ذخیره آب سدهای کهگیلویه و بویراحمد کاهش یافت


ذخیره آب سدهای کهگیلویه و بویراحمد کاهش یافت

گچساران - ایرنا-معاون حفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه ای گفت :میزان ذخیره آب سدهای کوثر و شاه قاسم در شهرستان های گچساران و بویراحمد امسال نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است.

اسلام قدمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال آبی جاری ۳۱۶ میلیون متر مکعب آب وارد سد کوثر شده که ۵۷ میلیون متر مکعب کمتر از مدت مشابه سال آبی گذشته بوده است.

وی تاکید کرد: هم اکنون حجم مخزن سدکوثر۵۰۰ میلیون متر مکعب معادل ۹۱ درصد گنجایش مخزن این سد است که نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد کاهش یافته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امسال ۲۸۲ میلیون متر مکعب آب از سد کوثر رهاسازی شد که ۸۷ میلیون متر مکعب برای مصارف آشامیدنی،۳۲ میلیون متر مکعب کشاورزی،۲.۵ میلیون متر مکعب آب صنعت و ۱۶۰میلیون متر مکعب رهاسازی آب برای کنترل مخزن ، حقابه پایین دست و جهت مصارف زیست محیطی بوده است.

قدمی در خصوص آخرین وضعیت سد شاه قاسم با اشاره به اینکه مجموع آب ورودی به مخزن سد شاه قاسم در سال جاری سه میلیون متر مکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ میلیون متر مکعب کمتر شده افزود: این آمار نشان می دهد اثرات خشکسالی بر منابع آب استان جدی است.

وی تاکید کرد:هم اکنون۱۵ درصد از حجم مخزن سدشاه قاسم پر است که با توجه به این امر لزوم سهمیه بندی آب برای کشاورزی اراضی باغی شهرستان بویراحمد امری اجتناب ناپذیر است.

قدمی با اشاره به در دست احداث بودن سدهای تنگ سرخ در شهرستان بویراحمد و چمشیر در شهرستان گچساران و برنامه ریزی برای شروع عملیات اجرایی سدهای سقاوه در شهرستان مارگون و سد آبریز در شهرستان کهگیلویه ابرازامیدواری کرد:میزان استفاده از روان آب ها به عنوان یکی از ظرفیت های توسعه استان در آینده بهبود یابد.

وی تاکید کرد: تا زمان حاضر ۱۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به شبکه آبیاری و زهکشی تجهیز شده و سه شبکه در شهرستان های کهگیلویه، باشت و گچساران با سطح حدود ۱۳هزار هکتار نیز در دست اجراست.

چالش اصلی بارندگی های امسال پراکنش نامناسب بوده به طوری که بر اساس آمار اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد میانگین میزان بارش باران استان در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴ میلیمتر کاهش یافته است.

میزان بارش سال زراعی جاری در کهگیلویه و بویراحمد ۵۳۱ میلی متر اعلام شده در حالی که میزان بارش مدت مشابه آن سال گذشته ۵۶۵ میلیمتر بوده است.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری