بیش از سه هزار راس دام قربانی در کردستان معاینه بهداشتی شد


بیش از سه هزار راس دام قربانی در کردستان معاینه بهداشتی شد

سنندج - ایرنا - معاون سلامت دامپزشکی کردستان گفت: همزمان با عید سعید قربان سه هزار و 372 راس دام معاینه و در مجموع چهار هزار و 535 کیلوگرم گوشت و دیگر احشای آن غیر قابل مصرف تشخیص دادند و از چرخه مصرف خارج شد.

ناصر مخدوم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این میزان یک هزار و ۵۵۶ کیلوگرم گوشت قرمز و ۲ هزار و ۹۷۹ کیلوگرم اندامهای خوراکی دام های قربانی شامل دل، جگر و قلوه بود که غیر قابل مصرف تشخیص داده شد.

وی با بیان اینکه نظارت بهداشتی عید سعید قربان توسط اداره کل دامپزشکی در سراسر استان با همکاری مردم با موفقیت انجام شد، افزود: با توجه به مخاطرات بهداشتی و تهدید بیماری های مشترک بین انسان و دام و بر اساس قوانین سازمان دامپزشکی، کشتار دام خارج از کشتارگاه ممنوع است.

معاون سلامت دامپزشکی کردستان گفت: به واسطه احترام به اعتقادات مذهبی و استناد به تبصره ۲ ماده ۳ آیین نامه نظارت بهداشتی هر ساله در عید سعید قربان، امکانات ذبح دام های قربانی برای مومنینی که قصد ادای نذورات دارند در کشتارگاهها بصورت رایگان فراهم می شود.

مخدوم گفت: قبل از عید اطلاع رسانی و توصیه های بهداشتی از طریق صدا و سیمای مرکز کردستان و رسانه های استان، اطلاعیه های دامپزشکی و رسانه ها به مردم استان انجام و هماهنگی لازم با ادارات ذیربط و کشتارگاه های دام انجام شد.

معاون سلامت دامپزشکی استان کردستان به فعالیت ۸۰ نفر از پرسنل دامپزشکی شامل همکاران دامپزشک و کارشناسان بهداشت گوشت در قالب ۶۰ تیم عملیاتی و حضور ۱۲ نفر ناظر شرعی اشاره کرد و گفت: این تیمها در روزهای ۲۹ و ۳۰ تیر از ساعت هشت صبح تا ۲۰ فعالیت خود را به منظور نظارت بهداشتی و شرعی و تامین سلامت گوشت های قربانی انجام دادند.

وی اظهار داشت تعداد بازرسی های دام زنده و لاشه دام های قربانی نسبت به سال گذشته ۶ درصد کاهش و مقدار ضبطی های حاصل از بازرسی ها نسبت به سال گذشته به میزان ۱۱ درصد افزایش داشت.

شهروندان کردستانی می توانند در هر ساعت از شبانه روز با سامانه پیغامگیر ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان تماس گرفته و خواسته های خود را مطرح کنند.

هم اکنون حدود ۵۶ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در استان کردستان وجود دارد که از این تعداد ۲۹ هزار واحد در مرکز استان مستقر بوده و حدود سه درصد از این واحدهای صنفی فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای محسوب می‌شوند.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟