افت تولید و آلودگی سیب‌زمینی نگران‌کننده است


افت تولید و آلودگی سیب‌زمینی نگران‌کننده است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: افت تولید و آلودگی سیب‌زمینی در شرایط کنونی نگران‌کننده بوده و دغدغه‌ها را افزایش داده است.

حسین پیرمؤذن در نود و یکمین جلسه شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل اظهار کرد: ما نه تنها با افت 40 درصدی تولید سیب‌زمینی در دشت اردبیل روبه‌رو هستیم بلکه بالاتر از آن به دلیل عدم تأمین منابع آب مورد نیاز سیب‌زمینی‌های تولید شده در اردبیل با آلودگی و آفات جدی روبه‌رو شده است.

وی تصریح کرد: اکثر سیب‌زمینی‌های در حال رشد به دلیل کمبود منابع آب با خال‌زدگی روبه‌رو شدند به طوری که ما از مجموعه آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی خواسته‌ایم تا با هماهنگی بیشتر یک بار فرصت آبیاری را در مزارع سیب‌زمینی در دشت اردبیل فراهم کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل نگرانی کشاورزان را از تشدید خشکسالی‌ها و وضعیت نامناسب تولید سیب‌زمینی یادآور شد و گفت: اگر در این زمینه چاره‌اندیشی نشود قطعا چالش‌های بیشتری کشاورزان منطقه را با خطر و آسیبی جدی روبه‌رو می‌کند.

پیرمؤدن به هدررفت منابع آب در مسیر لوله‌کشی و انتقال آب به سیستم‌های مدرن آبیاری اشاره کرد و افزود: متأسفانه پیمانکاران نتوانستند به شکل صحیح و درست انتقال آب را از پایاب سد یامچی به مزارع انجام دهند که به دلیل نقص کار در لوله‌گذاری، هدررفت منابع آب بسیار بالاست.

وی با اظهار تأسف از تأخیر و تعلل به وجود آمده در توسعه آبیاری قطره‌ای و کم فشار خاطر نشان کرد: از ابتدای امسال به دلیل پرداخت نشدن منابع مورد نیاز پرداخت تسهیلات دولتی تا 85 درصد برای آبیاری مدرن متوقف شده که این موضوع مشکلات و چالش‌ها را چندین برابر کرده است.

پیرمؤذن در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: 75 درصد مصرف آب در سطح استان در بخش کشاورزی است و ما جلسه‌ شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی را با محوریت خشکسالی در پهنه استان و برنامه‌های عملیاتی مقابله با اثرات آن قرار دادیم که در این جلسه در کنار بیان دیدگاه‌های بخش خصوصی و فعالان حوزه کشت و زرع، سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای گزارشی را ارائه کردند.

تناقض‌گویی در مدیریت منابع آب

در این جلسه رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اردبیل نیز به تعدد سدسازی‌ها در سال‌های اخیر به ویژه یامچی، سبلان، عمارت، ملا احمد و... در سطح استان اشاره کرد و ادامه داد: در کنار احداث این سدها ما تأخیر و تعلل را در بهره‌برداری از پایاب این سدها شاهد بودیم به طوری که هم اکنون کشاورزان در آبیاری مدرن معطل تکمیل این پروژه‌ها هستند و به شکل انهار سنتی آبیاری‌ها در این وضعیت کم آبی ادامه پیدا می‌کند.

عیسی شاهی زارع بیان کرد: باید 15 تا 20 سال پیش در مورد خشکسالی و عوارض ناگوار آن پیش‌بینی‌ها و تدارک برنامه‌ها انجام می‌شد که متأسفانه این کار انجام نشده و ما هم اکنون با شدت بحران بی‌ آبی و تشدید خشکسالی‌ها روبه‌رو هستیم.

وی اظهار کرد: در حالی که میلیاردها تومان در احداث شبکه‌های پایاب سدها سرمایه‌گذاری می‌شود اما به رغم این هزینه‌های گزاف ما در بخش بهره‌برداری چندان موفق عمل نکردیم و حتی برای یک بار به شکل آزمایشی آبگیری برخی سدها و استفاده از این منابع انجام نشده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اردبیل راندمان پایین تولید محصولات کشاورزی را به عنوان یک عامل تولید فقر یادآور شد و تصریح کرد: در حالی که در برخی از استان‌ها توسعه آبیاری مدرن با ضریب نفوذ بالای 95 درصد انجام می‌شود اما این شرایط در استان اردبیل با آمار پایینی روبه‌رو شده به گونه‌ای که در سال‌های اخیر توجهی جدی به این بخش انجام شده و ما از قافله توسعه آبیاری مدرن عقب مانده‌ایم.

شاهی زارع ضرورت شکل‌گیری کمیته مخاطرات کشاورزی را در سطح استان یادآور شد و گفت: باید این کمیته به صورت هفتگی گزارش خود را از روند توسعه آبیاری تحت فشار ارائه کند و در کنار آن دولت نیز پرداخت تسهیلات بلاعوض 22 میلیون تومان به ازای هر هکتار را که کفاف هزینه‌ها را نمی‌کند به 35 میلیون تومان افزایش داده و پرداختی‌ها را به موقع انجام دهد.

وی افزود: در کنار این امر باید خسارت مالی کشاورزان از بابت خشکسالی و پایین آمدن نرخ تولید به دلیل کم آبی پرداخت شود که در دشت اردبیل کشاورزان عمدتا با مشکلاتی جدی و دغدغه‌های اساسی روبه‌رو هستند.

شاهی زارع در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در بحث مدیریت آب به دور از تناقض‌گویی باید پایاب سدها و کانال‌ها به درستی اجرایی و از زهکشی اراضی جلوگیری شود.

وی تعدد قوانین و مقررات را در کنار محدودیت اعتبارات حوزه ترویج و آموزش و بی‌توجهی به الگوی کشت یادآور شد و اضافه کرد: ما سال به سال به رغم افزایش کشاورزی مدرن در دنیا با ارائه الگوهای کشت نادرست روبه‌رو هستیم به طوری که در این استان کشت بادام زمینی، برنج و برخی محصولات عجیب و غریب از سوی جهاد کشاورزی ترویج می‌شود.

شاهی زارع بیان کرد: برای تعادل‌بخشی به بازار ضروری است مدیریت تولید تا توزیع محصولات کشاورزی در اختیار جهاد کشاورزی باشد تا از مرحله خرید بذر و توزیع آن تا مرحله عرضه محصولات به بازار مدیریت صحیح و درست به انجام برسد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اردبیل با انتقاد شدید از اوضاع نابسامان مدیریت تولید و عرضه محصولات به بازار ادامه داد: حکایت تولید محصولات کشاورزی و عرضه آن حکایت عجیبی است به طوری که یک روز جلوی واردات گرفته شده و روز دیگر واردات بی‌رویه پدر تولیدکنندگان را در می‌آورد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا