افراد سمی برای زندگی مشترک چه کسانی هستند؟


یک دکتری روانشناس در همدان گفت: برخی از افراد برای ازدواج و زندگی مشترک سمی هستند و در صورت انتخاب کردن چنین افرادی ، زندگی مشترک با مشکلات و تعارضات بسیاری همراه خواهد شد.

دکتر یاسر عزیزی ‌سعید با بیان اینکه هیچ فردی کامل نیست و همه افراد دارای ویژگی‌ها و رفتارهای نادرستی هستند، تصریح کرد: نمی‌توانیم این افراد را دلیل نابودی زندگی مشترک لحاظ کنیم اما برخی از رفتارها هستند که می‌تواند زندگی عاطفی و ازدواج را با خطرات و گرفتاری‌هایی مواجه کند.

وی افزود: افرادی که دارای انواع مختلف اختلالات شخصیتی هستند به‌هیچ عنوان برای زندگی مشترک توصیه نمی‌شوند، اینگونه افراد به معنای واقعی کلمه زندگی رابرای همسر خود تلخ خواهند کرد.

وی با اشاره‌ای به اعتیاد نیز گفت: اعتیاد یکی دیگر از انواع اختلالات است و هرگونه وابستگی شدید و افراطی فرد به هرعاملی که باعث شود شخص بدون آن مورد آشفته شود، این اعتیاد می‌تواند در هر زمینه‌ای شود و فرد را معتاد به خود کند که از این قبیل اعتیادها می‌توان به اعتیاد انواع مواد مخدرو مشروبات الکلی،بازی‌های اینترنتی،فیلم های پورن و... می‌توان اشاره کرد.


مهم‌ترین معیارهای یک ازدواج موفق چیست؟
عزیزی سعید یکی از اصلی ترین معیار های ازدواج را جذابیت ظاهری دانست و اظهار کرد:تا این مورد وجود نداشته باشد حتی اگر بقیه مواردهم حاضر است پس ازمدتی فرد دچار دل زدگی می شود در واقع این مورد همانی است که طرف میگوید "به دلم نشست" به دل نشستن در هرفرد فرق میکند وممکن است فرد الف از نظر من زیبا است اما از نظر شما نه.

این روانشناس در ادامه یاد آور شد: این مورد به گونه‌ای نیست که با گذر زمان حل شود، درست است که زیبایی بعداز مدتی معمولی می‌شود اما نازیبایی و به دل ننشستن هیچ‌گاه عادی نخواهد شد و چه بسا فکر مشغولی‌هایی برای فرد و مقایسه همسرش با دیگران در ذهنش ایجاد کند و در نهایت این روند منجر به دلسردی از همسر می‌شود.

عزیزی سعید دیگر معیار ازدواج را تناسب داشتن و نزدیک بودن به لحاظ خانوادگی،فرهنگی و جهان بینی برشمرد و گفت: این موارد تاثیر زیادی در ایجاد آرامش در زندگی مشترک دارد و این تفکر که من با خود فرد ازدواج می‌کنم به این معنی است که خودش برایم مهم است نه خانواده‌اش، دیدگاه اشتباهی است، زیرا در طول زندگی ناگزیر ارتباطاتی با خانواده فرد وجود دارد و هرچند این رابطه تنگاتنگ هم نباشد اما در زندگی زوجین اثر گذار خواهد بود.

وی از نزدیک بودن شرایط ودیدگاه‌های اقتصادی دختر و پسر بیان کرد: هنگامی که زوجین از نظر شرایط مالی به یکدیگر نزدیکتر شوند و از نظر دیدگاهی که نسبت به خرج کردن درآمد و حتی نحوه ایجاد درآمد و به نوعی نظرشان نسبت به دخل وخرج یکسان و یا نزدیک به هم شود تنش کمتری را در زندگی مشترک تجربه خواهند کرد.

این روانشناسی با اشاره به نزدیک بودن خلق وخوی و ارتباط با اطرافیان ،افزود: هر چه تفاهم بیشتری در میزان ارتباط و معاشرت با خانواده و دوستان بین زوجین ایجاد شود خشنودتر خواهند بود.

وی افراد را از نظر تیپ شخصیتی به برونگرا و میان گرا و درونگرا تقسیم و اظهار کرد: افراد برونگرا تمایل زیادی به رفت وآمد دارند و در ارتباطات باهیجان و گرم هستند، حال تصور کنید فردی برونگرا با شخصی که درونگراست ازدواج کند، فرد درونگرا که در خانه ماندن را به بودن در جمع ترجیح می دهد و زودتر از زوج برونگرایش خسته می‌شود چون به هیجانات کمتری برای برانگیخته شدن نیاز دارد.

عزیزی سعید در ادامه گفت: گذشته از اختلاف نظراتی که این دو فرد برای برقراری ارتباط با دیگران دارند،در رابطه با خودشان نیز دچار مشکلاتی می‌شوند و هرچه این دو نفر در دو طرف پیوستار درونگرایی و برونگرایی باشند به همان میزان دنیای متفاوتی را تجربه می‌کنند و ازهم دورتر می‌شوند.

وی در پایان به آخرین معیار ازدواج یعنی داشتن موضوعات مشترک پرداخت و تصریح کرد: هر چه موارد مشترک بیشتر شود در نتیجه بهتر می‌توان با یکدیگر صحبت کرد و همکلام وهمراه شد در نتیجه صمیمیت عاطفی را به دنبال خواهد داشت‌ که این موارد مشترک می‌تواند علاقه مندی‌های مذهبی،سیاسی،ورزشی،و... شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید