75 درصد گونه‌های گیاهان دارویی ایران در اصفهان کشت می‌شود


75 درصد گونه‌های گیاهان دارویی ایران در اصفهان کشت می‌شود

اصفهان- ایرنا - کارشناس گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: بیش از 60 گونه از 80 گونه گیاهان دارویی در کشور معادل 75 درصد در استان اصفهان کشت می‌شود.

آیت پارساییان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان اصفهان سه هزار و ۲۰۰ هکتار است که با تولید ۴۸ هزار تن جایگاه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.

کارشناس ارشد گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان افزود: سطح زیر کشت گل محمدی استان سه هزار و ۶۵۰ هکتار است که با تولید ۱۱ هزار تن رتبه سوم کشور و سطح زیر کشت زعفران در استان، هزار و ۶۱۴ هکتار است که با ۹ تن تولید رتبه چهارم کشور را دارد.

پارساییان اضافه کرد: سطح زیرکشت گیاهان دارویی زعفران و گل محمدی در استان اصفهان هشت هزار و ۲۹۰ هکتار در سال ۹۸ بوده که در سال ۹۹ به ۹ هزار و ۵۶ هکتار رسیده است.

به گفته وی میزان تولید گیاهان دارویی در سال ۹۸ معادل ۶ هزار تن بوده و در سال ۹۹به ۶۵ هزار تن رسیده است.

وی همچنین گل محمدی، زعفران، موسیر، زیره سبز، سیاه دانه، بابونه شیرازی، باریجه ، آنغوزه را از گیاهان دارویی شاخص در استان اصفهان برشمرد و افزود: بیش از ۱۲ هکتار گیاه آلوئه ورا نیز به‌صورت گلخانه ای در اصفهان کشت می‌شود.

کارشناس گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: در سال ۹۹،حدود ۴۲ هزار تن انواع گیاهان دارویی، اسانس گلاب و عرقیات گیاهی به ارزش بیش از ۱۳ میلیون دلار صادر شده است.

وی گفت: به‌تازگی نیز کارخانه فراوری آلوئه ورا در مبارکه با ظرفیت بیش از ۲۰ هزارتن در سال راه اندازی شده و با تولید کنندگان بصورت قراردادی همکاری می‌کند.

پارساییان با بیان اینکه افزون بر ۱۰ هزار بهره بردار در بخش گیاهان دارویی گل محمدی و زعفران استان مشغول به‌کار هستند، افزود: پیش بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۳۰ هزارتن گیاه دارویی به ارزش ۳۰ میلیون ریال صادر شود.

وی اضافه کرد: شیرین بیان، گلاب و عرقیات، موسیر، زعفران، سیر، صمغ، باریجه و آنغوزه به وزن ۲۴ هزار تن و ارزش ۱۳ میلیون دلار در سال ۹۹ به کشورهای هدف از جمله آلمان، پاکستان، کویت، امارات، افغانستان، چین، سوئد، عراق، قطر،عمان و بحرین صادر شده است.

کارشناس گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: همچنین سالانه به طور معمول برخی اقلام گیاهان دارویی مانند آویشن، کتیرا، موسیر، زعفران، غنچه گل محمدی، اسانس وعرقیات، گلاب،باریجه، پنیرک، زرشک و ترخون به کشورهایی مانند کویت، اسپانیا، چین، هند، آلمان، انگلستان، کانادا و ژاپن صادر می‌شود.

به گفته وی، اکنون بیش از ۱۵۰۰ واحد فعال در استان اصفهان بصورت سنتی و صنعتی در فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی مشغول به کارهستند.

این کارشناس به پرداخت تسهیلات ۴ درصدی سامانه سیتا (صندوق کارآفرینی امید) به فعالان بخش گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۸۵ طرح گیاهان دارویی در استان به ارزش ۴۵۰ میلیارد ریال به دفتر ملی گیاهان دارویی ارسال شده است.

پارساییان به سابقه کشت و پرورش گیاهان دارویی در اصفهان اشاره و بیان کرد: پیشینه کشت سیاه دانه و زیره سبز به بیش از ۱۰۰ سال در شهرستان‌های سمیرم و مبارکه بر می‌گردد که با آغاز به‌کار کارخانه‌هایی در این زمینه در شهرستان‌های اصفهان و کاشان که در زمینه بسته بندی و فرآوری داروهای گیاهی فعالیت دارند؛ کشاورزان به کشت انواع گیاهان دارویی مورد نیاز گرایش پیدا کردند، به طوریکه حدود ۴۰ سال به صورت جدی به رونق کشت و کار در این زمینه پرداخته اند.

وی اضافه کرد: با راه اندازی کارخانه‌های و واحدهای بسته بندی فرآوری و صادرات گیاهان دارویی، عرصه‌های منابع طبیعی یارای تامین منابع گیاهی را نداشت، از این رو کشت و کار گیاهان دارویی به‌سرعت در اراضی زراعی کشور و استان توسعه یافت.

پارساییان ایجاد مزارع الگویی و کلکسیون گیاهان دارویی با بیش از ۲۵۰ گونه گیاهی، ایجاد رشته های گیاهان دارویی در دانشگاه‌ها و مراکز تخصصی فنی و حرفه ای، برگزاری کلاس‌ها، کارگاه‌ها و بازدیدهای علمی در خصوص گیاهان دارویی، اعطای تسهیلات کم بهره و یارانه برای توسعه این حوزه، تشکیل ستاد گیاهان دارویی، راه اندازی مراکز تولید بذر و نشاء نهال گیاهان دارویی، فراهم کردن مقدمات بازار صادرات، توسعه مکانیزاسیون در کشت و برداشت و راه اندازی واحدهای بسته بندی و فرآوری را از جمله اقدامات صورت گرفته برای توسعه کشت گیاهان دارویی در استان اصفهان برشمرد.

به گفته وی، اصفهان، کاشان، آران و بیدگل، مبارکه، تیران و کرون، فریدونشهر، بویین میاندشت، سمیرم، نطنز، نجف آباد و فلاورجان به دلیل برخورداری از اقلیم مناسب و کارخانه‌های سنتی و صنعتی فرآوری گیاهان دارویی ازشهرستان های شاخص و پیشرو در این بخش به‌شمار می‌روند.

کارشناس گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، برگزاری کلاس‌های آموزشی، توسعه صادرات و ارز آوری، پرداخت تسهیلات کم بهره و یارانه کشت، درآمد زایی مناسب، تنوع گونه های گیاهی در استان و میزان متناسب تولید و مصرف را از جمله دلایل اقبال کشاورزان به توسعه کشت گیاهان دارویی در استان عنوان کرد.

وی افزود: گیاهان دارویی علاوه بر مصارف عادی مانند دمنوش، جوشانده، ضماد، بخور و عرقیات در کارخانجات به صورت قرص، کپسول آمپول، شربت و شامپو تولید و به مصرف می‌رسد.

نگاهی به وضعیت استان اصفهان از حیث انواع در بخش گیاهان دارویی نشان می‌دهد این خطه با بیش از ۲۸۵ گونه گیاهی به همراه ۳۰۰ نمونه بذر گیاهان دارویی در بانک بذر توانسته بستر مناسبی را برای کار و فعالیت در این صنعت به‌وجود آورد.

در رویشگاه‌های طبیعی استان اصفهان ۳۰۰ گونه گیاه دارویی، صنعتی، خوراکی، ادویه‌ای که به آنها محصولات فرعی جنگل و مرتع گفته می‌شود شناسایی شده است که در کل ۹.۶ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان گسترده شده‌اند، ۴۵ گونه از این محصولات برای مصارف مختلف اشاره شده بهره برداری می‌شود.

مساحت رویشگاه‌های گیاهان دارویی صنعتی استان اصفهان که به آن محصولات فرعی جنگلی و مرتعی گفته می‌شود بالغ بر ۶.۵ میلیون هکتار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی