انتقال خون زنجان یک‌هزارو 50 فرآورده خونی را به زاهدان ارسال کرد


انتقال خون زنجان یک‌هزارو 50 فرآورده خونی را به زاهدان ارسال کرد

زنجان - ایرنا - مدیرکل انتقال خون استان زنجان گفت: از ابتدای امسال فرآورده های خونی مختلفی از این پایگاه به استانهای دیگر کشور ارسال شده است که نمود این مساله و با شیوع پیک پنجم کرونا و گرمای طاقت فرسا ارسال یک‌هزارو 50 فرآورده خونی به زاهدان بوده است.

دکتر سیامک اسدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه هدف انتقال خون اعلام صرف آمار نیست، افزود: وقتی فرآورده خونی تهیه می شود از جذب اهدا کننده تا تولید و فرایند نگهداری فرآورده ها مستلزم هزینه های زیادی است و این فرآورده ها باید در دمای خاصی نگهداری شود.

وی با بیان اینکه قطعی برق نیز سیستم های نگهداری را با چالش جدی مواجه می کند، اظهار داشت: خوشبختانه با تلاش های انجام گرفته مشکل خاصی در این زمینه ایجاد نشده است.

این مسوول با بیان اینکه ارسال واحدهای خونی از زنجان تا زاهدان مستلزم حفظ زنجیره سرمایشی است، ادامه داد: انجام این موارد هزینه بر است که امیدواریم مسوولان استانی به این موضوع توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه هیچ دستگاهی همانند اداره کل انتقال خون استان در شرایط قرمز کرونایی کمک حال استانی همانند سیستان و بلوچستان نبوده است، اظهار داشت: انتقال خون مجموعه کوچکی محسوب می شود و این موضوع بیانگر آن است که اقدامات و کارها بصورت دقیق انجام می شود.

اسدی افزود: در زمان حاضر این استان کمبودی در فراورده های خونی ندارد و تلاش بر این است که ارسال واحدهای خونی به استانهای دیگر با حفظ سرمایش و با کیفیت لازم انجام گیرد.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان از مسوولان استانی خواست به اداره کل انتقال خون توجه ویژه ای داشته و از طرفی خیرین سلامت نیز پای کار باشند که کمک به استانی محروم دشواری های خاص خود را دارد.

وی با اشاره به همراهی سخاوتمندانه مردم این استان در اهدای خون افزود: بیش از ۱۷ ماه از شیوع کرونا در کشورمان می گذرد و در این میان اهدا کنندگان، فرآورده های خونی مورد نیاز مراکز درمانی را تامین می کنند.

اسدی با بیان اینکه در اوایل شیوع بیماری، اهدای خون بسیار سخت و دشوار بود، اظهار داشت: با همت جوانان، به رغم مشکلات متعدد و شرایط کرونایی برای اهدای خون به پایگاه های انتقال زنجان و ابهر مراجعه کردند و علاوه بر آن جامعه اهدا کنندگان همکاری بسیار خوبی داشته و نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی پایبند بودند.

وی یادآوری کرد: این موضوع نشان می‌دهند که بخش نوعدوست جامعه به لحاظ اهدای خون طبقه ممتاز جامعه محسوب می شوند و این موجب افتخار است بطوری که سال گذشته نسبت به تامین تمامی فرآورده های خونی مورد نیاز اقدام شد.

اسدی با بیان اینکه در شرایط کرونایی استانداردهای اهدای خون تغییری نداشته است، اظهار داشت: علاوه بر این مهم انتقال خون استان نقش مهمی در شبکه خون رسانی کشور داشت که امسال نیز فعالیت های انتقال خون با سال گذشته تفاوت هایی داشت.

اسدی با اشاره به اینکه با وجو شرایط کرونایی و همزیستی مردم با این ویروس، شمار اهدای کنندگان روند افزایشی داشت، خاطرنشان کرد: این موضوع بیانگر آن است که کرونا نتوانسته مانع فعالیت های بشر دوستانه شود و در واقع مردم نوعدوست در فعالیت های اجتماعی هم مشارکت موثری دارند.

گفتنی است، سالانه بیش از ۶۰ هزار واحد فرآورده خونی در این استان تولید و در مراکز بیمارستانی استفاده می‌شود که بیش از ۶۲ درصد اهدا کنندگان خون مستمر هستند و ۹۴ درصد اهدا کنندگان خون را مردان و بقیه را زنان تشکیل می دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!