰ متر زنان پس از نجمه خدمتی و آرمینا صادقیان سومین سهمیه المپیکی تیراندازی ایران در المپیک توکیو را به دست آورد.

حسن یزدانی

مازندرانی‌های المپیک توکیو

شاخص‌ترین ورزشکار کاروان المپیکی ایران حسن یزدانی کشتی‌گیر ۲۷ ساله اهل جویبار است که برای همه کشتی‌دوستان جهان به دلیل سبک کشتی و جنگندگی و موفقیت‌هایش شناخته شده است. کشتی‌گیر وزن ۸۶ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد ایران در المپیک ۲۰۱۶ برزیل موفق شد با کنار زدن همه رقبا مدال طلا را از آن خود کند و پس از ۱۶ سال برای تیم کشتی آزاد ایران مدال طلا به دست بیاورد. دیدار فینال بین یزدانی و حریف مطرح روس او انور گدویف به دلیل وقت‌کشی‌های چندباره و همچنین برگرداندن نتیجه توسط یزدانی از ۶ -۰ به صود حریف روسی به ۶ -۶ در آخرین ثانیه‌ها به یکی از جذاب‌ترین رقابت‌های کشتی دنیا تبدیل شد.

حسن یزدانی علاوه بر مدال طلای المپیک ریو، دو مدال طلای قهرمانی جهان در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹، مدال نقره قهرمانی جهان ۲۰۱۵، مدال برنز قهرمانی جهان ۲۰۱۸، مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸، مدال طلای قهرمانی آسیا ۲۰۱۸ و مدال طلای قهرمانی آسیا ۲۰۲۱ را نیز در کارنامه دارد. او در بازی‌های انتخابی دوبنده تیم ملی و مسابقات کسب سهمیه المپیک همه حریفان خود را با اقتدار شکست داد و یک بار دیگر نماینده ایران در المپیک شد.

این کشتی‌گیر اهل روستای لپوصحرای جویبار بخت اول کسب مدال برای کاروان ایران در مسابقات المپیک توکیو محسوب می‌شود.

محمدحسین محمدیان

مازندرانی‌های المپیک توکیو

فرزند عسگری محمدیان رئیس هیئت کشتی مازندران و کشتی‌گیر شناخته شده اهل ساری است و ۲۹ سال پس از کسب دومین مدال نقره پدرش در المپیک، حالا جا پای پدرش گذاشته و می‌خواهد کار ناتمام پدر در سئول و بارسلونا را تمام کند.

محمدحسین مهدویان ۲۹ سال سن دارد و مدال برنز قهرمانی جهان ۲۰۱۴ در وزن ۸۶ کیلوگرم و مدال طلای قهرمانی آسیا ۲۰۱۵ در کارنامه او دیده می‌شود. او سال ۱۳۹۴ به دلیل مثبت شدن تست دوپینگ چهار سال از حضور در مسابقات کشتی محروم شد. اما در این مدت دست از تمرین نکشید و پس از پایان دوره محرومیت با قدرت به دنیای کشتی برگشت و توانست مزد تلاش‌های خود را با درخشش در مسابقات انتخابی و کسب سهمیه بگیرد.

محمدیان طی ماه‌های اخیر آمادگی خود در وزن ۹۷ کیلوگرم را روی تشک نشان داده و کادر فنی تیم ملی کشتی امید زیادی به درخشش او در المپیک دارند. پدرش مدال نقره وزن ۵۷ کیلوگرم المپیک ۱۹۸۸ سئول و وزن ۶۲ کیلوگرم المپیک ۱۹۹۲ بارسلون را کسب کرده بود و او امیدوار است که به افتخارات کشتی ایران، مازندران و خانواده محمدیان یک مدال طلای المپیک هم اضافه کند.

رضا اطری

مازندرانی‌های المپیک توکیو

کشتی‌گیر سبک‌وزن ۲۷ ساله اهل بابل در المپیک توکیو با دوبنده وزن ۵۷ کیلوگرم تیم ملی روی تشک خواهد رفت. اطری در مسابقات انتخابی دوبنده تیم ملی برای حضور در المپیک موفق شد کشتی‌گیر هم‌استانی خود یعنی رحمان عموزاد اهل بهشهر را کنار بزند و به توکیو برسد.

او تا کنون مدال برنز مدال برنز قهرمانی آسیا ۲۰۱۷، بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ و مدال طلا در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ را کسب کرد. اما در مسابقات جهانی هنوز نتوانست به مدال برسد. او در رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۹ که به جمع چهار نفر برتر رسید و سهمیه المپیک را کسب کرد تا یک قدمی کسب مدال برنز پیش رفت، اما با شکست در دیدار رده‌بندی از کسب مدال باز ماند.

کشتی‌گیر اهل بابل فرصت دارد تا در ۲۷ سالگی نخستین مدال معتبر فراآسیایی خود را از معتبرترین رقابت‌های ورزشی جهان کسب کند.

امیرحسین زارع

مازندرانی‌های المپیک توکیو

آزادکار سنگین‌وزن ۲۱ ساله اهل آمل طی سال‌های اخر پله پله در مسابقات آسیایی و جهانی رده‌های سنی نوجوانان و جوانان پیش آمد تا توانست با درخشش در مسابقات مختلف پس از کسب سهمیه، حالا یکی از اعضای تیم ملی کشتی آزاد ایران در المپیک توکیو باشد. از زارع به عنوان یک پدیده در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد ایران یاد می‌شود. او سال ۲۰۱۸ سه مدال جهانی کسب کرد و خود را به کشتی دنیا معرفی کرد. در یک سال توانست از مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا و قهرمانی نوجوانان جهان مدال طلا کسب کند و مدال نقره بازی‌های المپیک جوانان را نیز به دست آورد.

سال ۲۰۱۹ نیز سه مدال دیگر شامل مدال طلای قهرمانی زیر ۲۳ سال جهان، مدال طلای قهرمانی جوانان آسیا و مدال نقره قهرمانی جوانان جهان را کسب کرد. در سال ۲۰۲۱ هم با پوشیدن دوبنده تیم ملی بزرگسالان مدال طلای جام زیلوفسکی مجارستان را از آن خود کرد. او با درخشش در رقابت‌های مختلف در حالی دوبنده تیم ملی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم را به دست آورد که رقبای مطرحی مانند امین طاهری، پرویز هادی، یدالله محبی و عباس فروتن را در کنار خود می‌دید. در نهایت نیز توانست با شکست حریفان خود در مسابقات زیلوفسکی مجارستان نام خود را به کاروان المپیکی ایران در توکیو الصاق کند. زارع در دیدار فینال این رقابت‌ها نیکولاس گویازدوفسکی امریکایی دارنده مدال برنز جهان را شکست داد.

محمدهادی ساروی

مازندرانی‌های المپیک توکیو

فرنگی‌کار ۲۴ ساله اهل آمل تنها نماینده کشتی فرنگی مازندران در کاروان المپیک است. محمدهادی ساروی برای رسیدن به دوبنده تیم ملی در المپیک توکیو راه سختی را طی کرد و حریفان داخلی و خارجی شاخصی را کنار زد که آخرین و شاخص‌ترین آن‌ها، مهدی بالی کشتی‌گیر اهل نوشهر بود.

ساروی نیز مانند حسن یزدانی یکی از شانس‌های اصلی کسب مدال برای ایران در این دوره از رقابت‌های المپیک محسوب می‌شود. او پیشینه کاملا موفقی در رقابت‌های بین‌المللی دارد. کسب هفت مدال طلا و یک مدال برنز از مسابقات جهانی و آسیایی نتیجه تلاش‌های این کشتی‌گیر ۹۷ کیلوگرم تیم ملی کشتی فرنگی است. او از مسابقات قهرمانی جوانان جهان ۲۰۱۸، قهرمانی جوانان آسیا ۲۰۱۸، قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا ۲۰۱۹، جام وهبی امره ۲۰۱۹، قهرمانی آسیا ۲۰۲۰، جام جهانی ۲۰۲۰ و جام بیت‌لازینسکی ۲۰۲۱ مدال طلا کسب کرد و در مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال جهان ۲۰۱۹ مدال برنز را به دست آورد.

ساروی با توجه به نزدیکی سطح فنی و موفقیت‌های کسب شده مهدی بالی در نهایت همراه با این کشتی‌گیر به جام بیت‌لازینسکی لهستان اعزام شد تا هر کدام که عملکرد بهتری داشتند به المپیک اعزام شوند. هر دو کشتی‌گیر نیز توانستند به فنیال این رقابت‌ها برسند و در فینال ساروی توانست هم‌استانی خود را شکست دهد و به المپیک برسد تا دوبنده وزن ۹۷ کیلوگرم تیم ملی کشتی فرنگی در المپیک پس از دو دوره حضور قاسم رضایی از آمل، برای سومین دوره پیاپی در اختیار آملی‌ها باشد.

ساروی می‌تواند با کسب مدال در این مسابقات، ایران، مازندران و آمل را برای سومین دوره پیاپی در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی فرنگی صاحب مدال المپیکی کند.

رقابت‌های کشتی المپیک توکیو از ۱۰ تا ۱۶ مرداد برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد