سارق ارزهای دیجیتال در اردبیل دستگیر شد


 سارق ارزهای دیجیتال در اردبیل دستگیر شد

اردبیل - ایرنا - مجرم سایبری که با سوء استفاده از اعتماد شاکی اقدام به سرقت بیش از 6 هزار دلار ارز دیجیتال کرده بود، در اردبیل دستگیر شد.

سرهنگ علی قهرمان طالع ، رئیس پلیس فتا استان اردبیل روز شنبه گفت: این فرد متخلف با درج آگهی در سایت دیوار خود را معامله‌گر ارز دیجیتال در اردبیل معرفی و کیف پول دیجیتال افراد را خالی می‌کرد.

وی اظهارکرد: با مراجعه فرد شاکی به پلیس فتا و اعلام این‌که بیش از ۶ هزار دلار ارز از کیف پول دیجیتال وی به مقصدی نامعلوم انتقال داده شده است، بررسی موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی بیان کرد: با اخذ اظهارات شاکی، مشخص شد که وی مدتی قبل با فردی در سایت دیوار آشنا شده و آن شخص خود را معامله‌گر (تریدر) ارز دیجیتال معرفی کرده و یک بار با شاکی ملاقات حضوری داشته داشته که این اولین سرنخ برای کارشناسان پلیس فتا بود.

او افزود: کاراگاهان سایبری با انجام اقدامات فنی و پلیسی پی بردند که همان شخص اقدام به سرقت ارز دیجیتال شاکی کرده است.

قهرمان طالع ادامه داد: پس از هماهنگی قضایی متهم پرونده به همراه تجهیزات فنی در یک عملیات پلیسی دستگیر و برای سیر مراحل قانونی و رسیدگی تحویل سیستم قضایی شد.

او گفت: این فرد متخلف اعتراف کرد که هنگام ملاقات حضوری با طعمه‌ها به بهانه مشاهده و آنالیز ارزهای خریداری شده توسط افراد، گوشی تلفن‌ آن‌ها را گرفته و برای این‌که افراد به او شک نکنند پس از گذشت چند روز از زمان ملاقات، اقدام به ورود به کیف پول آنها کرده و ارزهای دیجیتال‌شان را به کیف خودش انتقال می داد.

وی با بیان اینکه مردم برنامه‌های ارز دیجیتال را از سایت رسمی دانلود کنند، افزود: نباید به افراد ناشناس که خود را خبره معاملات ارز دیجیتال در فضای مجازی معرفی می‌کنند ، اعتماد کرد و اطلاعات حساس کیف پول خود را در اختیار آنها قرار داد و باید کلیه رمزهای ورود و عبارات بازیابی را در جای امن نگه داشت و همه تنظیمات امنیتی را نیز برقرار کرد تا زمینه سوء استفاده شیادان سایبری فراهم نشود.

وی اظهارکرد: ساده‌ترین و مؤثرترین راه برای مقابله با اقدامات مجرمانه سایبری، افزایش سطح آگاهی کاربران نسبت به موضوعات مختلف فضای مجازی بوده و این امر مهم جز با احساس مسئولیت و برنامه‌ریزی و صرف زمان کافی محقق نخواهد شد.

وی بیان کرد: کارشناسان پلیس فتا با توجه به عدم آشنایی هموطنان نسبت به سرمایه‌گذاری ارز دیجیتالی و کلاهبرداری در این زمینه تاکید می‌کنند که شهروندان هرگز نباید کلید خصوصی کیف پول دیجیتالی خودتان را در اختیار سایت یا شخصی قرار دهند و باید بدانند نحوه نگهداری ارزهای سنتی بسیار متفاوت از ارزهای دیجیتال است.

رئیس پلیس فتا استان اردبیل گفت: مردم می‌توانند در صورت داشتن هرگونه ابهام، سوال و یا گزارش در خصوص کلاهبرداری ارز دیجیتال، موراد را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir و قسمت مرکز فوریت‌های سایبری اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا، به دلیل اینکه رمز ارزها فرم و شکل فیزیکی ندارند پس نمی‌توان آن‌ها را در جایی نگهداری کرد، بلکه فقط می‌توان کلید خصوصی (Private Key) آنها را که اجازه دسترسی به موجودی و امضای تراکنش‌ها را می‌دهد را در جای امنی ذخیره کرد. انواع مختلفی از کیف پول‌ها مثل کیف پول کاغذی، کیف پول موبایلی، کیف پول آنلاین و تحت وب، کیف پول دسکتاپ و کیف پول سخت‌افزاری وجود دارند که همه آن ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند، ولی هرگز نباید کلید خصوصی خودتان را در اختیار شخص یا سایتی قرار دهید.

کیف پول یا همان والت سخت‌افزاری (Hardware Wallet) نوعی خاصی از کیف پول ارزهای دیجیتال است که کلید خصوصی را در یک دستگاه سخت‌افزاری نگهداری می‌کند. این والت‌ها امن‌ترین و بهترین روش برای نگهداری ارزهای دیجیتال هست و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر دزدیده شدن ارزها از این نوع کیف پول‌ها ارائه نشده است، البته به شرطی که از جای امن و اصیل تهیه شده باشد. کاربران باید مراقب تبلیغات صرافی‌ها، سایت‌ها، کانال‌ها و گروه‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باشند و تراکنش‌های خود را بعد از بررسی و اطمینان خاطر انجام دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی