مهدی اخوان بهابادی کیست؟


ICTna.ir - براساس اطلاعات رسیده به خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، نام دکتر مهدی اخوان بهابادی (مدیرعامل فعلی همراه اول، قائم مقام پیشین رئیس سازمان صدا و سیما در امور فناوری و رسانه‌های نوین و دبیر اسبق شورای عالی فضای مجازی و رئیس اسبق مرکز ملی فضای مجازی)در کنار نام دکتر ابراهیم محمودزاده، مدیرعامل...

ICTna.ir - براساس اطلاعات رسیده به خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، نام دکتر مهدی اخوان بهابادی (مدیرعامل فعلی همراه اول، قائم مقام پیشین رئیس سازمان صدا و سیما در امور فناوری و رسانه‌های نوین و دبیر اسبق شورای عالی فضای مجازی و رئیس اسبق مرکز ملی فضای مجازی)در کنار نام دکتر ابراهیم محمودزاده، مدیرعامل اسبق صنایع الکترونیک ایران (صاایران)، رئیس اسبق هیئت مدیره ایرانسل و رئیس فعلی هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران و عیسی زارع‌پور (رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه‌قضائیه) بعنوان اصلی ترین گزینه های معرفی بعنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس شورای اسلامی از سوی ابراهیم رئیسی قرار گرفته است.
در این گزارش مروری میکنیم به رزومه و سوابق مهدی اخوان، بعنوان یکی از سه گزینه مطرح و کلیدی برای تصدی سمت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سید ابراهیم رئیسی.
مهدی اخوان بهابادی کیست؟
مهدی اخوان بهابادی متولد ۱۳۵۷ در بهاباد، فارغ التحصیل دکترای برق و استاد دانشگاه است. او از آذر ۱۳۹۸ بعنوان مدیرعامل همراه اول است. او در دولت محمود احمدی‌نژاد، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی بود. او استادیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران است؛ و در سال ۱۳۹۰ در حکمی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان یکی از اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی منصوب شد.
او در سال ۱۳۷۵ رتبه اول کنکور سراسری و در سال ۱۳۷۸ رتبه اول کنکور کارشناسی ارشد را کسب کرده‌است. اخوان بهابادی تحصیلات خود تا مقطع دکترا را در رشته مهندسی برق- مخابرات دانشگاه تهران گذرانده‌است. وی در سال ۱۳۷۹ موفق به کسب عنوان رتبه اول المپیاد دانشجویی مهندسی برق کشور و دانشجوی نمونه سال کشور شد.
مهدی اخوان بهابادی در آذرماه ۱۳۸۸ به معاونت آموزش، پژوهش و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمان وزارت رضا تقی پور بعنوان وزیر ارتباطات در دولت احمدی نژاد منصوب شد. در دی ماه همان سال به سرپرستی مرکز تحقیقات مخابرات ایران که بزرگ‌ترین مرکز تحقیقاتی ایران است و سپس در اردیبهشت‌ماه ۸۹ به قائم مقامی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در فناوری و امور بین‌الملل منصوب شد. او در سال ۱۳۹۰ در حکمی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی منصوب شد.
در ۶ خرداد ۱۳۹۱ او به حکم محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران به عنوان «دبیر شورایعالی و رئیس مرکز فضای مجازی کشور» منصوب شد. او در دی ۱۳۹۱ اعلام کرد پژوهشگاه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات که پیشتر با نام مرکز تحقیقات مخابرات تابع وزارت ارتباطات فعالیت می‌کرد با نام «پژوهشگاه ملی فضای مجازی» در ذیل مرکز ملی فضای مجازی به عنوان یک واحد تابعه ادامه کار خواهد داد. این جریان به کشمکشی لفظی و سه بار کشمکش و شاید تهاجم فیزیکی منجر شد که از شدیدترین رویارویی آن، هر طرف روایت متفاوتی از این روز عجیب نقل می کند.
بعدها رضا تقی پور که حالا دیگر بر صندلی نمایندگی مجلس شورای اسلامی مینشیند در مورد اخوان در گفتگویی اظهار کرد: ایشان را به رغم جوان بودن‌شان از زمان صاشیراز می‌شناسم و سر یک پروژه رادار به عنوان آدم دانشی با هم آشنا شدیم. در آن زمان ریسک هم کردیم و پروژه را دادیم که ایشان انجام دهد. وقتی من وزارتخانه بودم در بازه‌ای به عنوان نماینده ما در جلسات با وزارت امور خارجه حضور داشتند و چون از وزارت امور خارجه بخشنامه زدند و خواستند هر کسی به این جلسات می‌آید حتماً قائم‌مقام وزارتخانه خودش در امور بین‌الملل باشد، ما هم حکم دادیم و ایشان به این سمت منصوب شد. پس ایشان فقط در زمینه بین‌الملل قائم‌مقام من بود. ایده اپراتور چهارم و فیبر نوری به خانه‌ها هم ایده‌ای بود که پیش از این از سوی دکتر ربیعی و عمیدیان مطرح شده بود. این‌طور نبود که آقای اخوان از بالا توصیه شده باشد. کلاً هم من به حرف کسی گوش نمی‌دادم.
مهدی اخوان بهابادی کیست؟
مهدی اخوان نزدیک به یک سال ریاست هیئت مدیره همراه اول را برعهده داشت و از آذر 98 تا بحال، بعنوان مدیرعامل همراه اول مشغول به کار است. پیام رسان روبیکا، پیام رسان شاد، موتور جستجوی اینترنتی ذره بین، IDC و راه اندازی آزمایشی شبکه 5G همراه اول از کلیدی ترین پروژه های مورد تمرکز او در دوران مدیریتش در همراه اول بعنوان مدیرعامل بزرگترین اپراتور تلفن همراه ایران بوده است. گفته میشود برنامه 5ساله همراه اول در دوران ریاست اخوان بر هییت مدیره این شرکت، توسط وی تهیه و تدوین شده است.
روابط همراه اول با مجموعه وزارت ارتباطات در دوران او یکی از پرچالش ترین روزهای ارتباط بین بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور و وزارت ارتباطات را رقم زد که از جمله آن میتوان به افزایش تعرفه بسته های اینترنت همراه در 13 تیر سال 1399 و اختلال در دسترسی به خدمات اپلیکیشن شبکه اجتماعی کلاب هاوس میتوان نام برد که در نهایت به تصویب و ابلاغ مصوبات شدیدی در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شد که جرایم سنگینی را برای اپراتور تخطی کننده از مصوبات کمیسیون به ارمغان می آورد.
کسب رتبه اول کنکور سراسری در هر دو مرحله، کسب رتبه اول کنکور کارشناسی ارشد در حالیکه دانشجوی سال سوم کارشناسی بوده است، کسب رتبه اول المپیاد دانشجویی مهندسی برق کشور، کسب عنوان دانشجوی نمونه سال کشور، کسب رتبه اول دانشکده فنی دانشگاه تهران در میان تمامی رشتههای مهندسی در سال 1379، به اتمام رساندن دوره کارشناسی ارشد در یک سال و فارغالتحصیل مقطع کارشناسی ارشد با کسب رتبه اول دانشکده فنی، دریافت Fellowship Presidential از دانشـگاه MIT آمریکا و پیشـنهاد بورس تحصـیلی از سـوی 4 دانشـگاه معتبر آمریکا (Tech Cal, MIT, Stanford Michigan)، برگزیده طرح 110 جوان نمونه کشور در سال 1381 و معرفی شدن به عنوان برگزیده علمی جوان ربع قرن کشور در سال 1382 بخشی از افتخارات علمی اخوان است.
معاون آموزش و پژوهش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بین الملل، رپیس مرکز تحقیقات مخابرات ایران (موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات)، سـرپرسـت هیات اعزامی جمهوری اسـلامی ایران به اتحادیه بین المللی مخابرات جهت حفظ و بازپس گیری نقاط مداری
ماهواره ای، عضو هیات علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، رئیس کمیته وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عضو هیات امنای پژوهشکده فضایی کشور، عضو ستاد توسعه هوا فضای کشور، دبیر شورایعالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور، عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی از 1392 تا کنون، رئیس کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور، رئیس کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی کشور، رئیس کمیسیون عالی محتوای فضای مجازی کشور، قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما در فناوری و رسانه های نوین، مسئول کمیسیون معاملات (بودجه سرمایه ای) سازمان صدا و سیما، رئیس مجمع شرکتهای متعدد از قبیل شرکت تکتا (شرکت تحقیق و تولید وسایل الکترونیک)، عضو و نایب رئیس هیات مدیره شرکت توسعه اعتماد مبین (سهامدار عمده شرکت مخابرات ایران)، نایب رئیس هیات مدیره و سپس رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات سیار ایران و مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران سوابق اجرایی اعلامی اخوان را تشکیل می دهند.
مهدی اخوان، برخلاف دوران ریاستش بر مرکز ملی فضای مجازی؛ در دوران حضورش در همراه اول، مصاحبه ای تفضیلی با رسانه ها نداشته و تنها موضع گیری ها و اظهار نظرهای او، در سطح سخنرانی های گاها کوتاه در مراسم های افتتاح و مجمع سهامداران همراه اول بوده است.
دوستان و همکاران اخوان، آقا مهدی 43 ساله را مدیری باهوش، انقلابی و عملگرا توصیف می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس