اجرای قانون پیمان ارزی ، 60 هزار هنرمند اصفهانی را بیکار کرد


اجرای قانون  پیمان ارزی ، 60 هزار هنرمند اصفهانی را بیکار کرد

اصفهان- ایرنا- رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان از خروج 60 هزار هنرمند استان از عرصه تولیدات صنایع دستی طی 2 سال اخیر در پی اجرای قانون پیمان ارزی خبر داد.

قانون "پیمان ارزی" به تعهد انتقال ارز حاصل از صدور کالا به کشور گفته می‌شود که این تعهد طبق سندی رسمی موسوم به «پیمان نامه ارزی» عرضه شده و طبق آن صادرکننده کالا می‌پذیرد که ارز بدست آمده از فروش کالا در خارج را در مدت معینی به کشور انتقال دهد و آن را بر اساس مقررات ارزی و نرخ تعیین شده از سوی بانک مرکزی به یکی از بانک های مجاز بفروشد و واریزنامه پیمان ارزی دریافت کند.

عباس شیردل روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با قفل شدن صادرات صنایع دستی در پی اجرای قانون "پیمان ارزی"، جمع زیادی از هنرمندان این دیار یا به شغل دیگری روی آورده‌اند یا از کشور خارج شده‌اند.

وی تاکید کرد: تولیدکننده صنایع‌دستی وقتی نتواند هنر خود را صادر کند و درآمدزایی داشته باشد، در نهایت به دعوت کشورهای خارجی لبیک می‌گوید بطوری که درچند سال اخیر تعداد زیادی از هنرمندان از ایران خارج شدند. زیرا که نه تنها از هنرمند بلکه از هنر آنها نیز استقبال می‌کنند.

رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان از منسوخ شدن هنر این دیار خبر داد و گفت: اجرای قانون "پیمان ارزی" از ۲ سال گذشته تاکنون، صادرات صنایع دستی را در اصفهان به صفر رسانده است.

وی تصریح کرد: با اجرای این قانون، تجارت "B۲B" صنایع دستی بطور کاملا قطع شده و این در حالیست که در گذشته محموله های زیادی از صنایع دستی از اصفهان به کشورهای اروپایی و حتی آمریکا صادر می‌شد.

در تجارت "B۲B" که به آن "مدل تجارت به تجارت" گفته می‌شود، تمرکز بر فروش محصولات و خدمات به شرکت‌های دیگر است.

وی خاطرنشان کرد: قانون "پیمان ارزی" مشمول کالاهایی می‌شود که ارزبری داشته باشد به این معنا که برای تهیه مواد اولیه و تولید آن، دولت ارز اختصاص دهد.

رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان اضافه کرد: با این وجود، دولت در هیچ دوره‌ای برای صنایع دستی نه ارزی اختصاص داده و نه در آموزش آن نقش داشته است و از این حیث، اجرای قانون "پیمان ارزی" برای صنایع دستی هیچ دلیل و توجیه منطقی ندارد.

وی بیان داشت: صنایع دستی جزو اقلامی است که مشمول تحریم نمی‌شود اما با اجرای قانون "پیمان ارزی"، بسیاری از هنرهای امروز در سطح استان اصفهان منسوخ شده است.

شیردل با اعلام اینکه یک قانون اشتباه عامل انباشت صنایع دستی در گمرک شده و تولید را با مشکل مواجه کرده است، افزود: یک هنرمند برای صدور کالای هنری خود باید به سمت شبکه ارز نیمایی برود که در زمان تحریم، امکان برگرداندن ارز مگر در شرایط سخت وجود ندارد.

استقبال ترکیه از هنرمندان اصفهانی

وی با اشاره به اینکه ترکیه از جمله کشورهایی است که از هنر و هنرمندان صنایع‌دستی اصفهان بشرطی میزبانی‌ می‌کند که هنرشان را به هنرجویان ترکیه آموزش دهند، تصریح کرد: در ازای آموزش هنر صنایع دستی، ترکیه به آنها اقامت رایگان به همراه خانه و امکانات رفاهی می‌دهد.

رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان خاطرنشان کرد: بسیاری از هنرمندان بخاطر سوء‌مدیریت‌ها و افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی مواد اولیه تغییر شغل دادند اما به شغل‌های پایدار نرفتند.

شیردل افزود: قوانین صادراتی صنایع دستی عمر ۴۰ ساله دارد و همین قوانین پوسیده، ضربه سختی به این صنعت وارد کرده است.

وی به نابسامانی ایجاد شده برای تولیدکنندگان صنایع دستی اشاره کرد و اظهار داشت: نبود نظارت و کنترل روی حوزه صنایع دستی عامل این نابسامانی‌هاست و احترام به تولید ملی تنها در حد یک شعار مانده و دولت به آن عمل نکرده و باعث انباشت محصولات صنایع دستی شده است.

به گزارش ایرنا، اصفهان به عنوان شهری با قدمتی طولانی و داشتن بیشترین آثار هنری، تاریخی، معماری و صنایع دستی در جایگاه بزرگترین تولیدکننده صنایع دستی در ایران قرار دارد. این امر موجب شده است تا این شهر به مرکز گردشگری کشور با شهرت جهانی تبدیل شود.

در این استان ۱۷۸ رشته صنایع دستی ثبت شده و بیش از ۶۰ رشته در حال تولید و ارائه به بازار وجود دارد که از این نظر استان اصفهان، مقام نخست کشور را داراست.

قالی بافی، قلمکارسازی، خاتم کاری ،مُنبت کاری، سُفال و سرامیک‌سازی، ملیله‌سازی، میناکاری، کاشی‌ سازی، فیروزه کوبی، سکمه‌دوزی و قلاب‌دوزی، گره چینی و مُشبک، قمزنی و نگارگری در زُمره صنایع دستی دیار نصف جهان است.

گیوه‌بافی و گیوه‌دوزی، عبابافی، پوستین‌دوزی، مسگری ،نمدمالی، زری‌دوزی، خوشنویسی، صحافی و جلدسازی، گچبری، خراطی و نقره‌سازی، از دیگر هنرهای دستی است که در استان اصفهان رواج دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است