مشاهده گونه ای نادر از پرندگان پس از سالها در گیلان


مشاهده گونه ای نادر از پرندگان پس از سالها در گیلان

رییس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان رودسر گفت:  بادخورک کوهی (بادخورک شکم سفید) پس از سال‌ها در استان گیلان مشاهده شد.

علی محمدپور در جمع خبرنگاران گفت: در یک بررسی میدانی توسط کارشناسان اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان، جمعیتی بالغ بر ۳۰ قطعه بادخورک کوهی در ارتفاعات منطقه حفاظت‌شده سرولات و جواهردشت و منطقه شکار ممنوع اشکورات رودسر مشاهده و شمارش شد.

وی افزود: بادخورک کوهی که به آن بادخورک شکم سفید هم می‌گویند، بزرگترین بادخورک در بین چهار گونه بادخورک ایران است و سال‌ها است که این گونه از استان گزارش نشده است.

وی ادامه داد: اگرچه در حال حاضر و با توجه به زمان مشاهده نمی‌توان با قطعیت در خصوص جوجه‌آور یا عبوری بودن این تعداد در این منطقه اعلام نظر کرد اما به احتمال بسیار زیاد بادخورک کوهی در ارتفاعات صخره‌ای منطقه شکارممنوع اشکورات و منطقه حفاظت‌شده سرولات و جواهردشت آشیانه‌سازی و جوجه‌آوری دارد و برای اثبات جوجه‌آوری آن لازم است از بهار سال آینده بررسی‌های میدانی بیشتر در ارتفاعات کوهستانی این مناطق انجام شود.

وی تصریح کرد: در صورت مشاهده آشیانه فعال از این گونه، این محدوده نخستین مکان جوجه‌آوری بادخورک کوهی در استان است و این در حالی است که پیش از این تصور می‌شد بادخورک کوهی برای استان یک پرنده مهاجر عبوری کمیاب است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو