100 گرم پفک چقدر کالری دارد؟


پفک یکی از تنقلات پرمصرف است که کالری زیادی دارد. در این مقاله شما را با کالری پفک و عوارض مصرف این خوراکی آشنا خواهیم کرد. این روزها به دلیل تغییر عادات غذایی استفاده از تنقلات افزایش پیدا کرده است. کودکان و بزرگسالان در موقعیت‌های مختلف به خصوص هنگام تفریح و دورهمی از تنقلات مختلفی …

پفک یکی از تنقلات پرمصرف است که کالری زیادی دارد. در این مقاله شما را با کالری پفک و عوارض مصرف این خوراکی آشنا خواهیم کرد.
این روزها به دلیل تغییر عادات غذایی استفاده از تنقلات افزایش پیدا کرده است. کودکان و بزرگسالان در موقعیت‌های مختلف به خصوص هنگام تفریح و دورهمی از تنقلات مختلفی استفاده می‌کنند که پفک یکی از رایج‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم درباره کالری پفک و تاثیری که مصرف این خوراکی روی سلامتی دارد، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

کالری پفک چقدر است؟
♥ در 100 گرم پفک 500 کالری انرژی وجود دارد.

ارزش غذایی پفک
مقدار 100 گرم
کالری 500
چربی 28 گرم
کربوهیدرات 58 گرم
پروتئین 6 گرم

عوارض زیاده‌روی در مصرف پفک
بیشتر غذاهای مصرفی ما فرآوری شده هستند، اما همه غذاهای فرآوری شده لزوما ناسالم و مضر محسوب نمی‌شوند. اگر در هنگام فرآوری مواد غذایی از انواع طعم‌دهنده‌ها و رنگ‌های شیمیایی استفاده شود یا به غذا مقدار زیادی نمک، قند یا چربی افزوده شود، مصرف زیاد آن خوراکی می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. پفک، یکی از رایج‌ترین غذاهای فرآوری شده است که مصرف زیاد آن عوارض زیر را به دنبال دارد:

۱. ابتلا به کمبود مواد مغذی
در غذاهای سالم مثل میوه‌ها و سبزیجات مقدار زیادی ویتامین، املاح و آنتی اکسیدان وجود دارد که می‌توانند نیازهای تغذیه‌ای بدن را تامین کنند. اما در پفک مواد مغذی بسیار کمی یافت می‌شود. اگر مصرف پفک جایگزین میان وعده‌های سالم شود، به تدریج بدن به کمبود مواد مغذی مبتلا می‌شود. کمبود مواد مغذی احتمال بروز مشکلاتی مثل کم خونی و پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.

رعایت تعادل در مصرف پفک در کودکان خردسال که حجم معده آن‌ها بسیار کم است، از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چون پفک حجم معده کودک را پر کرده و اشتهای او را برای مصرف غذاهای سالم کاهش می‌دهد؛ در نتیجه، کودک به تدریج دچار کمبود مواد مغذی شده و رشد و نموی او تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

۲. افزایش وزن
پفک بر خلاف غذاهای سالم مقدار بسیار کمی فیبر دارد. فیبر احساس سیری را افزایش داده، به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و از بروز بیماری‌های مختلف مثل چاقی، بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان جلوگیری می‌کند. جویدن و هضم پفک به دلیل نداشتن فیبر به انرژی کمی نیاز دارد؛ در نتیجه، احتمال اینکه فرد در مدت زمان کوتاه مقدار زیادی پفک مصرف کند، افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، طعم شور و دلپذیر پفک هم احتمال زیاده‌روی در مصرف آن را افزایش می‌دهد. بالا بودن کالری پفک باعث می‌شود که زیاده‌روی در مصرف آن در نهایت منجر به چاقی شود.

۳. افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف
پفک، نوعی فرآورده حجیم شده غلات است که برای تهیه آن از خمیر بلغور ذرت، نمک، رنگ مصنوعی و سایر افزودنی‌ها استفاده می‌شود. این خوراکی حاوی مقدار زیادی نمک است که می‌تواند عوارض زیر را به دنبال داشته باشد:

احتباس آب در بدن: هنگامی که نمک زیادی وارد بدن می‌شود، کلیه‌ها نمی‌تواند سدیم اضافی (نمک) را از بدن دفع کنند؛ در نتیجه، سدیم در بدن انباشته شده و باعث احتباس آب و ایجاد نفخ می‌شود.
آسیب قلب و عروق: احتباس آب در بدن فشار زیادی را روی قلب و عروق وارد کرده و فشارخون را افزایش می‌دهد. پرفشاری خون از دلایل اصلی سکته مغزی و سکته قلبی محسوب می‌شود.
پوکی استخوان: اگر در مصرف نمک و غذاهای شور زیاده‌روی کنید، دفع کلسیم از طریق ادرار افزایش می‌یابد. این موضوع می‌تواند شما را در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دهد.
سرطان معده: شواهد علمی نشان می‌دهد که مصرف زیاد غذاهای شور مثل پفک احتمال ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد.
۴. پوسیدگی دندان‌ها
پفک حاوی کربوهیدرات‌های قابل تخمیر است. هنگامی که پفک مصرف می‌کنید و مقداری از آن به دندان‌های شما می‌چسبد، این کربوهیدرات‌ها توسط باکتری‌های موجود در دهان تخمیر شده و دندان‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند. به همین دلیل، باید حتما بعد از مصرف پفک دندان‌های خود را مسواک بزنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا