استاندار کرمانشاه: رفع مشکل آب 15 روستای سرپل‌ذهاب در دستور کار است


استاندار کرمانشاه: رفع مشکل آب 15 روستای سرپل‌ذهاب در دستور کار است

قصرشیرین- ایرنا- استاندار کرمانشاه با بیان اینکه 15 روستای شهرستان سرپل‌ذهاب در هر شبانه روز تنها به مدت پنج ساعت آب دارند و در ساعاتی که با قطعی آب مواجه هستند به صورت سیار و با تانکر به آنها آبرسانی می‌شود، گفت: باتوجه به این وضعیت رفع مشکل آب شرب این روستاها در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «هوشنگ بازوند» روز شنبه در نشستی به منظور رفع مشکلات سرپل ذهاب با حضور در این شهرستان و پس از بازدید از مشکلات و مسایل این منطقه از نزدیک، افزود: مقرر شد برای رفع مشکل آب شرب این ۱۵ روستای شهرستان از محل تنش‌ آبی، یک سوم اعتبار آن از طریق استان و ۲ سوم توسط شرکت آب و فاضلاب کشور پرداخت شود.

وی اظهار داشت: سه محله شهری که پیش از این جزو روستا بودند با الحاق به شهر سامانه فاضلاب ندارند و شرایط غیر بهداشتی در آن جا حاکم است که مقرر شد ۵۰ درصد از اعتبارات استانی و ۵۰ درصد از اعتبارات ملی برای احداث فاضلاب این محله ها پرداخت شود.

استاندار کرمانشاه در ادامه گفت: در حوزه گازرسانی به روستاهای شهرستان در سال ۹۶ اقدام های خوبی صورت گرفته که تا قبل از سال ۹۶ هیچ روستایی دارای گاز نبود که اکنون از طرح گازرسانی روستایی ۵۲ روستا گاز رسانی شده است.

بازوند ادامه داد: طرح گاز رسانی به ۸۰ روستای شهرستان سرپل ذهاب نیز در دست اقدام است و برنامه گازرسانی روستایی نیز تداوم دارد.

اجرای طرح هواسان در قالب طرح گرمسیری

نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه سد هواسان یکی از نگرانی‌های جدی است که در قالب طرح گرمسیری اجرا می شود، اضافه کرد: یکی از ایرادات طرح گرمسیری این است که در این طرح مخزن دیده نشده و ما باید یک مخزن برای آن تعریف کنیم که آب اضافی را در ایامی که کشاورزان نیاز ندارند در این مخزن جمع آوری شود.

بازوند افزود: یکی از این مخازن طرح سد هواسان است که با پیگیری خیلی زیادی که نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی داشته اند در نهایت در جلسه‌ای در تهران به این جمع‌بندی رسیدیم که اعتباری از طریق ماده ۵۶ و با عاملیت بانک سپه بگیرد و بانک سپه و سازمان برنامه بودجه آن را انجام بدهند که امروز هم پیگیری شد و خوشبختانه کار کارشناسی در سازمان برنامه تمام شده و منتظر ابلاغ آقای نوبخت در این خصوص هستیم.

استاندار کرمانشاه همچنین گفت: تعداد ۱۶ واحد از واحدهای شهرک صنعتی و کشاورزی شهرستان به نوعی راکد هستند و مشکلاتی در رابطه با تسهیلات داشتند که مقرر شد که از محل تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان برای مناطق زلزله‌زده، این پول پرداخت شود و مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان کرمانشاه مسوول پیگیری این موضوع شدند.

بازوند اضافه کرد: در این خصوص مساله تعاونی فرهنگیان و تعاونی شهرداری نیازمند کار کارشناسی بیشتری است که در کمیسیون ماده ۵ انجام بگیرد، نزدیک به ۷ سال ادامه داشته و باید در اولویت قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه پروژه تقاطع روستای حبیبوند تا ۱۰ روز آینده به اتمام می رسد، گفت: تغییر کاربری مغازه‌هایی که در حریم حرم احمدابن اسحاق (ره) هست و متعلق به اداره اوقاف هستند کاربری آن عموماً فرهنگی است ولی با توجه به طرح بازسازی و نوسازی و طرح احداث بقعه احمد بن اسحاق(ره) در آینده نیاز به اعتباراتی برای تعمیرات هستند که مقرر شد با پیشنهاد فرماندار و شهردار سرپل ذهاب تغییر کاربری به مراکز تجاری برای هزینه‌های احتمالی آینده انجام گیرد.

تنش آبی مناطق روستایی مهمترین مشکل شهرستان است

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: سفر امروز استاندار کرمانشاه به سرپل‌ذهاب جهت بررسی آخرین وضعیت پروژه های عمرانی شهرستان و مشکلات دوران زلزله و بعد از آن و وضعیت جاری شهرستان انجام گرفت.

«شهریار حیدری» افزود: تنش آبی مناطق روستایی مهمترین مشکل شهرستان بود که تصمیمات خوبی برای رفع آن اتخاذ شد، اصلاح و تعویض سیستم و شبکه های انتقال آب با استفاده از منابع اعتباری استانی و ملی مهمترین مساله در تنش آبی مناطق روستایی است که در این جلسه مورد توجه بود و مصوبات مناسبی برای آن تصویب شد.

وی اظهار داشت: مشکلات مربوط به عدم بازسازی ساختمان های اداری مربوط به ۴۰ اداره مختلف در سرپل ذهاب که ناتمام مانده است مورد بررسی قرار گرفت که ساز و کار تکمیل این پروژه ها تعریف شد.

وی افزود: وضعیت دفع فاضلاب محلات حاشیه شهر که به شهر الحاق شدند در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با همکاری استان و شرکت آب و فاضلاب کشور این مشکل برطرف شود.

نماینده مردم در خانه ملت گفت: بحث تعاونی‌های مسکن فرهنگیان و شهرداری در طول ۶سال گذشته بارها مورد بررسی قرار گرفته شده که تصمیم های جلسات گذشته باعث رفع مشکلات این تعاونی‌ها نشده بود و در این جلسه مقرر شد که این مشکلات برطرف شوند.

وی گفت: اصلاح و بهسازی جاده های اصلی و فرعی شهرستان از دیگر مشکلات سرپل‌ذهاب بود که در این جلسه مطرح شد و تصمیمات خوبی در این خصوص اتخاذ گردید.

او همچنین از دیگر موضوعات مطرح شده بحث های مربوط به مرز و بازارچه مرزی را بیان کرد که مورد ارزیابی قرار گرفت و استاندار در این خصوص دستورات لازم را صادر کرد.

بازدید میدانی استاندار کرمانشاه از آخرین وضعیت پروژه‌های حوزه عمرانی و آب و فاضلاب شهرستان سرپل ذهاب و بررسی مشکلات این پروژه‌ها امروز صورت گرفت.

در این بازدید، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه، نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مدیران کل آبفا و راه و شهرسازی، فرماندار سرپل ذهاب و جمعی از مدیران و مسوولان استانی و شهرستانی استاندار کرمانشاه را همراهی کردند.

شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار تن جمعیت و ۴۸ کیلومتر مرز با عراق، هشت دهستان و ۲۲۶ روستا دارد که تعدادی از روستاها در حریم مرز واقع هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی