راهنمای ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام


راهنمای ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به جهت تسریع روند کاری مشتریان و ساده‌سازی عملیات شرکت در بورس سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا به اختصار «سجام» را راه اندازی کرده است.

راهنمای ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به جهت تسریع روند کاری مشتریان و ساده‌سازی عملیات شرکت در بورس سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا به اختصار «سجام» را راه اندازی کرده است. طبق مصوبه­ای که توسط سازمان بورس اوراق بهادار اعلام شد، تمام سرمایه­گذاران فعلی که از شهریور 1397 کد بورسی خود را دریافت کرده­اند، موظف‌اند در این سامانه ثبت نام کنند.

سامانه سجام برای سرمایه­گذاران فواید بسیاری دارد. از جمله این­که آن­ها تا پیش از راه اندازی این سامانه لازم بود تا به صورت حضوری برای ثبت نام در کارگزاری­ها و صندوق­های سرمایه­گذاری اقدام کنند. اما حالا با راه اندازی سامانه سجام این فرایند به صورت اینترنتی امکان پذیر است. همچنین شما با ثبت نام و احراز هویت سامانه سجام می­توانید به سادگی اطلاعات خود را نزد یک کارگزار تغییر دهید.

در ادامه مطلب به شما طریقه ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام را آموزش می­دهیم.

طریقه ثبت نام در سامانه سجام

همان­طور که ذکر کردیم دلیل اصلی ایجاد سامانه سجام از طرف شرکت سپرده­گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه، تسریع روند و ساده‌سازی عملیات و فرایند شرکت در بورس برای مشتریان است. شما می­توانید با انجام چندین مرحله­ ساده روند ثبت نام خود را تکمیل کنید:

برای ثبت نام، ابتدا به اپلیکیشن آپ یا 724 مراجعه کنید.

بعد از ورود در بین گزینه­ها، «ثبت نام در سامانه سجام» را انتخاب نمایید.

در ادامه برای شما راهنمایی­ها و مواردی که لازم است مطالعه کنید نمایش داده خواهد شد. موارد مربوطه را دقیقاً مطالعه کرده و به مرحله بعدی بروید.

در این مرحله از شما خواسته می­شود تا شماره همراهی که در مالکیت شماست را وارد نمایید. کد تأیید برای شما ارسال خواهد شد و پس از واردکردن کد تأیید، شماره شما ثبت می­شود.

در پنجره­ی بعدی اطلاعات هویتی شما - کد ملی، نوع شخصیت و... پرسیده خواهد شد. موارد خواسته شده را در سامانه سجام به دقت وارد کنید.

در مرحله بعدی سمت خود را انتخاب کنید.

در ادامه هزینه­ ثبت نام برای شما نمایش داده می­شود و شما باید برای ادامه مراحل ثبت نام این هزینه را از طریق درگاه اینترنتی پرداخت کنید.

پس از پرداخت هزینه باید فرم­های ثبت نام را کامل کنید. این مرحله شامل وارد کردن اطلاعات هویتی، اطلاعات ارتباطی، کدهای بورسی، اطلاعات شغلی، اطلاعات مالی و حساب­های بانکی می‌باشد.

در این مرحله مواردی که وارد کرده­اید استعلام خواهد شد. در صورت موفقیت‌آمیز بودن مراحل استعلام برای شما پیامکی با کد رهگیری ارسال خواهد شد.

وقتی که این مراحل طی شد، برای تکمیل مراحل ثبت نام لازم است که احراز هویت را در سامانه سجام انجام دهید. احراز هویت می­تواند به صورت حضوری و یا غیر حضوری صورت گیرد. در ادامه مراحل احراز هویت را برای شما توضیح خواهیم داد.

طریقه احراز هویت در سامانه سجام

یکی از موارد مهمی که در مراحل ثبت نام یک کاربر به صورت غیرحضوری اهمیت دارد، مسئله­ احراز هویت است. احراز هویت نشانگر صدق و اصالت اطلاعات وارد شده توسط شما می­باشد و از دزدی، کلاهبرداری و پول­شویی جلوگیری می­کند. برای احراز هویت سامانه سجام لازم است که یا به‌صورت حضوری و یا غیرحضوری اقدام نمایید.

احراز هویت حضوری در سامانه سجام

اگر قصد دارید که به صورت حضوری مراحل احراز هویت را دنبال نمایید، لازم است که با بردن مدارک به مراکز و دفاتر پیشخوان خدمات دولت اقدام نمایید. شما می­توانید لیست مدارک لازم برای احراز هویت را در خود سامانه سجام مشاهده کنید. این مدارک شامل:

اصل و کپی کارت ملی

اصل و کپی شناسنامه

کپی آخرین مدرک تحصیلی متقاضی

کد پیگیری ده رقمی ارسال شده توسط سامانه سجام

لازم به ذکر است که متقاضی پس از ثبت نام در سامانه باید در یک کارگزاری معتبر نیز ثبت نام نماید. شرکت­های کارگزاری فراوانی نیز به منظور این عمل برای افراد متقاضی وجود دارند که می­توانید در روند ثبت نام از آن­ها استفاده نمایید.

احراز هویت غیر حضوری به منظور دریافت کد بورسی در سامانه سجام

ممکن است به‌خاطر مشغله­ها و ساعت­های فشرده کاری، توانایی حضور در دفاتر پیشخوان دولت و ایستادن در صف­های طولانی را نداشته باشید. خبر خوش برای شما این است که می­توانید فرایند احراز هویت در سامانه سجام را به‌صورت آنلاین با یوآیدی پیگیری کنید. به‌منظور احراز هویت غیرحضوری در سامانه سجام لازم است مراحل زیر را انجام دهید:

ابتدا وارد اپلیکیشن آپ یا 724 شده و به بخش احراز هویت سجام بروید.

در ادامه فرایند احراز هویت افراد از طریق مراجع مربوطه پیگیری شده و شخص با واردکردن کد پیگیری سجام و گرفتن یک ویدیوی سلفی که با کارت ملی تطابق داشته باشد؛ اصالت هویت خود را احراز می­نماید.

پس از اتمام این مراحل، اصالت هویت مدارک و ویدئوی گرفته شده پیگیری شده و اگر مشکلی وجود نداشته باشد احراز هویت با موفقیت به اتمام می­رسد.

فرایند احراز هویت سجام در اپلیکیشن آپ با همکاری یوآیدی انجام می پذیرد. یوآیدی، به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور، فرایند احراز هویت سامانه سجام و احراز هویت سامانه ثنا را با ضریب خطای کمتر از ۰.۰۱ درصد انجام می دهد. همچنین محصولی به منظور رفع مشکل احراز هویت کاربران صرافی رمزارز، ارائه داده است. بانک ها به منظور احراز هویت کاربران خود و نیز تایید هویت آنها می توانند از سرویس یوآیدی استفاده نمایند.

نکته پایانی

شما می­توانید با مراجعه به سامانه سجام از آموزش­هایی که توسط خود این سامانه ارائه شده نیز بهره ببرید. در نظر داشته باشید که این فرایند ساده سبب تسریع روند ثبت‌نام مشتریان و بهبود خدمات الکترونیکی به آنان است. اطلاعات خود را به‌دقت وارد کنید و روند ثبت‌نام موفقیت آمیزی داشته باشید!

 

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس