بازار بزرگ استانبول کجاست؟ (کاپالی چارشی)


مگر می شود تا استانبول رفت اما سری به بازار بزرگ آن نزد. بازار بزرگ استانبول (Grand bazar ) یا به قول خود ترک ها کاپالی چارشی، یکی از دیدنی های استانبول است که حتما باید در لیست جاذبه هایی که قرار است ببینید، بگذارید. اگر می خواهید بدانید در کاپالی چارشی چه چیزهایی می توانید بخرید؟ ساعت کار مغازه های این بازار چگونه است؟ و... مطلب زیر را دنبال...

مگر می‌شود تا استانبول رفت اما سری به بازار بزرگ آن نزد. بازار بزرگ استانبول (Grand bazar ) یا به قول خود ترک‌ها کاپالی چارشی، یکی از دیدنی‌های استانبول است که حتما باید در لیست‌ جاذبه‌هایی که قرار است ببینید، بگذارید. اگر می‌خواهید بدانید در کاپالی چارشی چه چیزهایی می‌توانید بخرید؟ ساعت کار مغازه‌های این بازار چگونه است؟ و... مطلب زیر را دنبال کنید.

تور دور ترکیه

تاریخچه بازار بزرگ استانبول

بازار استانبول یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین بازارهای ترکیه و حتی دنیا است. بعد از اینکه قسطنطنیه (استانبول امروزی) توسط عثمانی‌ها فتح شد، در سال 1461 میلادی، سلطان محمد فاتح دستور ساخت این بازار را داد. روایت‌های تاریخی می‌گویند این بازار در ابتدا فقط انبار بزرگی بود که برای داد و ستد استفاده می‌شد. بعدها کم کم مغازه‌ها افزایش یافت، کوچه‌ها مسقف شدند و تعداد کوچه‌ها زیاد شد. در نتیجه این بازار بزرگ، به مرور شکل پرپیج و خم امروز خود را پیدا کرد. البته قصه این بازار همیشه به این خوبی‌ها هم پیش نرفت و دوبار در اثر آتش‌سوزی تخریب شد و مجدد با بازسازی، جان دوباره گرفت. نکته خوب این بازسازی‌ها این بود که ظاهر قدیمی آن با تمام طاق‌ها و گذرگاه‌هایش حفظ شد.

بازار بزرگ استانبول کجاست؟ (کاپالی چارشی)

بازار بزرگ استانبول کجاست؟

بازار بزرگ یا کاپالی چارشی در قلب شهر استانبول و نزدیک جاذبه‌های معروف استانبول مانند مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی قرار دارد. بزرگترین بازار استانبول علاوه بر اینکه بسیار تماشایی است، محل مناسبی برای خرید است. بعد از خرید و گشت و گذار در بازار نیز می‌توانید در یکی از رستوران‌های آن کمی استراحت کنید و غذای ترکی نوش جان کنید.

چرا معماری بازار استانبول خاص است؟

بازار بزرگ استانبول در واقع دو ساختمان در نزدیکی هم بود که به مرور زمان مغازه‌ها میان آنها ساخته شد. کم کم 61 کوچه سرپوشیده تشکیل شد که امروزه در آن حدود 4000 مغازه با صنف‌های مختلف مشغول به کار هستند. برای ورود به این بازار نیز 4 ورودی وجود دارد. یکی از مواردی که باعث جذابیت معماری این بازار شده پنجره‌های بزرگی هستند که در سقف قرار دارند و در واقع روشنایی بازار در طول روز از طریق آنهاست. در میان گذرگاه‌های بازار نیز آب‌خوری‌های سنتی‌ای تعبیه شده که علاوه بر کاربردش به یکی از جاذبه‌های معماری این بازار تبدیل شده.

بازار بزرگ استانبول کجاست؟ (کاپالی چارشی)

در بازار بزرگ استانبول چه چیزهایی خواهیم دید؟

فرش‌های دستبافت و صنایع دستی

فرش‌های دستبافت زیبای ترکی و انواع صنایع دستی مانند کارهای چرمی، میناکاری و... را می‌توانید از این بازار تهیه کنید. نقوش و رنگ‌های فرش‌های دستبافت ترکیه آنقدر زیبا هستند که می‌توان ساعت‌ها جلوی مغازه‌ها ایستاد و فقط آنها را تماشا کرد.

ظروف سرامیکی

هنر کاشی و سرامیک در ترکیه قدمتی دیرینه دارد. ظروف سرامیکی در لیست سوغاتی‌های جذاب از سفر به استانبول (ترکیه) وجود دارند. به طوری که آنها را در بسیاری از مغازه‌های بازار بزرگ خواهید یافت. ظروف سرامیکی با طرح و نقش‌های مختلف هستند.

بازار بزرگ استانبول کجاست؟ (کاپالی چارشی)

فانوس‌های رنگی

طراحی روی شیشه و چراغ‌های رنگارنگ با حباب‌های شیشه‌ای و کلاهک فلزی مخروطی شکل بالای سرشان از آن دست سوغاتی‌هایی هستند که همه می‌دانند از بازار بزرگ استانبول می‌آیند. حتی اگر توان خرید آنها را هم نداشتید، تلالو نور رنگی آنها در مغازه‌ها چشم‌تان را مجذوب خودشان خواهند کرد و ارزش تماشا دارند.

بازار بزرگ استانبول کجاست؟ (کاپالی چارشی)

صنایع چرمی

پوشاک، کیف و کفش چرم و صنایع دستی چرمی از دیگر مواردی است که در مغازه‌های بسیاری آنها را خواهید دید.

آیا برای خرید در بازار بزرگ استانبول باید حتما زبان ترکی بلد بود؟

یکی ازنکات جالبی که در قدم زدن میان بازار به آن برمی‌خورید این است که اکثر فروشندگان مغازه‌ها به زبان‌های مختلفی از جمله انگلیسی می‌توانند صحبت کنند و از این رو مشکلی برای خرید نخواهید داشت. جالب است بدانید که حتی برخی از آنها تا حدودی فارسی بلدند مثلا قیمت اجناس را به فارسی می‌گویند.

بازار بزرگ استانبول کجاست؟ (کاپالی چارشی)

چه وقت به بازار برویم؟

از اوایل سال 2018 کسبه این بازار تصمیم گرفتند در تمام هفت روز هفته باز باشند حتی روزهای شنبه و یکشنبه. علاوه بر این قرار شده است در تمام تعطیلات رسمی کشور ترکیه، این بازار باز باشد. فقط 2 استثنا وجود دارد یکی روز عید قربان و دیگری روز اول عید فطر؛ در این دو روز بازار بزرگ استانبول تعطیل است. شما می‌توانید در تمام روزهای هفته از ساعت 8:30 صبح تا ساعت 19:00 سری به این بازار بزنید.


بازار بزرگ استانبول کجاست؟ (کاپالی چارشی)

با چه وسیله‌ای به بازار بزرگ استانبول یا کاپالی چارشی برویم؟

برای آشنایی بیشتر با مسیرهای حمل و نقل عمومی حتما مطلب راهنمای حمل و نقل عمومی در استانبول را بخوانید. برای تماشای بازار می‌توانید از خط ترموای T1 استفاده کنید. این خط ترموا از کاباتاش شروع شده از ایستگاه امینونو عبور می‌کند و از مسجد جامع سلطان احمد و بازار بزرگ استانبول می‌گذرد. هر چند که به دلیل هزینه‌های بالای آن استفاده از تاکسی را توصیه نمی‌کنیم اما یکی از راه‌های سریع دسترسی به بازار استفاده از تاکسی است.

نقشه بازار بزرگ (کاپالی چارشی):

تور قونیه



1400/05/02 | کد مطلب: 4220
بازار بزرگ استانبول کجاست؟ (کاپالی چارشی)
بازار بزرگ استانبول کجاست؟ (کاپالی چارشی) هانیه کاظمی
بازار بزرگ استانبول کجاست؟ (کاپالی چارشی)

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند