کرونا و افزایش هزینه‌ها مهمترین مشکلات پژوهش در دانشگاه است


کرونا و افزایش هزینه‌ها مهمترین مشکلات پژوهش در دانشگاه است

اصفهان - ایرنا - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: شیوع ویروس کرونا، افزایش هزینه‌ها و مسائل ارزی از مهمترین مشکلاتی است که بر سر راه پژوهش در دانشگاه‌ها قرار دارد.

بهروز ارباب شیرانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اصفهان افزود: شیوع ویروس کرونا در حدود ۲ سال گذشته و محدودیت‌های پس از آن باعث شد تا حضور دانشجویان و فعالیت‌های گروهی در دانشگاه‌ها محدود شود و همین امر بخش پژوهش را تحت تاثیر قرار داد.

وی با بیان اینکه بخشی از پژوهش‌ها در دانشگاه صنعتی اصفهان به صورت نظری انجام می‌شد که بیشتر آنها مربوط به برخی از شاخه‌های علوم پایه است، اظهار داشت: اما عمده کارهای پژوهشی در این دانشگاه به صورت تجربی و از طریق امور آزمایشگاهی، کارگاهی و میدانی انجام می‌شود که دوران کرونا، مشکلات ارزی و بالارفتن قیمت‌ها برای آنها مشکلاتی ایجاد کرد.

ارباب شیرانی با اشاره به اینکه این مشکلات بیشتر برای استادان و دانشجویانی که برای کار پژوهش با مواد و تجهیزات مختلف سر و کار دارند، پیش آمد، خاطرنشان کرد: با وجودی‌که منابع دانشگاه صنعتی اصفهان محدود بود اما امسال تلاش کردیم این مشکلات را با افزایش میزان پژوهانه اساتید (اعتبار پژوهشی) برطرف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تعدیل قیمت‌ها کمک بسیاری به رفع مشکلات بخش پژوهش می‌کند، تصریح کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در قالب بودجه‌های سنواتی برای ارتقای فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها کمک می‌کند و علاوه بر آن در ۲ سال گذشته بر اساس ردیف‌های ابلاغی، کمک و تسهیلات خوبی در اختیار دانشگاه صنعتی اصفهان برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی قرار گرفت.

ارباب شیرانی همچنین با اشاره به مهمترین دستاوردهای پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان در سال‌های اخیر، گفت: این دانشگاه طبق رتبه‌بندی های بین المللی در بازه های زمانی پنج ساله از ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میلادی از نظر کیفیت مقاله های بین المللی ( ISI)، رتبه نخست را در بین دانشگاه‌های برتر کشور کسب کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان به جایگاه تاثیرگذاری مقاله‌های پژوهشی این مرکز در رفع معضلات جامعه اشاره و اضافه کرد: میزان قراردادهای پژوهشی این دانشگاه در ارتباط با صنعت در ۲ سال گذشته پنج برابر شد و به ۱۲۵ میلیارد تومان رسید.

وی با بیان اینکه این دانشگاه در زمینه فناوری نیز فعالیت‌های شاخصی داشته است، اظهار داشت: این دانشگاه در دوران کرونا با کمک تعدادی از اعضای هیات علمی خود که با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و شرکت‌های دانش بنیان همکاری دارند در زمینه تولید ماسک، دستگاه‌های ضد عفونی، کیت تشخیص سریع کرونا و لباس‌های محافظتی ورود پیدا کرد و دستاوردهای بسیاری داشت و این شرکت‌ها با حمایت دانشگاه هنوز در حال تولید این اقلام هستند.

ارباب شیرانی خاطرنشان کرد: حدود یکهزار و ۴۰۰ مقاله بین المللی از دانشگاه صنعتی اصفهان در سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر شد.

به گزارش ایرنا، دانشگاه صنعتی اصفهان حدود ۱۰ هزار دانشجو و ۵۰۰ عضو هیات علمی دارد و به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر کشور مطرح است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)