برگزاری 25 ویژه برنامه به مناسبت سالروز اقامه اولین نماز جمعه در گیلان


برگزاری 25 ویژه برنامه به مناسبت سالروز اقامه اولین نماز جمعه در گیلان

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان، از برگزاری 25 ویژه برنامه در گیلان خبر داد و گفت: هدف از اجرای این برنامه ها جریان سازی پیرامون بازآفرینی هویت نماز جمعه و ارتقای ظرفیت هدایتگری این نهاد است.

حجت الاسلام والمسلمین ولی عادلی در جمع خبرنگاران، با اشاره به در پیش بودن پنجم مرداد، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب در دانشگاه تهران و به امامت آیت الله طالقانی، اظهار کرد: اقامه نماز جمعه در ایران از دوران صفویه وجود داشته است، اما در دوران پهلوی تعطیل شد.

وی با بیان اینکه با تدبیر معمار کبیر انقلاب اسلامی نماز جمعه در سال ۵۸ مجددا احیا شد، تصریح کرد: نماز جمعه ادبیات مقاومت را در رگ های نهضت انقلاب اسلامی جاری ساخت و در ادامه این تریبون مقدس با خون شهدای محراب گلگون شد و توانست به عنوان قرارگاه ایمان، تقوا، بصیرت و اخلاق در سراسر کشور نقش محوری و انسجام آفرین خودش را به خوبی ایفا کند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان، با اشاره به ابعاد سیاسی، اجتماعی و خدماتی نهاد امامت جمعه در کنار بعد فضیلتی، گفت: ویژه برنامه های گرامیداشت ایام پنجم مرداد در سال جاری با شعار «همیشه مردمی، همیشه انقلابی» و با هدایت نمایندگان ولی فقیه در استان ها و دبیری مدیران شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور برگزار می شود.

حجت الاسلام عادلی، از برگزاری ۲۵ ویژه برنامه در گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری مرتبط با کتابخوانی، نقاشی و مقاله نویسی، جلسه مشترک با اعضای ستادها و کارگزاران نماز جمعه و قدردانی از آنان، تشکیل هیئت های اندیشه ورز با حضور صاحبنظران و اصحاب رسانه جهت افزایش کیفیت نماز جمعه و بزرگداشت این ایام، فضاآرایی شهری و فرهنگ سازی با استفاده از محتواهای گرافیکی و آذین بندی فضای مصلاها و خیابان های منتهی به مصلا در شهرها از جمله این برنامه هاست.

وی همچنین از تجلیل از ائمه جمعه فقید گیلان و دیدار نماینده ولی فقیه و مسئولان استانی با خانواده های شهدای نماز جمعه خبر داد و یادآور شد: قدردانی از خانواده های مدافعان سلامت و پزشکان و پرستاران و تجلیل از خیرین، گروه های جهادی و بانیان رزمایش مواسات و تقدیر از ائمه جمعه و جماعات فعال در همدلی مومنانه از دیگر برنامه هاست.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان، افتتاح فضاهای جانبی مصلای رشت همچون کتابخانه، مهد آدینه و قرائتخانه، تجلیل از ائمه جمعه سابق و پیشکسوتان نهاد نماز جمعه، استقرار میز خدمت در محل مصلا، برپایی نمایشگاه جهت تبیین خدمات و دستاوردهای نماز جمعه در سطوح ملی و استانی و... را از دیگر برنامه هایی دانست که در هفته جاری اجرا می شود.

وی با تاکید بر لزوم جریان سازی پیرامون بازآفرینی هویت نماز جمعه و ارتقای ظرفیت هدایتگری این نهاد، عنوان کرد: هدف از گرامیداشت این ایام بازخوانی و مرور آثار و برکات حضور مردم در نمازهای جمعه، تشریح خدمات و دستاوردهای ارزشمند نهاد نماز جمعه در سطوح ملی و استانی به ویژه در ایام شیوع کرونا، قدرشناسی از مجاهدت ها و تلاش های خالصانه ائمه جمعه و کارگزاران و پیشکسوتان این شبکه نورانی در رزمایش مواسات، تبیین دیدگاه های امامین انقلاب درخصوص نماز جمعه تراز نظام اسلامی و معرفی و تجلیل از چهره های ماندگار نهاد نماز جمعه است.

حجت الاسلام عادلی، از برنامه محور شدن نهاد امامت جمعه در سال های اخیر پیرامون ۱۴ موضوع مهم فرهنگی و اجتماعی سخن گفت و ادامه داد: این برنامه ها با مشارکت ائمه جمعه جهت شناسایی محورها، تدوین و ابلاغ می شود.

وی احیای مناسبت های مذهبی، اعتلای خانواده و جایگاه زن، اعتلای مسجد، ارتباط با نسل جوان، اعتلای سیاسی شهر، ترویج اقتصاد مقاومتی و ترویج علم و پژوهش را از جمله این محورها دانست و اضافه کرد: ائمه جمعه همچنین ترویج فرهنگ قرآنی و معارف قرآن و اهل بیت(ع)، تقویت معنویت و اخلاق، تقویت جبهه فرهنگی انقلاب و تشکل های مردمی، تقویت شورای فرهنگ عمومی، نهضت خدمت رسانی و عدالت، نیروسازی، نخبه پروری و کادرسازی برای آینده کشور و کاهش آسیب های اجتماعی را در حوزه امامت خودشان دنبال و به صورت سه ماهه گزارش دهی می کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان، نماز جمعه را یک نهاد فضیلتی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دانست و بیان کرد: نقش رسانه ها در ارتقای کمی و کیفی نهاد نماز جمعه به عنوان پایگاه مهم و اثرگذار سیاسی، اجتماعی و خدماتی حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه استان گیلان چهار امام جمعه دارد که پدر شهید هستند، خاطرنشان کرد: مرحوم حجت الاسلام جنیدی پدر چهار شهید، مرحوم حجت الاسلام اسماعیلیان پدر سه شهید، مرحوم آیت الله امینیان پدر یک شهید و مرحوم حجت الاسلام منعم پدر یک شهید هستند. همچنین آیت الله احسانبخش امام جمعه فقید رشت است که به مقام جانبازی و سپس شهادت نائل شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق