نگاه متفاوت به چالش آب از دریچه گیاهخواری


نگاه متفاوت به چالش آب از دریچه گیاهخواری

سمنان- ایرنا- پرورش دام اعم از گاو، گوسفند و نیز پرندگان چون مرغ، مصرف آب زیادی در پی دارد و افراد ملتزم به گیاه خواری و بسیاری کارشناسان امر معتقدند مصرف بی‌رویه آب برای تولید غذایی غیرطبیعی، غیرضروری و مضر آن هم در بحران کم آبی، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

به گزارش ایرنا، سرسبز، شاداب و متعادل در حال چرخش بر مداری بود که حیاتش را رقم می‌زد. هرآنچه برای زندگی نیاز بود، از همان ابتدا در کوله بار خود گذاشته بود و بی منت آنقدر سخاوت داشت که هیچ جنبنده‌ای را گرسنه نگذارد.

مدت‌ زیادی به همین منوال گذشت. مشقت‌های زیادی را از سر گذراند. یخبندان، خشکسالی و برخورد شهاب سنگ نتوانست از پا بیندازدش تا اینکه موجودی به نام انسان بر روی آن ظاهر شد.

در ابتدا انسان نیز به اندازه سایر موجودات از سخاوت زمین، برخوردار می‌شد اما رفته رفته به دلیل هوشمندی و توانمندی بالاتری که داشت و انحصارطلبی و تمامیت خواهی ذاتی‌اش، دست به تصرف در طبیعت زمین برد و هر آنچه بود و نبود را در اختیار خود گرفت.

عمر انقلاب صنعتی در مقابل عمر زمین، به لحظه‌ای می‌ماند اما انسان در همین یک لحظه با افزایش نامتعادل و بی‌رویه جمعیت خود، زمین را از حالت تعادل خارج کرد.

نگاه متفاوت به چالش آب از دریچه گیاهخواری

افزایش جمعیت انسان این اجبار را ایجاد کرد که برای حفظ بقا و رفع نیازهای این جمعیت نامتعادل،آسیب‌های جبران ناپذیری به زمین وارد شود و بسیاری از منابع طبیعی که حال به تسخیر انسان درآمده بود، نابود شود.

در این میان اما موضوعی که اهمیت بیشتری دارد، اصرار انسان به مصرف خوراک‌هایی است که از دید بسیاری کارشناسان پزشکی و تغذیه نه تنها هیچ ضرورتی ندارد، بلکه مصرف آن گام موثری در راستای آسیب رساندن به بدن خود و محیط زیست محسوب می‌شود.

گیاه خواران و جمعی از کارشناسان بهداشت تغذیه با قطعیت می گویند انسان به صورت ذاتی گیاهخوار است و خوراک حیوانی با طبیعت او سازگاری ندارد. اما موضوع این گزارش، نابرابری دو کفه «پرورش بی‌رویه دام» و «منابع آبی موجود» در ترازوی چرخه طبیعت است.

زمین، به ویژه درمناطق خشکی مانند ایران و یکی از خشک‌ترین مناطق آن مانند «استان سمنان» آب کافی برای پرورش این حجم زیاد از دام را ندارد. با این حال سرانه مصرف انواع گوشت به نظر بالا می‌آید.

پرورش دام به منظور تولید گوشت و لبنیات آب بسیار زیادی مصرف می‌کند و در واقع بیشتر آب مصرفی دراین زمینه است؛ در شرایطی که بحران آب گلوی خشک زمین را می‌فشارد، آیا مصرف افراطی خوراک مضر و غیر ضروری حیوانی، منطقی به نظر می‌رسد؟

ایرنا استان سمنان با وجود حلالیت مصرف گوشت قرمز، پرندگانی مانند مرغ و بوقلمون و نیز ماهی در جامعه اسلامی ایران بر آن شده است تا با نگاهی متفاوت و تقریبا نو در گزارشی به مضرات توسعه پرورش دام و پرندگان برای افزایش مصرف آب در کشور با وجود بحران کم آبی در سال های اخیر بپردازد.

پرورش زیاد دام در استان کم آب سمنان

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ۲۵ هزار راس گاو اصیل، ۵۶ هزار راس گاو آمیخته و سه هزار راس گاو بومی در استان سمنان وجود دارد.

اسفندیار مونسان بیان کرد: هم چنین یک میلیون و ۳۱۷ هزار راس گوسفند و ۳۵۲ هزار راس بز و یک هزار نفر شتر در این استان وجود دارد.

وی افزود: ۲۳۵ واحد پرورش مرغ گوشتی در استان سمنان فعالیت دارد که میزان جوجه‌ریزی آن‌ها برابر ۲ میلیون و ۵۰۰ الی سه میلیون جوجه در ماه و به عبارتی ۲۵ الی ۳۰ میلیون جوجه در سال است.

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام استان سمنان گفت: در یک شبانه روز، هر گاو گوشتی ۴۰ لیتر و هر گاو شیرده ۸۰ لیتر آب مصرف می‌کند.

مونسان بیان کرد: میزان مصرف آب هر گوسفند دریک شبانه روز معادل ۱۰ لیتر است و هر مرغ نیز در یک شبانه روز ۰.۶ لیتر آب مصرف می‌کند.

نگاه متفاوت به چالش آب از دریچه گیاهخواری

برای تولید یک لیتر شیر، ۸۰۰ لیتر آب نیاز است

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام استان سمنان گفت: برای تولید یک لیتر شیر، ۸۰۰ لیتر آب به مصرف می‌رسد.

مونسان افزود: تولید هر یک کیلوگرم گوشت گاو، ۱۵ هزار لیتر آب مصرف می‌کند.

وی ابراز داشت: برای تولید هر کیلوگرم گوشت گوسفند در مراتع ۶ هزار لیتر و در دامداری‌ها ۱۳هزار لیتر آب مصرف می‌شود.

مونسان بیان کرد: طی سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹، سرانه مصرف گوشت مرغ در استان سمنان، ۲۹ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال برآورد شد.

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام استان سمنان گفت: بر اساس برآوردهای سه سال اخیر، هر نفر در استان سمنان سالانه ۱۲ کیلوگرم گوشت قرمز (گوشت گاو و گوسفند) مصرف می‌کند و مصرف سالانه ماهی هر نفر در استان، برابر ۱۰ کیلوگرم است.

با یک حساب ساده، میزان آب مصرفی تنها برای تامین گوشت قرمز مردم استان سمنان در یک سال برابر با ۱۰۶ میلیارد و ۴۴ میلیون و ۶۲۴ هزار لیتر برآورد می‌شود.

۳۹ درصد از تولیدات کشاورزی استان سمنان علوفه و خوراک دام است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: میزان تولیدات زراعی استان سمنان در سال ۹۹، برابر ۸۹۵ هزار و ۶۳۹ تن بود.

لطف‌الله رضایی ابراز داشت: ۳۹ درصد تولیدات زراعی استان در سال ۹۹، برابر با ۴۱۴ هزار و ۹۵۴ تن علوفه و خوراک دام بود.

وی افزود: ۳۵۰ هزار و ۶۵۴ تن علوفه تولید شده در سال گذشته، شامل ذرت علوفه‌ای، یونجه، ارزن علوفه‌ای، سرگن، چغندر علوفه‌ای، شبدر، اسپرس و شلغم علوفه‌ای بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: همچنین سال گذشته ۶۴ هزار و ۳۰۰ تن جو علوفه‌ای تولید شد.

۳۹ درصد از محصولات کشاورزی استان کم آب سمنان صرف پرورش دام می‌شود در حالی که زمین، آب و خاک زیر کشت برای تولید این میزان از علوفه‌ می‌‍‌تواند صرف کشت خوراک انسان‌ها شود.

نگاه متفاوت به چالش آب از دریچه گیاهخواری

عادت و باورغلط در تهیه خوراک، مصرف آب را افزایش داده است

عضو هیات علمی بخش غلات موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: خداوند در آیه ۶۱ سوره هود می‌فرماید "او شما را از زمین آفرید و از شما آبادانی زمین را طلب کرد"

رضا حق‌پرست گفت: بر اساس این آیه، محافظت از محیط زیست از وظایف مؤمنان است و هر انسانی که در اندازه وسع خود برای نجات زمین و محیط زیست تلاش کند، نزد خداوند مقام بالایی دارد.

وی افزود: انسان امروز طبق عادت و باورهای غلط خود غذاهایی می‌خورد که با مواد اولیه تهیه آن ها از حیواناتی است که مصرف بالای آب توسط آن ها محیط زیست را تخریب می‌کند.

عضو هیات علمی بخش غلات موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: هشت میلیارد نفر ساکن کره زمین هستند که سیر کردن این افراد با روش‌های غیرمنطقی و غلط آن هم در شرایط کنونی که بحران آب دامنگیر جهان، به ویژه مناطق خشکی مانند کشور ما شده است، چندان منطقی و صحیح به نظر نمی‌رسد.

گوشت، غذایی سمی و غیرضروری با مصرف بالای آب است

مدیر اجرایی طرح امنیت غذایی با اشاره به ضروری نبودن مصرف گوشت برای بدن انسان ابراز داشت: پروتئین موجود در حبوبات بیشتر و مفیدتر از پروتئین‌های حیوانی است و حبوباتی مانند نخود، ۲۵ درصد پروتئین دارد اما گوشت گاو حاوی ۱۸ درصد پروتئین است.

حق پرست بیان کرد: حبوبات با وجود اینکه پروتئین مفید زیادی دارند، به صورت دیم و با مصرف آب کم پرورش می‌یابند اما تولید گوشت مصرف آب بسیار بالایی دارد.

وی افزود: بر اساس آمار، برای تولید هرکیلوگرم گوشت گاو ۱۵ هزار لیتر و برای تولید هرکیلوگرم نخود بین یک هزار تا سه هزار لیتر آب نیاز است.

عضو هیات علمی بخش غلات معاونت موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: برای تولید یک کیلوگرم پروتئین حیوانی، ۶ کیلوگرم پروتئین گیاهی مصرف می‌شود در حالی که می‌شود این ۶ کیلوگرم پروتئین گیاهی را مستقیما انسان‌ها مصرف کنند.

حق‌پرست اظهار کرد: علاوه بر اینکه خوردن گوشت حیوانات، باعث ورود چربی اشباع وارد بدن می‌شود در حالی که الیاف گیاهی موجود در حبوبات هورمون‌های سرطان‌زا و قند اضافه بدن را دفع می‌کند.

وی افزود: بسیاری از مدافعان گوشت‌خواری از کشت هندوانه انتقاد می‌کنند که مصرف آب بالایی دارد اما بر اساس آمار، پرورش هر یک کیلوگرم هندوانه ۳۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند که در مقایسه با مصرف آب یک کیلوگرم گوشت که ۱۵ هزار لیتر است رقم ناچیزی به حساب می‌آید.

عضو هیات علمی بخش غلات موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: اگر به همین منوال پیش برود، نسل حیات روی زمین توسط انسانی که ندانسته مقدار زیادی گاز گلخانه‌ای به خاطر تغذیه غلط خود تولید می‌کند روبه انقراض است و مرگ زمین پیش از اینکه به طور طبیعی فرا برسد، توسط مردم ناآگاه تسریع می‌شود.

نگاه متفاوت به چالش آب از دریچه گیاهخواری

پرورش دام در شرایط بحران آب منطقی نیست

مدیرعامل موسسه نوین آیین سلامت استان سمنان نیز در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: در شرایط بحرانی امروز که فراهم کردن آب برای مصرف روزانه مردم با چالش مواجه شده است، مصرف زیاد از حد آب برای پرورش دام و تولید فرآورده‌های حیوانی منطقی به نظر نمی‌رسد.

سید اسماعیل میرعمادی گفت: وقتی می‌گوییم هر فرد اگر روزی یک لیوان آب کمتر مصرف کند می‌توان منابع آبی موجود را تا چند سال بیشتر نگهداری کرد، پس مصرف گوشت، آن‌ هم به شکل بی‌رویه چه دلیلی دارد؟

وی افزود: گوشت و لبنیاتی که اکنون به دست مردم می‌رسد، سرشار از سم است زیرا مرغ یا گوسفند به صورت غیرطبیعی و با خوراک ناسالم و هورمون‌ها رشد کرده‌ است اگر مردم این را می‌دانستند، با مصرف چنین خوراکی، نابودی منابع آبی را تشدید نمی‌کردند.

مدیرعامل موسسه نوین آیین سلامت استان سمنان گفت: پرورش گیاهان، به ویژه در آبیاری‌های نوین آب زیادی مصرف نمی‌کند؛ می‌توان محصولات تولیدی را به جای پرورش دام صرف سیر کردن تعداد زیادی از انسان‌ها کرد تا بدین ترتیب با مصرف آب بسیار کمتر تعداد بیشتری از انسان‌ها سیر شوند.

زمین تنها خانه ما و نابودی آن به معنای نابودی ما است. در بحران آب، وقتی گوشت حیوانات غذایی طبیعی و مفید برای ما نیست، می‌شود با پرهیز از مصرف بی‌رویه و غیرضروری آب برای پرورش دام، منابع آبی را برای آیندگان حفظ و تداوم حیات بر زمین را تضمین کنیم. گیاهخواری از ابعاد مختلف فواید زیادی دارد اما با استناد به همین که این سبک زندگی به ماندگاری مایه حیات بر زمین کمک می‌کند، شاید واقعا زمان آن فرارسیده باشد که به خوراک اصلی خود بازگردیم.

قوت اصلــی بشـر نـور خــــــداسـت قوت حیوانی مر او را نا سزاست
معده را خو کن بدان ریحان و گل تا بیـابی حکمـــت و قـــوت رســـل
چون خـــوری یکبـار از ماکـــول نـور خــاک ریزی بر ســر نان و تنـــــور

گزارش از: آتنا نائینی‌نژاد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو