تمایز استغفار دفعی با رفعی چیست؟/امیدواری، یکی از اثرات وضعی دعا است/چرا معصومین(ع) استغفار می کردند؟


 تمایز استغفار  دفعی  با  رفعی  چیست؟/امیدواری، یکی از اثرات وضعی دعا است/چرا معصومین(ع) استغفار می کردند؟

حجت الاسلام غیاث گفت: کسی که دعا می کند همواره در زندگی خود امیدوار است چراکه انسان با درخواست از خداوند متعال ناامید نمی شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف از خبرگزاری شبستان؛ خداوند متعال از بندگان خود می‌خواهد که همواره او را بخوانند تا او پاسخ دهنده نیازهای انسان باشد بندگانی که خواسته های خود را از کوچک و بزرگ به خداوند متعال عرض می کنند به قدرت لایزال پروردگار عالم اعتقاد داشته و مبدا هستی خود را از آن می دانند این افراد هیچ گاه ناامید نمی شوند چرا که خواسته های خود را به پروردگار عالم عرضه کرده اند.

اما انسان ها به واسطه ضعف و ناتوانی هایی که دارند ممکن است به خطا و گناه آلوده شوند یکی از آثار دعا و درخواست از خداوند، آموزش و طلب بخشش گناهان است.اما این طلب بخشش می تواند پیشگیرانه باشد یعنی آن که انسان پیش از آنکه به گناه و خطا آلوده شود از خدا بخواهد که او را از لغزش ها حفظ کند.

حجت الاسلام عبدالرحمن غیاث، استاد و کارشناس برجسته مذهبی در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به جایگاه دعا و اثر وضعی درخواست از خداوند متعال گفت: کسی که دعا می کند و به مناجات با خداوند متعال می‌پردازد همواره در زندگی خود امیدوار است چراکه انسان با درخواست از خداوند متعال ناامید نمی شود.

وی با اشاره به اینکه همه روزهای سال می‌تواند مقدس باشد و انسان در آن رشد کند؛تصریح کرد: همه روزهای سال متعلق به خداوند متعال است انسان در هر روز می تواند رشد و حرکت داشته باشد اما برخی از روزها به واسطه وجود برخی از اذکار و امتیازات، مورد توجه ویژه خداوند قرار گرفته است و به برکت آن روزها می توان با سرعت بیشتری به سرمنزل مقصود رسید.

این کارشناس برجسته مذهبی با اشاره به اقسام استغفار از خداوند متعال و همچنین لزوم طلب استغفار پیشگیرانه برای جلوگیری از خطرات و لغزشگاه های گناه گفت: خوب است مردم ما بدانند که استغفار کردن انواع مختلفی دارد بر این اساس استغفار به دو نوع دفعی و رفعی تقسیم می شود. یعنی آنکه گاهی انسان استغفار می کند تا گناهان گذشته خود را در مورد بخشش و رفع درد قرار دهد اما نوع دیگر از استغفار وجود دارد که در آن انسان به واسطه وجود لغزشگاه ها و ورطه های خطرناک غفلت و گناه، پیشگیری کرده و از خداوند طلب استغفار می کند که در این لغزشگاه ها گمراه نشود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از معصومین علیهم السلام در احادیث خود طلب استغفار می کردند با آنکه آنها عاری از هرگونه خطا و گناه بوده اند؟ افزود: بر همین اساس است که در روایات و احادیث حضرات معصومین علیهم السلام از خداوند طلب استغفار می کند در واقع معصومین علیهم السلام هیچگاه گناه نمی‌کنند اما این استغفار از نوع دفعی است. یعنی این حضرات از خداوند متعال می خواهند که لغزش آن گاه های گناه را از آنها دفع کند.

حجت الاسلام غیاث با بیان این مطلب که باید استغفار پیشگیرانه باشد تا انسان درلغزشگاه ها و پرتگاههای گناه منحرف نشود خاطرنشان کرد: فرهنگ استغفار در میان مردم ما باید به این سمتی برود که دفعی باشد یعنی استغفار به جای آن که جنبه آمپول داشته باشد و پس از هر گناه درمان بخش شود افراد به جایی برسند که گناه کمتر کرده و استغفار دفعی داشته باشند تا جنبه واکسن پیدا کند و آنها را در برابر لغزش کارها و گمراهی ها حفظ کند.

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا