حل مشکل کسری تراز عملیاتی سبب رفع کسری بودجه می‌شود


حل مشکل کسری تراز عملیاتی سبب رفع کسری بودجه می‌شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت‌های مختلف با مشکل کسری بودجه مواجه بوده‌اند که برای حل این مشکل در وهله اول باید کسری تراز مالیاتی را رفع کرد.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره علل کسری بودجه دولت‌های مختلف، اظهار کرد: برای حل این مشکل باید کسری تراز عملیاتی را رفع کرد چرا که وقتی تراز عملیاتی بودجه کسری دارد و درآمدها و هزینه‌های جاری کشور دچار مشکل است سعی می‌کنیم این کسری بودجه را از طرق مختلف مانند فروش نفت و اوراق جبران کنیم و اگر این دو مورد اخیر پاسخگو نبود مجبور هستیم به سمت استقراض پیش رویم.

وی افزود: استقراض بدترین انتخاب ممکن است چون تورم بالایی را به دنبال دارد. راهکار حل کسری تراز این است که دولت در هزینه‌ها تا جای ممکن صرفه‌جویی و سعی کند هزینه‌تراشی نکند و تلاش کند منابع سالم درآمدی خود را افزایش دهد. برای مثال باید در اخذ مالیات جدی باشد چرا که اگر مالیات سر موقع و به درستی گرفته شود بهترین منبع درآمد برای دولت خواهد بود. در برخی از کشورها ۹۰ تا ۹۵ درصد بودجه جاری خود را از طریق مالیات تأمین می‌کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: اخذ مالیات کاملاً در اقتصاد ایران امکان‌پذیر است، اما نسبت مالیات به "جی دی پی" (تولید ناخالص داخلی) در دنیا بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است در حالی که در ایران این عدد در خوش بینانه ترین ارزیابی‌ها حدود ۸ درصد است که یک سوم دنیا است.

طغیانی با بیان اینکه در اخذ مالیات با دو مشکل فرار و کتمان مالیاتی روبرو هستیم، تصریح کرد: افراد به سندسازی برای فرار مالیاتی روی می‌آورند و برخی نیز وانمود می‌کنند که مالیات مشمول آن کار نمی‌شود که این نقیصه‌ها باید برطرف شود تا عدالت مالیاتی را شاهد باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا